Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Hei! Nå er familiens gamle felles-PC avgått ved døden, etter mange år i tro tjeneste i en avkrok i stuen. Familien trenger en ny maskin, som skal stå i stuen, og som alle kan bruke. Den vil hovedsaklig bli brukt til nettsurfing, YouTube, e-post osv... men må også ha litt kraft til overs for andre ting. Fatter'n er villig til å legge ned en del penger i dette, for å være sikker på å få en relativt kraftig og fremtidsrettet maskin. Men han er ikke noen hard core gamer, akkurat. Det er ikke nødvendig å kjøpe det aller dyreste på markedet, men han er altså ikke en gjerrigknark med et urimelig trangt budsjett. Vi stiller noen uvanlige krav: Maskinen SKAL være støttet av Linux, med så mye åpne drivere som mulig. Jeg ønsker helst ikke å bruke "restricted drivers" i Ubuntu.Alt bør helst virke fint ut av boksen i Debian, hvis mulig. Mulig vi dobbelbooter, hvis Win7 ikke koster mye ekstra. Dette er i så fall kun for å ha muligheten til å spille litt (lillebror) eller kanskje se på Blu-Ray. Blu-Ray er et pluss, om det ikke koster mye ekstra. Og her kommer enda et litt uvanlig ønske: Fatter'n er relativt bevisst på hva han kjøper, og ønsker en mest mulig lokalprodusert maskin. Altså, om hovedkortet er loddet sammen i Europa i stedet for Kina, er det absolutt et pluss. Han ønsker ikke å støtte de kinesiske myndighetene pga. alt det gale de gjør, + at han mener at outsourcing bør begrenses. Jeg mener å ha hørt at Dell er produsert i Irland? I så fall er Dell en fin kandidat, selv om jeg antar at de fleste brikkene er asiatiske. Finnes det andre merker som gjør mest mulig av design og produksjon i Europa eller Amerika? Jeg er også usikker på 32 vs. 64 bit. Har 64 bit noen ulemper? Mener å ha hørt at enkelte programmer ikke finnes i 64 bit, og hvis du vil bruke dem, må hele operativsystemet være 32 bit, eller at det blir ustabilt? Vi ønsker en maskin som vi slipper å kjøpe mer RAM til senere. Gjerne 4 GB, eller mer. Vi har allerede skjerm, mus, printer, scanner, tastatur, lydanlegg og nettverkskabel. Trådløst nett er ikke et krav. Vi vurderer også å kjøpe ny stor flatskjerm til stua. Det er fint om PCen kan kobles til denne med HD-kvalitet. (Jeg trenger ikke hjelp til valg av TV i denne tråden.) Kan dere hjelpe oss å foreslå en maskin som passer disse kravene? Enten alle enkeltkomponentene hos f.eks. Komplett, eller en ferdig maskin. Jeg klarer å sette sammen maskinen selv, men jeg har dessverre ikke peiling på å velge komponenter. Takk for alle svar. Endret 24. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Galskapet Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Hei. Komplett har fine linker til deler som passer. Om du begynner med CPU, vil den foreslå hovedkort, for så ram-brikker osv. Ellers kan du jo se på deres samensatte, og event. kjøpe mer RAM o.l. Ellers vil jeg anbefale 32-bit. Du kan ha mer RAM på 64, men fy søren jeg har blitt irritert på hvor mange program som ikke fungerer på 64-bit. Om du ikke skal gjøre store tunge ting, så kjøper du 32-bit. HD-> Sørg for at skjermkortet gir deg HD-utgang. Ang. Kina-opplegget er det jo flaterende lite riktig. 1. Kvalitet er ikke problemet, en kjent sak at man får mer for pengene -> sammenheng med lønnsnivå 2. En boikott av Kinesiske varer vil føre til et mer lukket land. Den kapitalistiske delen av Kina skaper et mer åpent samfunn, ikke boikott den. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Nøyaktig hva er det som skjer når programmer ikke virker i 64 bit? Vil et 32 bits OS virke greit på 64 bits maskinvare, uten de problemene du nevner? Eller MÅ hele maskinen være 32 bit for å unngå disse problemene? Hva slags programer er det snakk om? Spesialisert industriell utviklingsprogramvare? Eller noe så alminnelig som nettlesere, nettbank og spill? Du har interessante synspunkter på dette med Kina, som muligens kan tas med i beregningen. Men outsourcing er fortsatt noe som maskinens kjøper er imot, så lokalproduksjon er et pluss. (F.eks. Dell fra Irland) Jeg vet at Komplett har en Guide, men jeg er egentlig ikke flink nok til å vite hvor kraftige koponentene er. Jeg tenker på brukeropplevelsen. Alle tallene og bokstavene sier meg ingenting. Og i tillegg ønsker jeg å kjøre Linux på den uten særlig besvær. Kurant maskinvare med gode, åpne drivere er viktig. Det er derfor jeg spør om råd. Endret 24. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Ellers vil jeg anbefale 32-bit. Du kan ha mer RAM på 64, men fy søren jeg har blitt irritert på hvor mange program som ikke fungerer på 64-bit. Om du ikke skal gjøre store tunge ting, så kjøper du 32-bit. Det er mulig du må ha et snev mer minne i 64bit OS, men det vil uansett utnytte alt minnet kontra 32 bit som ikke klarer å utnytte 4GB + skjermkort (klarer å bruke omkring 3,2GB). Å kjøpe noe annet enn 64 bit OS er totalt talentløst om du har planer om å kjøpe 4GB minne eller mer. Siden minnet til skjermkort blir inkludert i hvor mye OS klarer å utnytte, vil jeg si at 32 bit OS er for 2GB minne + skjermkort og alt over dette er 64bit å anbefale. Jeg har Win7 64bit og har enda ikke funnet et eneste 64 eller 32 bit program som ikke fungerer på PCen av den grunn. Hvor mye er planen å bruke på maskinen? Kankje noe i samme gate som P55/H55 og i5/i7 sokkel 1156 hadde vært en god løsning. Lenke til kommentar
krrm Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Ellers vil jeg anbefale 32-bit. Du kan ha mer RAM på 64, men fy søren jeg har blitt irritert på hvor mange program som ikke fungerer på 64-bit. Om du ikke skal gjøre store tunge ting, så kjøper du 32-bit. Jeg forstod det slik at trådstarter primært ønsker å kjøre linux, i så fall kan ikke jeg komme på en eneste grunn til å satse på 32 bit. Dersom det er behov for det er det etter min erfaring helt uproblematisk å installere 32 bits programvare på 64 bits linux. Har brukt 64bits linux i en evighet. For min del hadde prioriteringene vært: 1) SSD disk 2) Min. 8 GB ram 3) 4-6 kjerner SSD disk, f.eks. Intels 80 GB, er verdt hver eneste krone. Maskinen booter raskere, applikasjoner starter raskere og været blir bedre For en stue maskin er det kjekt at flere brukere kan være pålogget samtidig. Da er mye ram en fin ting. Linux er, etter min erfaring, veldig god på å utnytte ekstra ram til caching og ram er relativt billig. Mange kjerner tillatter at maskinen gjør flere ting samtidig. Behovet for mer enn 2 kjerner kanskje ikke veldig stort, men prisforskjellen er så liten at jeg hadde gått for en "billig" 6 kjerners cpu fra AMD. Til stuebruk antar jeg at støy er viktig, ta hensyn til det når du velger kabinett, strømforsyning, cpu kjøler og skjermkort. silentpcreview.com kan være nyttig i så måte. Jeg hadde satset på integrert skjermkort dersom maskinen ikke skal brukes til "krevende" spill. Et separat skjermkort kan evt. settes inn senere. Det skal være mulig å kjøre windows, også 32 bits, i en virtuell server (som "virtual box" eller xen), men det har jeg ingen praktisk erfaring med. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Jeg snakket nettopp med fatter'n. Han vil helst ha Windows 7, Blu-Ray, ålreit grafikkort som takler litt spilling og har HD utgang, og et kabinett som ikke er 42 cm høyt som den gamle maskinen vår. Det er en fordel om det er litt enklere å flytte på, for den skal stå under et bord som brukes til spisebord hver jul. Kortleser som tar mange typer minnekort er også ønskelig. Den bør også ha en akseptabel Wife Acceptance Factor, selv om den skal stå UNDER bordet. Ny skjerm vurderes også. Den gamle er 19". Den nye bør være noe større. Gjerne widescreen hvis det er vanlig og nyttig på en PC. (I så fall arver jeg muligens den gamle skjermen til å se på TV.) Han bruker opp til 15-19.000 kroner. Men det er selsagt ikke et krav at den skal koste mye. Det er en fordel om den er støysvak, ja. Han ønsker å kjøpe PC en gang for alle, slik at han kan være fornøyd med den i mange år, helt til den går i stykker. Han ønsker ikke å bytte PC eller deler ofte. Derfor tar han litt hardt i. Maskinen vil muligens bli brukt til litt musikk- og videoredigering på hobbybasis. Endret 24. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Han vil helst ha Windows 7, Blu-Ray, ålreit grafikkort som takler litt spilling og har HD utgang, og et kabinett som ikke er 42 cm høyt som den gamle maskinen vår. Det er en fordel om det er litt enklere å flytte på, for den skal stå under et bord som brukes til spisebord hver jul. Hva mener du med ikke 42 cm? Kan det være større eller mindre og hvor høyt er det fra gulv og opp under bordet? Kabinett under 42cm er jammen ikke lett å finne med mindre du går ned til HTPC kabinett. Når det kommer til skjerm kan jeg forresten anbefale Dell U2311. Jeg fant et knakende godt tilbud i går på Dustinhome.no til 2039,- kr! http://www.dustinhome.no/pd_5010456532.aspx Dette er en ny kvalitetsskjerm fra Dell med IPS panel og alt som kan tenkes av ergonomiske egenskaper. Topp innsynsvinkel, kontrast og farger til en meget rimelig pris. Dell selger denne skjermen selv til 3450,- kr. Endret 24. juni 2010 av Itspersonal Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Den gamle er et beist, men vi har fortsatt plass til det. Det hadde bare vært en fordel om det nye kabinettet var mindre, men det er ikke et krav. Må vi ha et nytt beist, så er det ikke noe problem. Edit: Fin skjerm :-) Håper min mor synes det samme. Endret 24. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 6kjerner amd cpu 128gb ssd 8gb ram ati radeon 5770 1tb hdd det er specs som holder veldig veldig lenge til en surfe pc... hvis du setter 4gb ram på der må du oppgradere/bytte ut etter et par år så anbefaler å gå for 8gb ram.. hdd bruker man også mer og mer av og det går raskt fremover. skjermkortet er veldig billig og du får mye ytelse for pengene der. cpu`en trenger du pga man bruker alle 6 kjernene effektivt om ikke lenge og da er det kjipt å måtte bytte ut. 32bit vs 64bit: systemet blir mer stabilt i 64bit pga lengre koder i programmeringa... du får mer innhold i programmene som kjører mye mer stabilt.. du trenge bittelitt mer ram for å kjøre 64bit men du kan ha vanvittig mye mer ram i 64bit.. bedre vfx i spill... alle fordeler for 64bit (fins mer au) 32bit er ut. det er så og si dødt... jeg har aldri støtt på et program som ikke kan kjøres i 64bit OS.. i 64bit OS har man 32bit emulator og versjon til å kjøre de programmene som absolutt ikke vil men som sagt så har jeg aldri støtt på noen av de og jeg har brukt 64bit aktivt siden det kom i det hele tatt... fremdriftsrettet pc der man vil ha en pc lenge uten å måtte oppgradere eller bytte ut og skal brukes som familie pc så er de specsene jeg har nevnt prima vera Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 Hvordan er det med ATI Radeon og Linux? Maskinen skal hovedsaklig kjøre Debian eller Ubuntu. Helst med mest mulig åpne drivere. Nvidia vs. ATI er jo en evig diskusjon, men... Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Har ingen problemer med HD 5870 i Ubuntu 10.04 i alle fall. Kan hende jeg har oversett det, men er det snakk om å bygge selv, eller kjøpe ferdig system? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Kan hende jeg har oversett det, men er det snakk om å bygge selv, eller kjøpe ferdig system? Jeg har lite av kunnskap og tid. En ferdig boks er ikke et dårlig forslag. Jeg kan sette sammen delene selv, det er lett nok. Men jeg har ikke drevet med hardware siden nittitallet, og vil aldri klare å velge komponentene selv. Hvis noen velger for meg, går det bra. Vurderer å stikke bort til datasjappa og få hjelp av en ekspeditør. Men postordre er muligens billigere. Det er viktig for meg at det grafikkortet jeg velger ikke bare fungerer godt i Linux, men at driveren også er åpen. Endret 24. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Her er et Intel forslag: https://prisguiden.no/profil/lister/105965 Jeg har valgt en 4 kjerner CPU med mye krutt. Jeg er forsåvidt enig med DrHawkins at AMD 6 kjerner CPU er en svært god CPU, men i dette tilfellet er det ikke snakk om seriøs multitasking, og jeg mener derfor at en rask 4 kjerner CPU vil gjøre jobben bedre. i7 930 er uansett en 4 kjerner CPU med 8 tråder som i seg selv takler tung multitasking meget bra. http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/03/01/intel-core-i7-930-cpu-review/9 Ellers har jeg valgt Corsair TX (ikke HX) fordi den er mer støyvennlig enn HX versjonen i tillegg til dobbel 12V rail. http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/3669-corsair-tx750-750w-power-supply-review-6.html ATI 5870 er et meget godt skjermkort som vil klare alt av spill. Jeg har i tillegg valgt Vapor-X versjonen for bedre og støysvak kjøling. http://www.legitreviews.com/article/1120/15/ Jeg har valgt en lynrask 80GB Intel SSD og en 2TB strømgjerrig harddisk til lagring av familiebilder o.l. http://www.hardware.no/artikler/intel_x25-m_160_gb_gen_2/74581/5 http://www.hardware.no/artikler/den_snille_gronne_moter_den_store_morke/76307/6 CPU viften er bort i mot det beste som finnes av CPU vifter og er tillegg støyvennlig. Rotasjonshastigheten på viftene kan reduseres betraktelig, men fremdeles beholde en god kjøleevne. Lavprofils minnebrikker er valgt for å passe under CPU kjøleren. http://www.hardware.no/artikler/noctua_nh-d14/73546/5 Jeg kan anbefale Dustinhome.no som alt på lager (de har samme SSD, men under et annet navn). Dustinhome har meget gode priser, rask levering og den beste servicen jeg har opplevd. Hos Dustin inkludert skjerm, SSD og OS blir prisen slik: PC: 14110,- https://prisguiden.no/profil/lister/105965 SSD: 1659,- http://www.dustinhome.no/pd_5010447857.aspx Skjerm: 2039,- http://www.dustinhome.no/pd_5010456532.aspx Frakt: 99,- Totalt: 17907,- kr. Valget av deler er basert på kvalitet og en kombinasjon av ytelse og støy. Edit: Fjernet det ene hovedkortet og la til Blu Ray leser. Ny pris 17907,- kr. Edit2: Lagt til litt tester av hardware. Endret 24. juni 2010 av Itspersonal Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Holder det med en RAM-brikke? Ser den er på 6 GB. Tøft. Det var merket av for to hovedkort i den linken din. :-) Mente du to RAM-brikker, eller to av noe annet? Forresten så dropper vi skjerm nå. :-( https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-define-r2-black-pearl-119522/omtaler/ Kabinettet fikk elendig kritikk av en kunde... Mulig han bare kritiserer jobben som montøren gjorde, og ikke selve produktet... Endret 24. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Minnebrikkene er 3 stk med 2GB per brikke. Si til din far at skjermen er splitter ny, og koster 3450,- kr. fra Dell, men er på tilbud til kun 2039,- kr. denne uken host Dustinhome. 23 tommer skjerm med IPS panel til denne prisen er et sjeldent syn og vel verd oppgraderingen. Edit: Se på hva han skrev på ulempene. Her er derimot en test skrevet av profesjonelle: http://www.hardware.no/artikler/fractal_design_define_r2_black_pearl/74576/6 Endret 24. juni 2010 av Itspersonal Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Har ingen problemer med HD 5870 i Ubuntu 10.04 i alle fall. Kan hende jeg har oversett det, men er det snakk om å bygge selv, eller kjøpe ferdig system? Du sier du har ingen problemer med dette hovedkortet grafikkortet i Linux. Hvordan gjør du det? Kommer den opp som en "restricted driver", altså ikke åpen kildekode? Har søkt litt, men finner bare artikler som handler om at de ikke vet... Edit: Leif var her. Endret 24. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 det oppsette til Itspersonal er veldig bra og jeg er i grunnen enig i det han sier angående i7 vs 6core amd Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) I følge en del google søk fungerer ATI 5870 helt fint med linux. Driver finner du her: http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linux.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.42&lang=English Uoffisiel Wiki (se distribution list, Debian og Ubuntu): http://wiki.cchtml.com/index.php/Main_Page Endret 24. juni 2010 av Itspersonal Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg har ikke greie på Windows, men lurer på et par ting i forbindelse med Windows 7. Jeg ser at den har "Home" i navnet. Fatter'n er vant til Windows XP Professional, ikke den med "Home" i navnet. Hvilke funksjoner vil denne utgaven mangle? Og... Broren min er student. Kan vi få studentrabatt? Hvordan gjør vi det? Og en ting til: Jeg har en veldig bra Samsung WriteMaster DVD-brenner fra en annen maskin. Den har parallellt grensesnitt. Vil den kunne brukes i denne maskinen, når alt annet er SATA? Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Windows 7 Home Premium: Dette er den pakken Microsoft tror flest privatbrukere kommer til å ha, og den kommer til å inneholde alt det mest selvfølgelige en hjemmebruker ønsker. Det betyr alle Aero-effekter, tocuhmuligheter, hjemmenettverk, Media Center, mulighet for å lage egne DVD-plater, alle spillmuligheter og lignende. Windows 7 Professional: Denne inneholder alt som Home Premium har, i tillegg til en rekke funksjoner som en gjerne trenger i et bedriftsmiljø. Ekstra funksjoner her er mulighet for å tilknytte seg et domene, sette opp maskinen for fjernstyring, automatisk utskrift på nærmeste printer, kryptering, en ny ting i Windows 7 som kalles Mobility Center, en egen presentasjonsmodus og lignende. Det er tilkobling for 1 IDE kabel på hovedkortet, så det er ingenting i veien for å koble til en gammel brenner. Skal du uansett oppgradere til en BluRay leser som også brenner CD/DVD så ser jeg ikke poenget. Som student kan dere få gratis frakt hos Dustinhomeå. Jeg mener de også har studenttilbud i ny og ne på diverse varer, men om du får en fast rabatt er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå