Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en vil ikke starte etter Blue Screen.

Anbefalte innlegg

Maskinen min vil ikke starte etter en blue screen som jeg fikk for et par dager siden.

Når jeg prøver å starte maskinen kommer det opp 2 forskjellige ting, enten kommer det opp:

"Reboot and Select proper boot device or Insert Boot Media in selected Boot deice and press a key"

Eller:

"A disk read error occurred

Press Ctrl+Alt+Del to restart"

Jeg trykker ctrl+alt+del, pc'en starter på nytt, og samme kommer opp.

Skiftet harddisk, skjermkort og strømforsyning for rundt en uke siden. På den nye harddisken har jeg installert Windows 7 ultimate 64-bit. Jeg prøvde å bytte til den gamle harddisken.(som har Windows vista 32-bit) Men samme feilen kommer opp. Så jeg tror det er noe galt med hovedkortet, men er ikke helt sikker. Da jeg nettopp hadde fått den nye harddisken, installert Windows 7 og skulle installere driverne til hovedkorte, kom det opp at den ikke var komfortabel med Windows 7, men alt fungerte som vanlig.

Specs:

Hovedkort: Asus M4A79 deluxe

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

RAM: Corsair TWIN2X PC8500 DDR2 4GB KIT CL5 + 2GB med noen andre brikker.

GPU: Gainward Geforce GTX 480

Kjøpte pc'en fra dell i 2007, det eneste som jeg ikke har bytta ut siden da er CD rom stasjonene. Ingen av delene i pc'en er spesielt varme, har et CM HAF 922 kabinett. Hovedkorte ligger på rundte 20 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den øverste topicen funka, dumt av meg å ikke sjekke andre topicer først ! x)Vet at det er imot reglene, men tenkte ikke jeg hadde det problemet.

Måtte bare prøve å se om det funket.

Endret av m0rten95
Lenke til kommentar

Velkommen til forumet. Du har tatt deg tid til å skrive en god feilbeskrivelse for å være første gang du spør etter hjelp - det er veldig fint. Sånne mennesker vil jeg gjerne hjelpe :)

Feilmeldingen kommer fra at den ikke finner systemdisken til å boote opp fra.

Først av alt må du da sjekke at systemet faktisk kan se at det er en harddisk der i det hele tatt - og at denne ligger i bootlisten.

Da må du gå inn i bios når du blir spurt omdu vil det helt i begynnelsen av oppstarten (som regel er det DELETE, F1 eller F2 du må trykke for å komme inn i bios, men det står også normalt på skjermen).

Sjekk som sagt

- At disken finnes i oversikten over enheter

- At den er tatt med i bootlisten (den bør helst ligge som #1)

Rapporter tilbake med hva du finner, eller si i fra hva du trenger videre hjelp med.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...