Gå til innhold

Trenger råd til hurtigkjøp av dSLR? 2 uker hyttetur fom. mandag

Anbefalte innlegg

Litt flisespikking, men Panasonic har ikke DSLR-kameraer (speilrefleks). De har bare speilløse systemkamera (og kompaktkamera).
Det er helt riktig. Jeg trodde GH1 var et dSLR kamerea siden det ble nevnt i tråden som et forslag, men sjekket etterpå og der står det micro4/3.

Pentax 645D heter mellomformatmodellen. Canon og Nikon har ikke noe med så stor sensor. Canon og Nikon har kameraer opp til rundt 50 000 kr i fullformatstørrelsen, mens digitalt mellomformat har før Pentax sin inntreden tidligere i år kostet fra ca 100 000 kr. Pentax 645D koster latterlig lite til å være mellomformat: fra ca 55 000 kr. Poenget mitt er at jeg synes ikke Pentax står noe tilbake for Canon og Nikon på ambisjonsnivå. De bare satser litt annerledes. Jeg synes det er bare bra at ikke alle enes om å gå i hverandres fotspor, men gir oss et godt mangfold av forskjeller.
Jeg tenkte på muligheter under 15.000 for kamerahuset. Der virker Canon og Nikon å ha mange flere modeller og valgmuligheter.

Jeg vil nok aldri bevege meg over det prissjiktet for et kamerahus.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at video på et dSLR er et dumt kompromiss, men det var vel også liveview.

Jeg synes slett ikke video er noe dumt kompromiss. Tvert i mot. Hverken video eller live view reduserer de fotografiske egenskapene. De er bare tilleggsfunksjoner. Noen synes at tilleggsfunksjonene tar fokuset bort fra hvordan man bør bruke kameraet til å fotografere med. Det kan så være at noen konstant bruker dslr live view på strake armer, men dem om det. Man trenger jo ikke bruke live view når det er dumt å bruke det. Det samme gjelder video.

Betyr det at jeg heller bør satse på et 18-135mm objektiv eller er det mye dummere enn å begynne med 18-55 + 55-250? 18-135mm tilsvarer vel omtrent opptil 7x zoom på et ultrazoom.

Tja. 18-135 eller mer gir deg muligheten til å kjapt endre brennvidde over et stort spenn. Dersom du tar bilder litt "kaotisk" som f.eks en turkamerat det ene sekundet, en rype som flyr opp det neste sekundet så kan det være kjekt. Med objektivbytte kan du miste gode motiver som oppstår spontant. Men optisk sett er 18-55 + 55-250 bedre.

Lenke til kommentar

Da går jeg uansett for 2 objektiver med en gang og vurderer om 15-85 objektivet som nevnt skal være det minste i starten vs. 18-55.

(stryker 18-135 tilbudet med Nikon D5000 fra kjøpslisten)

Men til kameravalg:

Nikon D5000

Pentax K-x

Canon EOS 550D

Nikon D90

Hvilken av disse ville dere anbefalt som første dSLR? De fleste ville kanskje svart Nikon D5000, men tja.

Jeg har fjernet Pentax K-7 fra listen fordi det koster rundt 8000 kun for kamerahuset og forsøker å sette en grense på maks 6000,- for kun kamerahuset. Jeg synes det er noe som frister med alle.

D5000 virker som et kjempekjøp til den prisen, men det frister med en liten oppgradering til D90. EOS 550D virker som et godt kompromiss/mellomting, men usikker. K-x har jeg ingen kjennskap til annet enn hva K-7 har og prisnivået på den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg tenkte på muligheter under 15.000 for kamerahuset. Der virker Canon og Nikon å ha mange flere modeller og valgmuligheter.

Der er jeg enig. Pentax har 2 modeller + en eldre utgående. Canon og Nikon har 5-6 + 2-3 utgående eldre modeller.

Lenke til kommentar

Takker :). Minte meg selv på hvorfor jeg strøk D90 av listen igjen, så da ble det ett mindre også denne gang heh.

Jeg må si at jeg er fristet til å gå for førsteimpulsen Canon EOS 550D med de første foreslåtte objektivene, men skal lese litt til før jeg bestemmer meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter å ha lest tester av Pentax K-x og å hatt litt elsk for K-7 så fikk jeg nesten mest lyst på denne. Det som dog var litt "turn-off" er dette:

AF-punktene vises ikke i søker

Så tja, tja og tja.

Hvilket tror dere er best av Nikon D5000 og Pentax K-x? Det som frister med D5000 er at det virker å være det beste kameraet å lære seg fotografering på pga meget intuitive og illustrerende menyer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jepp, jeg ringer FotoVideo i morgen tidlig og spør om de kan gjøre klar 3 kameraer for test.

Ser jeg sannsynligvis er for sent ute, men etter å ha lest mesteparten av innleggene virker du som en god kandidat for et microfourthirds kamera. Enten Panasonic G2 eller GH1. Ser Fotovideo har G2 inne, så ta en titt på det. Disse modellene har ikke bedre video i seg selv, men mye bedre integrert videofunksjon med autofokus mens du filmer og vridbar skjerm.

Bildekvaliteten er kanskje et hakk dårligere på høy Iso enn dine nåværende favoritter, men med microfourthirds får du et mindre og lettere system.

Som noen andre også har påpekt havener et systekamera alt for ofte i sekken. Et lettere kamera er oftere ute og tar bilder, det er min erfaring. Et lite vanntett kompaktkamera i tillegg er imidlertid veldig nyttig. Panasonics har fått bra omtale.

Lenke til kommentar

Er G2 en særlig oppgradering fra FZ50, selv om G2 har utskiftbare objektiver?

Det er lite felles mellom FZ50 og G2. G2 har en standard fourthirdssensor akkurat soamme størrelse som sitter i Olympus seilreflekser, mens FZ50 har en typisk knøttliten kompaktakmaerasensor.

Det du får med G2 (og GH1/GF1 + Olympus Pen-kameraer) er bildekvalitet omtrent som på et seilrefleks. Litt dårligere enn kameraene på listen din fra omtrent Iso 800 og oppover.

G2 og GH1 har den beste elektroniske søkeren på markedet idag, noe som betyr bra, men ikke like bra som en optisk søker i et speilrefleks når det gjhelder seriebilder. Speilreflekser er også bedre på følgefokus, og fukuserer nok litt raskere enn GH1/G2.

Spørmsålet er om du synes dette er bra nok, er det det får du nesten samme bildekvalitet og funksjonalitet som et speilrefleks i en mer kompakt enhet. I tillegg er videodelen bedre integrert.

Edit: Optikk, 14-42mm + 45-200 dekker et bra område. personlig tro jeg du hadde vært bedt tjent med et alti et objektiv som Panasonics 14-140mm, men det får du ikke hvis du skal handle hos F&V i dag.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Er 14-42 også et godt portrett og macro objektiv?

Du kan få OK portretter med 14-42, men som alle standardzoomer er det litt for dårlig lysstyrke på full tele til at bakgrunnen blir så ute av fokus som man ofte øsnker på et portrett.

Ingen standardzoom er bra på makro, det du er vant til fra FZ50 er en helt annen klasse når det gjelder forstørrelse.

Lenke til kommentar

Er 14-42 også et godt portrett og macro objektiv?

Det er vel et greit portrett-objetiv, brukt på 42mm. Men pga. liten blender (f/5.6) så blir det muligens litt for stor dybdeskarphet. Vil ikke si at det er så veldig egnet til makro. Men Panasonic har en nydelig 45mm f/2.8 Macro som også kan brukes til portrett. Men den er desverre noe dyr.

Lenke til kommentar

Og om jeg ønsker kan jeg kjøpe et ennå mindre Panasonic som eks. LX3 GF1 og bruke de samme objektivene? De kan også brukes til GH10?

Ellers så tenkte jeg betraktelig oppgradert bildekvalitet fra FZ50, og det virker det som jeg får :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Og om jeg ønsker kan jeg kjøpe et ennå mindre Panasonic som eks. LX3 og bruke de samme objektivene? De kan også brukes til GH10?

Nå blander du litt, GH10 finnes ikke ennå. G10 er superbilligvarianten av G2, styr unna den. GH1 er toppmodellen til Panasonic med full HD video, G2 har bare 720p (men det gjelder D5000 og K-x også). LX3 har ikke utbyttbar optikk, men kjøper du GF1 så har den samme fatning som de andre.

Edit: Billigste måte å få bra makro på er nok Olympus 35mm F3.5 + adapter.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ellers så tenkte jeg betraktelig oppgradert bildekvalitet fra FZ50, og det virker det som jeg får :).

FZ50 har vel den dårligste bildekvaliteten noensinne fra Iso 200 og oppover, men er ellers et fantastisk bra kamera. Alt du kan kjøpe i dag av systemkameraer gir et kraftig hopp i bildekvalitet, men det er også en del nytt som må læres. Dybdeskarpeheten blir for eksempel mindre (med omtrent samme innstillinger).

Lenke til kommentar

Ok.

Siden jeg ikke får valgt objektiver fritt nå så forsøker jeg denne pakken.

Panasonic DMC-G2 m/14-42+45-200mm Sort

Litt synd hvis jeg ikke kan ta macrobilder med dette. 8000,- er jo ikke akkurat billig det heller.

Men objektivene til micro four thirds kan brukes mellom panasonic og olympus ved en liten adapter og ha samme egenskaper?

G2 er også et godt "nybegynner" kamera slik som Nikon D5000?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...