Gå til innhold

Trenger råd til hurtigkjøp av dSLR? 2 uker hyttetur fom. mandag

Anbefalte innlegg

Blir borte i to uker og som alltid er jeg litt sløv med å se på kameraer inntil rett før sommerens store utflukt, som for meg også er oppvåkningstiden for foto.

Min fotointeresse har vært av og på og jeg fikk gløden et år men så har det ligget noen år igjen. Men ønsker å sette i gang igjen nå.

Jeg har lest mye bra om 550D og ikke minst at jeg der får en veldig god videofunksjon i tillegg. Jeg har litt dårlig samvittighet for ikke å ha filmet dattern noe særlig i oppveksten og nå som hun er 10 år har jeg virkelig lyst til å få med meg en del stevner hun er på og mye annet og da virker 550D som et godt allround kjøp.

Fra før har jeg noen middels greie digitale kompakt kameraer samt et Lumix DMC-FZ50. (uten noe ekstra utstyr). Synes det er vanskelig å få tak i ting som ekstra batteri osv i etterkant.

Men for å få litt mer fart i gløden har jeg lyst til å kjøpe meg et skikkelig speilrefleks kamera nå og forhåpentligvis få en del tips om objektiver og annet ekstrautstyr jeg burde ta med i starten for å benytte det litt all-round.

Jeg liker alt fra macro til større naturmotiver og ikke minst vil dattern bli et hyppig motiv i alle mulige sitasjoner på to ben til hesterygg og sprangridning.

Jeg fant desverre ikke EOS 550D på lager hos komplett som har hentelagerlevering neste dag. Men jeg så en butikk som har tilbud til 6390,- + 18-55mm IS objektiv? (hva nå det kan være). Hva synes dere, og hva bør jeg evt. kjøpe med samtidig for å være godt utstyrt. Evt. er det noe annet i omtrent samme prisklasse jeg heller bør gå for?

Som man ser er det egentlig mange spørsmål her og jeg håper på litt svar rundt alle. Nå orker jeg ikke vente lenger hehe, i år blir det kjøp før ferieturen, men jeg vet at jeg må ha med meg nykjøpet nå på denne turen for å få gløden igjen og minske faren for at det blir liggende.

(samtidig tar jeg også i mot tips på veldig gode lommekameraer for de tyngre fjellklatre turene hvor speilrefleks ikke er like praktisk å bære på)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, klar over at det er "tuten" (objektivet) foran ja :p Men tenkte mer på kvaliteten på det. Kan jeg risikere å få et dårlig objektiv på slike "m/18-55mm" tilbud?

Tittet på komplett siden jeg er avhengig av rask levering, tror at jeg satser på DustinHome som også er raske. Elkjøp som hadde 6390,- sier at de har den på lager, men står ikke-på-lager.

Men det er et greit valg og en god oppgradering fra FZ50?

Er det andre objektiver jeg burde kjøpe samtidig så jeg får litt spillerom til forskjellige situasjoner. Merker at jeg ofte må zoome. Annet utstyr jeg burde dra med meg i kjøpet? En liten tripod kanskje.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Canon 550D er et godt kamera. For en hurtig avgjørelse er det bare å kjøre på.

Det er ikke så vanskelig å få tak i ekstra batteri, men siden det er proprietært batteri kan du slite med å finne batteri til den om 10 år. Den eneste konkurransedyktige speilrefleksen på markedet nå med standardbatterier (AA) er Pentax K-x.

I starten, til all-round bruk bør du egentlig bare satse på det medfølgende 18-55 IS objektivet, minnekort, kamerabag og muligens et lett og fotturvennlig stativ. Om du føler veldig behov for mer tele enn 55mm så kan du slenge med et Canon 55-250mm IS. Det er et godt objektiv i sin prisklasse og er lett salgbart etterpå dersom du skulle angre i ettertid. Canon 18-55 IS er et ok allround objektiv som dekker fra lett vidvinkel (18mm) til lett tele (55mm). Den mest "naturlige" brennvidden til Canon 550D (og lignende) ligger på rundt 30mm.

Det er lite vits å forhaste seg med kjøp av et stort utvalg optikk. Sånt kommer med tid og stunder og etter behov. Det fortjener også en mye bedre gjennomtenking og nøye utvelgelse enn et hastekjøp.

Lenke til kommentar

hehe, klar over at det er "tuten" (objektivet) foran ja :p Men det er et løst objektiv? Men kan jeg risikere å få et dårlig objektiv på slike "m/18-55mm"?

Hvilke objektiv burde jeg også kjøpe samtidig og jeg vil ha litt spillerom til forskjellige situasjoner. Merker at jeg ofte må zoome.

Siden jeg er avhengig av rask levering tror jeg at jeg satser på DustinHome. Elkjøp som hadde 6390,- sier at de har den på lager, men står ikke-på-lager.

Objektivet er løst i det henseende at du kan bytte det, ja.

18-55mm uten IS kan være veldig variabel i kvalitet, men den med IS skal være OK. Høres sjeldent om problemer om den.

18-55mm IS sammen med 55-250mm IS er en god kombinasjon.

Har ikke erfaring med DustinHome selv, men de skal være greie å handle fra.

Husk å kjøpe minnebrikke. Anbefaler Sandisk Extreme III for kvalitet og hastighet nok til beste video.

Lenke til kommentar

Ah. IS står selfølgelig for "internal stabilizer" eller no slik. Demrer litt her nå selv om jeg føler meg som fersking hver sommer.

550D har ikke stabilisering i kamerahuset mao. så man trenger det i objektivet? *kremt*, ok så har jeg ikke lest testene så nøye nei og bare blitt småfrelst av godordene hehe.

jepp, iom. at dette kameratet filmer HD med opptil 30 bilder i sekundet trenger jeg raskt lagringsmedia. Og i stedet for å satse på gamle kort jeg bruker i andre kameraer burde jeg bare kjøpe meg en del nye til dette. Enig.

Er det praktisk å kjøpe seg en "gripefot"/tripod som kan surres rundt stolper ol. for spontanfilming og ekstra støtte til bilder eller er det sjelden brukbart og at jeg liksågodt kan finne en grei enkel tripod og sette oppå ting.

Noen spesifike objektiver du vil anbefale litt ekstra zoom? Jeg tror FZ50 har zoom som tilsvarer 35-420mm el. og merker at jeg av og til bruker nesten opptil det.

Ellers er vel det medfølgende 18-55 greit til macro og annet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis du skal sammenligne med tall fra den gamle zoomen din skal du gange opp med cropfaktor 1.6, så en 18-55 og en 55-250 vil dekke tilsvarende 29-88mm og 88-400mm for et fullframehus i forhold til det gamle kameraet ditt, som dekket tilsvarende 35-420mm.

Med en 18-55 IS og en 55-250 IS så vil du med andre ord til sammen dekke et tilsvarende brennviddeområde som det gamle kameraet ditt. :)

Skal du ha "ekte" makroobjektiver så bør du kjøpe et (for eksempel EF-S 60/2.8), men prøv først en 18-55IS og eventuelt en ekstra 55-250 IS og se om de dekker behovet ditt.

Det er to objektiver som er veldig mye for pengene. ..Og så kan du få erfaring med dem før du finner ut av hva du vil ha senere.. :)

Lenke til kommentar

NB!

Jeg ser FotoVideo har kameraet til omtrent samme pris. Da handler jeg mye heller der hvis ikke noen har noe å advare mot heh. Handler alltid heller i butikk om selv om prisene skulle varierer litt.

Det jeg dog er redd for med fotobutikk er at de forstår at jeg ikke har greie på ting (som jeg ikke har ennå) og forsøker å selge meg ting jeg ikke har behov for eller ting jeg ikke ville valgt selv om jeg hadde greie på ting :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har notert meg 55-250 før, men var ikke sikker på størrelsesforholdene. Det er bare å velge omtrent hva som helst av 55-250 IS eller noe spesielt å tenke på der?

Det er vel Canons egen EF-S 55-250 IS det er snakk om.

Skal du ha noe som er nevneverdig bedre så må du fort opp i over dobbel pris.

Lenke til kommentar

Uhm - EF-S 55-250 IS er ett spesifikt objektiv, som er veldig billig, men er mye for pengene.

Vil du gå opp i bildekvalitet, men med omtrent samme brennvidde, er det flere å velge mellom:

70-200/4

70-200/4 IS

70-200/2.8

70-200/2.8 IS (utgått)

70-200/2.8 IS II

..Og dette er bare fra Canon! (Sigma m.fl. har også 70-200 som passer Canon)

Men så går du også en del opp i pris - siste i listen (70-200/2.8 IS II) koster over ti ganger så mye som en EF-S 55-250 IS.

Lenke til kommentar

Takk tomsi42 :) Skal holde meg til det rådet. Synes det er trygt å handle akkurat kamerahus og den slags over disk, så kan jeg forholde meg til en fysisk butikk om jeg lurer på noe eller om noe er feil. Fremfor å måtte sende fra meg alt (til sverige med dustinhome).

Samt at jeg forsøker, der jeg kan, å støtte fysiske butikker med høy kompetanse på spesialproduktene sine fremfor å kjøpe fra generiske nettbutikker som Komplett.

Uhm - EF-S 55-250 IS er ett spesifikt objektiv, som er veldig billig, men er mye for pengene.
Beklager, dette er min uvitenhet og leste akkurat i testen på klikk.no at dette er Canons egne objektiver ja.

Skjønner at jeg har fått gode råd her :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Takk tomsi42 :) Skal holde meg til det rådet. Synes det er trygt å handle akkurat kamerahus og den slags over disk, så kan jeg forholde meg til en fysisk butikk om jeg lurer på noe eller om noe er feil. Fremfor å måtte sende fra meg alt (til sverige med dustinhome).

Der er jeg enig med deg. Jeg handler også stort sett foto i butikk.

..men du kan vurdere å kjøpe annet kitobjektiv enn 18-55 IS hvis du vil legge litt mer penger og få et bedre startobjektiv - for eksempel Tamron 17-50. Koster litt mer, da.

Tamron er en sikker vinner; der er dog versjonen uten stabilisering (VC) bedre enn den med ... Sigma har en tilsvarende 18-50mm f/2.8 EX (OS versjonen heter 17-50mm f/2.8 EX OS) Sistnevnte er veldig dyr, så en kan nesten like gjerne kjøpe Canons EF 17-55mm f/2.8 IS.

Canon har to alternativer som kan vurderes. EF 18-135mm IS og 15-85mm IS.

Lenke til kommentar

Canon 18-55 IS er nesten gratis når man kjøper det med kamerahuset. Jeg vil anbefale å kjøpe det uansett. Det kommer godt med når man skal selge kameraet en gang i framtida.

Canon 18-55 f/3,5-5,6 IS er skarpt og bra, men har ikke all verden med "lysstyrke" (blendertall 3,5 i den vide enden og 5,6 i teleenden). Det gjør at man får lengre lukkertider enn med f.eks Tamron 17-50 f/2,8. Lang lukkertid gir noen ulemper, en av de er at man blir mer utsatt for at kamerarystelser ødelegger bildene. IS motvirker dette så bra at man ikke vil få mindre problemer med kamerarystelser med Tamron 17-50 f/2,8. Men merk at dette bare er en av ulempene. IS hjelper ikke når motivet (dyr, mennesker etc) beveger seg for raskt i forhold til lukkertida. Andre ting er at søkeren, "vinduet" over skjermen på kameraet, blir litt mørkere med Canon 18-55 IS enn med Tamron 17-50. En tredje ting er at Tamron 17-50 gir mulighet for mindre dybdeskarphet og dermed mer duse bakgrunner. Noe som ofte er lekkert i forbindelse med portretter.

Men det er ikke så mye å tenke på i en startfase. Canon 18-55 IS gir som sagt skarpe bilder og har IS som kompenserer for kamerarystelser. Vurder heller en oppgradering senere. For ordens skyld så kan man få ennå større blenderåpninger om man kan unnvære zoom, men dette blir litt for sært om man ikke har spesiell interesse for egenskapene det gir. De færreste gidder å drasse med seg ørten objektiver til hver sine formål på fjelltur.

Lenke til kommentar

Supre tips, takker. Tamron objektivet er også notert :)

Det er ikke noen spesiell formfaktor på dette kameraet, slik at objektiver jeg kjøper også kan brukes på andre kameraer?

Følgende er notert:

Canon EF-S 55-250 IS

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS.

Canon EF-S 18-135mm IS og 15-85mm IS

Tamron 17-50 f/2,8

Ellers er vel både JapanPhoto og FotoVideo gode butikker?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Supre tips, takker. Tamron objektivet er også notert :)

Det er ikke noen spesiell formfaktor på dette kameraet, slik at objektiver jeg kjøper også kan brukes på andre kameraer?

Vel...

Canon er litt snåle, i at de faktisk har to litt forskjellige fatninger (EF-S og EF). EF er den originale fatningen for EOS-kameraer, opprinnelig laget for kameraer som brukte 135-film, og som brukes i dag på 1D-, 1Ds- og 5D-husene. EF-S ('S' står for 'short') er fatningen som brukes på de resterende digitale speilreflekskameraene til Canon.

Og her er greien: EF-objektiver passer helt fint på og kan brukes med kameraer med EF-S-fatning, men EF-S-objektiver passer ikke på kamerahus med EF-fatning. Så skal du oppgradere til hus med større sensor i fremtiden, så vil ikke EF-S-objektiver passe på det.

Og når vi snakker om det:

Følgende er notert:

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS.

Canon EF-S 18-135mm IS og 15-85mm IS

Tamron 17-50 f/2,8

...så fikset jeg litt på den der for deg.

Tamron-objektivet er konstruert for kameraer med APS-C-sensor (Canon 1,6-crop), men bruker EF-fatningen og ikke EF-S. Det kan med andre ord monteres på f.eks. 5D MkII, men bildesirkelen dekker ikke hele sensoroverflaten, så du vil oppleve mørke hjørner på bildene.

Lenke til kommentar

Grunnregelen er at objektiv som passer til en kameraprodusent ikke passer til andre kameraprodusenter. Det finnes noen adaptere, men det gir mange ulemper og er ganske sært så det kan man se bort i fra.

Når vi ser på Canon-systemet, så er det objektiver med betegnelsen EF og EF-s som passer til Canon 550D og andre digitale Canon-kameraer med 1,6x cropfaktor*. EF-varianten kan i tillegg brukes på Canon-kameraer med 1,0x (fullformat) og 1,3x cropfaktor.

* ett unntak er dinosauren Canon EOS 10D. Jeg nevner det kun for å unngå kverulering, du kan i praksis glemme den.

Både Sigma, Tamron, Vivitar, Carl Zeiss med flere produserer objektiver med EF og EF-s kamerafeste. Men merk at et Sigma-objektiv som er laget for Canon-systemet ikke kan settes på et annet kameramerke selv om Sigma produserer samme objektiv med feste for det andre kameramerket.

For kverulantene kan det også nevnes at Canon har flere antikvariske kamerafester du kan se helt bort i fra.

Ellers er vel både JapanPhoto og FotoVideo gode butikker?

Ja, de er bra begge to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...