Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal avtine fryseren

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Ja, skulle ha avtint fryseren. Det er ganske mye is i den. Men hvordan skal jeg gjøre det, bare plugge ut kontakten? Renner vannet ut på gulvet, skal jeg sette fryseren ut eller noe? Ser for meg at det blir mye søl på gulvet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis fryseren er liten og lett, og det er sommer og sol ute, kan det selvsagt være en ide å bære den ut. Men det er for tungvint for fullstørrelse fryseboks eller kombiskap.

Jeg pleier bare å legge et stort håndkle på gulvet foran fryseren som samler opp mesteparten av vannet, vri opp av og til, og tørke opp det som havner utenfor. Det er i alle fall uproblematisk dersom man har vinyl-gulv eller noe annet som tåler vann. Mulig man skal være litt mer forsiktig om fryseren står på parkett eller billig laminat.

Det er heller ikke nødvendig å tine all isen inni fryseren og la det renne ut. Etter en stund vil større isflak ha løsnet fra vegger og tak inni der, da bærer man dem ut eller til kjøkkenvasken eller dusjkabinettet og lar dem tine der.

Lenke til kommentar

Det viktigaste er eigentleg at du ikkje går fra fryseren medan du held på å avfryse den. Så lenge du passer på og tørker unna vatnet etterkvart så burde det ikkje være eit problem.

Det beste er om fryseren har eit oppsamlingssystem, men om frysaren ikkje har det så er det eigentleg berre å legge plast under frysaren og passe på å tøre opp vatnet før det når golvet (dersom golvet ikkje toler vatn).

Vær også litt oppmerksom på at det ikkje kjem vatn bort til vegglister og dørstokker. Sjølv om du har eit golv som toler vatn er det ikkje sikkert at overgangen mellom golv og vegg toler vatn like godt.

Lenke til kommentar

Jeg pleier bare å legge et stort håndkle på gulvet foran fryseren som samler opp mesteparten av vannet,

Korrigerer meg selv litt: Jeg pleier å legge et håndkle inni fryseren for å samle opp det meste før det renner ut. (Det er en stund siden forrige gang nå.) Et håndkle utenfor i tillegg er selvsagt også en god ide.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å finne fram en 500 W arbeidslampe for å få fortgang på prosessen - i alle fall i starten. Det godt over halverer tiden det tar å tine av fryseren. Kona testet med hårføner en gang også, men det var ikke spesielt effektivt. Det viktigste å tenke på hvis du bruker varmekilder er å tine opp isen, og unngå å varme opp selve fryseren. Straks det blir hull på isen bør varmen skrus av igjen.

Lenke til kommentar

En gryte med varmt vann som man setter inn i fryseren får også fart på sakene. Men gjerne med lokk, fordamping fra varmvannet vil i alle fall i starten føre til at det bygger seg opp mer is...

Nja, ikke 100% riktig.

For at dampen skal bli til is så må det gå igjennom en faseskille, så når den da kjøler seg ned på den "kalde" isflaten så vil den trekke energi fra omgivelsene og dermed kan man si at over tid så vil dette føre til at isen smelter raskere.

Av de mer eksotiske metodene jeg har brukt når tiden var knapp :

*Kaserolle med Varmt vann : Ikke særlig effektivt.

*Superkjapp hårtørrer 1200W : Fungerte greit, men trolig ikke helt på topp.

*Stor Vifte som blåste direkte : Enkelt, krevde lite innsats og det gikk fortere enn forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...