Gå til innhold

100 % Microsoft-fri bedrift. Trenger tips ifm migrering.

Anbefalte innlegg

Når jeg skal sette opp dette, så vil jeg ha det strømlinjeformet og etter faste standarder.

Det vil si at jeg kommer til å "tvinge" alle brukerne til å bruke Mac og iPhone på jobb.

Det er flere grunner til det:

1. Én standard

Mindre hassle med det meste, f. eks support og utrulling av nye programmer osv

2. Kompatibilitet

F. eks hvis alle bruker Mac, lagrer dokumentene sine i Pages, syncer iPhonene sine med iTunes + mail, kalender osv – så er det ufattelig enkelt å f. eks introdusere iPad som et nytt verktøy. Man kobler den til Macen, velger at ting skal synces og vips så har man dokumenter, presentasjoner osv direkte tilgjengelig i programmer som installeres lekende lett på iPad. Alt er i utgangspunktet laget for å passe sammen. Det er fordelen med "one size fits all"-konseptet.

En annen fordel er at hvis alle har like klienter, kan serveren kontrollere alle klientene i selskapet. Og Mac skal vi ha uansett.

3. Apple produkter er SEXY og gir et lekkert image

4. Jeg betaler for det, derfor kan jeg bestemme IT-policyene. En policy om rendyrking av it-systemene i et firma syntes jeg er smart så lenge alt fungerer slik det skal, og hverdagen blir enklere av det.

Jeg har testet OS X Server på en MacBook Pro nå, bare for å bli kjent med det.

Wikien ser ut til å fungere akkurat slik jeg kunne ønske meg, bortsett fra at jeg kunne tenke meg realtime editing av innlegg (slik som Google Wave).

De andre tjenestene, som f. eks filtjener fungerer jo helt topp (har ikke fått testet ytelse på mer et et par brukere samtidig, vel og merke), det er lett å konfigurere og funker med en gang.

Noe som er veldig irriterene da, er at det ikke finnes et enkelt webinterface for gruppevare. Jeg river meg i håret for å finne ut av en løsning på det. Der skuffer Apple virkelig.

En annen ting er at det virker vanskelig å sette opp DNS-server, og det virker som jeg må ha det for at mailserveren skal funke bra, og jeg har ikke peiling på DNS-servere. I tillegg står den bak en NAT-router med dynamisk ip, så her har jeg noen utfordringer.

Jeg er veldig spent på om noen her har forslag til løsning på utfordringene her, for hvis det kan ordnes så syntes jeg Mac server er flott hvis alle klientene likevel er Apple-basert.

Endret av reminett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som er veldig irriterene da, er at det ikke finnes et enkelt webinterface for gruppevare. Jeg river meg i håret for å finne ut av en løsning på det. Der skuffer Apple virkelig.

En annen ting er at det virker vanskelig å sette opp DNS-server, og det virker som jeg må ha det for at mailserveren skal funke bra, og jeg har ikke peiling på DNS-servere. I tillegg står den bak en NAT-router med dynamisk ip, så her har jeg noen utfordringer.

Jeg er veldig spent på om noen her har forslag til løsning på utfordringene her, for hvis det kan ordnes så syntes jeg Mac server er flott hvis alle klientene likevel er Apple-basert.

Du har råd til mac over hele linja, men ikke et opplegg så du får skaffet deg en fast ip?

Lenke til kommentar

Skal du ha mailserver bak en NAT-router med dynamisk IP? Da ville jeg enten skaffet en fast IP, eller satt ut mail til noen som kan drifte det for deg. Google hoster mail for ditt eget domene gratis for inntil 50 brukere. Jeg skal love deg at å hoste egen mailserver, spesielt når du ikke har statisk IP og ikke har peiling på DNS, koster mye mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...