entername Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Hei Har prøvd og lage eit script som skal starte PtokaX som ein service på ei Linux maskin. Eg har tatt utgangspunkt i skeleton scriptet som ligg i /etc/init.d/. Scriptet mitt vill vel og merke ikkje virke, når eg kjøyrer det får eg feilmeldinga: "./PtokaX: 154: start-stop-daemon: not found" Kommandoen for og starte programmet virka fint dersom eg kjøyrer den sjølv i terminalen. Om nokon som har litt erfaring med bash script kunne hjelpt meg litt her hadde eg satt veldig pris på det Her er heile scriptet i si heilheit: #! /bin/sh ### BEGIN INIT INFO # Provides: PtokaX # Required-Start: $network # Required-Stop: # Default-Start: 3 5 # Default-Stop: 0 1 6 2 4 # Short-Description: Script to start PtokaX DC hubb # Description: PtokaX Direct Connect Hubb ### END INIT INFO # Author: XXX # # Please remove the "Author" lines above and replace them # with your own name if you copy and modify this script. # Do NOT "set -e" # PATH should only include /usr/* if it runs after the mountnfs.sh script PATH=/usr/lib/PtokaX DESC="PtokaX DC Hubb" NAME=PtokaX DAEMON=/usr/lib/PtokaX/$NAME DAEMON_ARGS="-d -c /usr/lib/PtokaX" PIDFILE=/var/run/$NAME.pid SCRIPTNAME=/etc/init.d/$NAME # Exit if the package is not installed #[ -x "$DAEMON" ] || exit 0 # Read configuration variable file if it is present #[ -r /etc/default/$NAME ] && . /etc/default/$NAME # Load the VERBOSE setting and other rcS variables #. /lib/init/vars.sh # Define LSB log_* functions. # Depend on lsb-base (>= 3.0-6) to ensure that this file is present. . /lib/lsb/init-functions # # Function that starts the daemon/service # do_start() { # Return # 0 if daemon has been started # 1 if daemon was already running # 2 if daemon could not be started start-stop-daemon --start --quiet --pidfile $PIDFILE --test --exec $DAEMON > /dev/null \ || return 1 start-stop-daemon --start --quiet --pidfile $PIDFILE --exec $DAEMON -- $DAEMON_ARGS \ || return 2 # Add code here, if necessary, that waits for the process to be ready # to handle requests from services started subsequently which depend # on this one. As a last resort, sleep for some time. } # # Function that stops the daemon/service # do_stop() { # Return # 0 if daemon has been stopped # 1 if daemon was already stopped # 2 if daemon could not be stopped # other if a failure occurred start-stop-daemon --stop --quiet --retry=TERM/30/KILL/5 --pidfile $PIDFILE --name $NAME RETVAL="$?" [ "$RETVAL" = 2 ] && return 2 # Wait for children to finish too if this is a daemon that forks # and if the daemon is only ever run from this initscript. # If the above conditions are not satisfied then add some other code # that waits for the process to drop all resources that could be # needed by services started subsequently. A last resort is to # sleep for some time. start-stop-daemon --stop --quiet --oknodo --retry=0/30/KILL/5 --exec $DAEMON [ "$?" = 2 ] && return 2 # Many daemons don't delete their pidfiles when they exit. rm -f $PIDFILE return "$RETVAL" } # # Function that sends a SIGHUP to the daemon/service # #do_reload() { # # If the daemon can reload its configuration without # restarting (for example, when it is sent a SIGHUP), # then implement that here. # # start-stop-daemon --stop --signal 1 --quiet --pidfile $PIDFILE --name $NAME # return 0 #} case "$1" in start) [ "$VERBOSE" != no ] && log_daemon_msg "Starting $DESC" do_start case "$?" in 0|1) [ "$VERBOSE" != no ] && log_end_msg 0 ;; 2) [ "$VERBOSE" != no ] && log_end_msg 1 ;; esac ;; stop) [ "$VERBOSE" != no ] && log_daemon_msg "Stopping $DESC" "$NAME" do_stop case "$?" in 0|1) [ "$VERBOSE" != no ] && log_end_msg 0 ;; 2) [ "$VERBOSE" != no ] && log_end_msg 1 ;; esac ;; #status) # status_of_proc "$DAEMON" "$NAME" && exit 0 || exit $? # ;; #reload|force-reload) # # If do_reload() is not implemented then leave this commented out # and leave 'force-reload' as an alias for 'restart'. # #log_daemon_msg "Reloading $DESC" "$NAME" #do_reload #log_end_msg $? #;; restart) # # If the "reload" option is implemented then remove the # 'force-reload' alias # log_daemon_msg "Restarting $DESC" "$NAME" do_stop case "$?" in 0|1) do_start case "$?" in 0) log_end_msg 0 ;; 1) log_end_msg 1 ;; # Old process is still running *) log_end_msg 1 ;; # Failed to start esac ;; *) # Failed to stop log_end_msg 1 ;; esac ;; *) #echo "Usage: $SCRIPTNAME {start|stop|restart}" >&2 echo "Usage: $SCRIPTNAME {start|stop|status|restart}" >&2 exit 3 ;; esac : Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Har prøvd og lage eit script som skal starte PtokaX som ein service på ei Linux maskin. Eg har tatt utgangspunkt i skeleton scriptet som ligg i /etc/init.d/. Scriptet mitt vill vel og merke ikkje virke, når eg kjøyrer det får eg feilmeldinga: "./PtokaX: 154: start-stop-daemon: not found" Kommandoen for og starte programmet virka fint dersom eg kjøyrer den sjølv i terminalen. Prøvd absolutt filnavn? (Omgivelsen til den brukeren som utfører skriptet er av stor betydning). Lenke til kommentar
asicman Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Init scriptene varierer litt fra Linux distribusjon til distribusjon. Jeg er mest kjent med Gentoo. Hva får du om du skriver sh -x /etc/init.d/PtokaX start Ellers så er det ofte enklere å legge inn programmer som skal startes ved boot som en bruker i crontab for den brukeren. Du kan spesifiere @reboot som tidspunkt. Lenke til kommentar
entername Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Etter masse googling fant eg til slutt eit script som gjorde jobben. PtokaX init script Lenke til kommentar
asicman Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Etter masse googling fant eg til slutt eit script som gjorde jobben. PtokaX init script hvis det virket så kan det se ut som om installasjonen din ligger under PTOKAXPATH='/etc/ptokax' I init scriptet du postet innledningsvis står det: PATH=/usr/lib/PtokaX Så det ble sannsynligvis feil i referansene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå