Gå til innhold

Trenger råd til hurtigkjøp av dSLR? 2 uker hyttetur fom. mandag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare med dagsturer uten mye i sekken ønsker man seg et lett kamera (behøver ikke å være klatreturer). Det gir bedre bilder med et slr, enn et kompaktkamera, men den ekstra vekta bør du tenke på.

Det finnes en mellomløsning som kan passe bedre. Det er systemkamera med utskiftbar optikk og gir samme billedkvalitet som slr. Eksempler på det er Olympus E-P1, E-P2, E-PL1 eller Panasonic GF1. Dette er lette kamera som du kan ha i lomma eller rundt nakken. Da slepper å stoppe åpne sekken for å ta et bilde. Tru med jeg har 30D og det er tungt å drasse med seg på fjellet. Det ligger i sekken og det blir ikke så mange bilder som jeg håper på fordi jeg må stoppe, åpne sekken, ta bilde, legge ned kamera. Har sluttet å ha det rundt nakken pga tyngden.

På fjellet kan det også være mye dårlig vær. Alle kameraene over er følsomt for fukt og regn. Skal du ha et kamera som "tåler fukt" må du opp i canon 40D, 50D eller 5D og da er det en høyere pris og vekt. Ellers kan du se på Olympus som har mindre kamera som er "fukt tette".

NB: Det finnes kompaktkamera som er vantette og støtsikre. Kansje det er riktig kamera for deg. Bildene blir bra når du har mye lys, men ikke så bra som kamraene nevnt over. Tenk over hvilket behov du har.

Lykke til med valg.

Lenke til kommentar

Dette er vel EF-S objektiver, hvilket vil si at du kun kan bruke de på canon sine 1,6 crop kamera.

Det vil si at de passer på xxxxD, xxxD, XXD og 7D. De kan ikke brukes på fullformathus(1Ds og 5D) og heller ikke på 1,3 crop(1D)

Japanphoto og fotovideo har jeg gode erfaringer med, men har kun handlet på nett hos de.

Edit: Litt treg å svare ser jeg :)

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar
Så hvis jeg planlegger å kjøpe et 7D hus senere en gang burde jeg kun kjøpe EF objektiver?

Nei, 7D benytter samme sensorstørrelse som 550D og resten av de 2, 3 og 4-sifrede kameraseriene.

Det er først når du kommer opp på 5D- og 1D-seriene at du må ha EF objektiver. Men den tid den sorg. Skal du over på de kameraseriene i framtida så vil du sikkert ha nye objektiver med andre brennvidder i samme slengen.

Lenke til kommentar

Skjønner, min feil der. Og det er kanskje liten vits å gå fra et 550D til 7D uansett.

Det Plutoid nevner er dog et lite bekymringspunkt for meg. Det er ofte mye fukt og regn til fjells og samtidig kan det være litt kjas å gå med selv et lite speilrefleks (noe jeg har merket selv med FZ50). Men jeg ønsker et godt kamera som også har god videofunksjon og slike systemkameraer har vel sjelden gode egenskaper på begge områder. Hadde jeg hatt veldig mye penger kunne jeg jo kjøpt en dings for alle områder hehe.

Men det med lett tilgjengelighet er et poeng.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kameraer tåler mer en du tror,bare man viser litt aktsomhet og pleie så er det ingen problem,bare la det få tid til og tørke før du pakker det ned igjen.

Du har fått mange gode råd her,men jeg spør deg som jeg pleier og spørre alle nybegynnerer innen speilrefleks,har du til hensikt å lære deg og bruke kameraet med alle sine finurligheter eller bare ta bilder i full auto.

Lenke til kommentar

Dersom regn og fukt er en bekymring kan Canon 7D være en fordel. Den skal også ha raskere og bedre fokus, men selve bildebrikken er lik den i 550D. Hvis det blir for dyrt så er den værtette Pentax K-7 et alternativ, men du har kanskje noe Canon-utstyr fra før siden du ikke spurte om flere merker?

Lenke til kommentar

Simen1:

Har ikke Canon utstyr fra før og har tidligere kanskje lurt på Nikon fremfor Canon pga. bedre ergonomi. Eneste grunnen til at jeg nevner EOS 550D er fordi den har fått så bra kritikker og fordi den også gir gode videoopptak i tillegg, med tanke på filming av dattern fremover. Jeg har tenkt på Pentax og andre tidligere, men trodde kanskje 550D stakk seg ut her.

Nautica:

I starten blir det nok mye auto og predefinerte program, men hensikten er å lære seg skikkelig fotografering og ha et godt kamera tilgjengelig for jobben. Så det blir nok en bok med på kjøpet og litt annet. Men som sagt mulighet for gode videoopptak av dattern er et prioriteringspunkt for meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Canon 7D er ennå større og tyngere enn 550D. Ta en tur til en fotobutikk og kjenn forskjellen. Ja 7D er værtett og gir en meget bra stabilitet med sin størrelse og vekt.

Men jeg oprettholder det jeg skrev tidligere at tyngden har mye å si når du går i flere timer (dager) på fjellet med varierende tereng. Det er noen som foreslår 1Ds etc, men det er et sportskamera, studiokamera og hører ikke hjemme på fjellet sammen med en amatør, semiproff.

Syntes du FZ50 er er tungt å ta med kan du jo vurdere Panasonic Lumix DMC-FT2 som er et vantett og støtsikkert kamera. Kan selvfølgelig ikke hamle opp med slr på billedkvalitet, men lett å ha med. Skal du ha bildene ut i 10*15mm eller på LCD skjerm kan det hende du får "gode nok bilder".

Lenke til kommentar

Synes ikke FZ50 nødvendigvis er tungt, men ser poenget ditt utfra fjellturene jeg har tatt det med. Det er mer klumpete og i veien når man går enn tungt, og putter man det i sekken blir det en terskel å ta det frem for enhver impuls. Kan tenke meg at et slikt speilrefleks med "snutebag" blir samme opplevelsen.

Trodster, Simon1 og andre:

Hvis jeg skal vurdere div. merker, hva ligger i klassen til EOS 550D? Mulig det bare er meg men jeg har inntrykk av at den står litt over det meste tilsvarende i bilde og filmkvalitet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal vurdere div. merker, hva ligger i klassen til EOS 550D? Mulig det bare er meg men jeg har inntrykk av at den står litt over det meste tilsvarende i bilde og filmkvalitet?

Når det gjelder video, så er 550D klart bedre enn de andre. Men hvis video ikke er viktig, så er helt kalrt andre modeller som kan vurderes.

Nikon D5000, f.eks., har en nydelig sensor - sannsynligvis den beste p.t. i crop-verdenen. God på høy ISO, i tilegg tilat den er god på lav ISO (men det er de alle). Utvippbar skerm er nyttig for video og makro-fotografering.

Pentax K-x kan være interessant. Også god på høy ISO. Mye artig optikk hos Pentax. IS i huset - det er bra.

Olympus E-620. Mer kompakt enn de andre, og gode rimelige kit-objektiver. Også IS i huset. Men er ikke spesielt god på høy ISO. Har god liveview og utvippbar skjerm.

Sony kjenner jeg ikke godt nok til å si noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Videofunksjonen (720p) til Panasonic GH1 er noe av det beste på markedet for tida. Det er det eneste systemkameraet der autofokus fungerer godt i videomodus.

Pentax K-x og Nikon D5000 har noe av de råeste sensorene i den prisklassen i følge DxOmark.

Canon 550D har meget bra 1080i, men autofokusen suger og det er litt geleeffekt.

Nikon D90 og D5000 har ennå mer geleeffekt.

Canon 7D og Pentax K-7 utpeker seg med værtetting.

Canon, Nikon og Panasonic vil ha stabiliseringen i objektivene. Resten vil ha det i kamerahuset.

Pentax K-x og K-7 er de minste og letteste kameraene i sin klasse. Skal man ha noe mindre og lettere må man over på de speilløse systemkameraene fra Olympus, Panasonic, Samsung og Sony.

Ergonomi, layout på knapper og hjul, råformat, vippbare skjermer, ulike skjermoppløsninger, ulik størrelse på søkeren osv kompliserer valget ytterligere. Canon 550D er et godt kamera, men etter min mening er det langt i fra gitt at det er det beste valget. Det er ørten faktorer man bør tilpasse preferansene sine og det er langt i fra sikkert at en grundig vurdering ville utpekt Canon 550D i mange flere tilfeller enn konkurrerende kameraer. Canon 550D er bra, men det er også andre merker og modeller.

Lenke til kommentar

Og som nybegynner har jeg ikke alle preferansene på plass ennå.

Eneste jeg vet her og nå er:

- gode videoopptaktsmuligheter i tillegg til så bra bildekvalitet som mulig. Jeg ønsker ikke å ha et eget videokamera og ønsker at filmkvaliteten skal være oppimot et godt videokamera. ( + viktig at ikke videoopptaklengde kun begrenses av minnekoret)

- god og rask autofokus fotografering er nok viktig for en nybegynner som meg, men også lett forståelig fokuspunkt system osv. (en ting jeg bla. likte med FZ50 er at den zoomer inn ekstra ved manuell fokus)

- autofokus for video er kanskje ikke like viktig, eller kanskje det er det så jeg ikke får et evig uskarpt opptak eller evig justering under ridestevner med dattern osv.

- God værtetting er klart en fordel siden det jo er flotte kontrastforhold i mange typer mindre "bra" vær. Men jeg skal ikke ha med et slikt kamera i raftingflåter og den slags så forsiktig bruk er kanskje godt nok.

- Stabilisering i kamerahus eller objektiv er ikke så viktig for meg, men jeg ser klart en fordel med å ha det i kamerahuset da objektivene blir billigere. Og er stabilisering ofte bedre i kamerahus? flere opsjoner?

- Med stabilisering i objektiv kan man kanskje oppgradere egenskapene uten å bytte kamerahus?

- Batteritid er viktig for meg og ikke minst at det er lett å få tak i ekstra batterier. Men jeg synes ikke nødv. AA/AAA er bedre da det ofte gir færre bilder per skifte og jeg har ingen sperre mot dyre lithium batterier som jo kan lades opp og tas med ekstra 2-3 i veska. Spesielt videoopptak tror jeg kan suge batterier når oppløsning og kvalitet er høy.

- Megapixler er ikke viktig for meg. Det som er viktig er en god sensor og god optikk så kunne det gjerne vært 6 megapixler for min del. Derimot er RAW format viktig, men det får man vel på alt av dSLR.

- Så god sensor som mulig kombinert med god optikk er dermed viktig. Selvf. er mye opp til fotografen, men det er kjedelig når man føler man kunne fått et vesentlig bedre bilde selv på auto med bedre utstyr.

Det som har skuffet med digitale kameraer i lang tid er div. artifactstyper på bilder så mitt første ønske er å komme så nær et analog speilrefleks i oppnåelig bildekvalitet som mulig. Men jeg ønsker også de moderne gode funksjonene man får i dSLR.

Ellers har jeg ingen fotospesifike preferanser ennå da jeg rett og slett er for fersk og har for lite erfaringsgrunnlag. Men jeg er livredd for å sitte med suverne shots (til min lave standard) som har digitale artifakts (er surt når skjer). Spesielt fine linjer som strå og den slags er lett utsatt. Samtidig er det viktig med rask lukketid og gode tilhørende egenskaper så jeg kan ta actionshots av en fugl som er på vei ut fra et tre og få skarpe bilder. Da må jo også autofokusen klare å følge med. Det samme når dattern vil ri på stevner.

Jeg er også redd for at det nye kameraet skal bli hyllevare fordi det blir for tungt og strevete å ha med seg. Så egentlig trenger jeg vel flere kameraer, men jeg har ikke råd til et godt speilrefleks og et godt type mindre systemkamera som P1/P2 akkurat nå, samt kanskje et ennå mindre lommekamera i tillegg.

Så spørsmålet er hva jeg får mest glede av først?

Samt at det må være en kraftig oppgradering fra FZ50 for at jeg skal føle det er verdt pengene. Men et kraftig og godt avvik kan også fungere, som et P1/P2 systemkamera. Men så var det dette med pris og videofunksjonalitet.

Men en ting er helt sikkert, god fotokvalitet er viktigere enn videokvalitet, men video må være god nok til at jeg føler det kan erstatte et videokamera og funger godt til å lage gode filmminner. Men kanskje jeg bare skal gi opp god video hvis det ender opp med at jeg må kjøpe flere kameraer pga dette.

NB!

En ting jeg dog savnet øyeblikkelig ved første blikk på EOS 550D var mangelen på vippbar skjerm. Men en god optisk søker veier mye opp for det, men det er situasjoner som nevnt med sterkt sollys ol. hvor det kan være veldig ødeleggende å ikke ha en justerbar skjerm. FZ50 tror jeg har en elektronisk søker og jeg synes ikke den var spesielt god og der brukte jeg mer skjermen selv om den også er for dårlig til div. utendørs bruk synes jeg.

For videoopptak vil jeg tro en god vippbar skjerm kan være et must da man av og til må heve kameraet over hodet ol. eller ha det i en eller annen ukurrant posisjon. Så det overasker meg at EOS 550D ikke har dette. Dette er vel mitt største ankepunkt med D550.

EDIT:

Jeg håpet vel EOS 550D var det enkle svaret, men tja. 720p er mer enn god nok oppløsning for videoopptak, men viktig at jeg kan velge 25 eller 30bps.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når det gjelder liveview er det nok kun Sony og De speilløse systemkameraene som har et fullgod system,Canon,Nikon og de andre sitt fokussystem er trege på fokusering i liveview,vil nok bare anbefale og bruke liveview på statiske motiver.

Alle nyere speilreflekskameraene man får kjøpt i butikkene i dag gir en relativ lik bildekvalitet så det er ingen fare med og gå feil angående kamerakjøp på det området.

Når det gjelder "artifakts" er det nok mer snakk om hvilket objektiv man setter på foran kameraet som avgjør disse.

Type raw-konvertering er også forskjellig fra de forskjellige kameraprodusentene også hvor mange/typer programmer som følger med,har du kjøpt deg et egent program eller satser du på at det følger med et fullgodt redigerings-program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...