m0rten95 Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Maskinen min vil ikke starte etter en blue screen som jeg fikk for et par dager siden. Når jeg prøver å starte maskinen kommer det opp 2 forskjellige ting, enten kommer det opp: "Reboot and Select proper boot device or Insert Boot Media in selected Boot deice and press a key" Eller: "A disk read error occurred Press Ctrl+Alt+Del to restart" Jeg trykker ctrl+alt+del, pc'en starter på nytt, og samme kommer opp. Skiftet harddisk, skjermkort og strømforsyning for rundt en uke siden. På den nye harddisken har jeg installert Windows 7 ultimate 64-bit. Jeg prøvde å bytte til den gamle harddisken.(som har Windows vista 32-bit) Men samme feilen kommer opp. Så jeg tror det er noe galt med hovedkortet, men er ikke helt sikker. Da jeg nettopp hadde fått den nye harddisken, installert Windows 7 og skulle installere driverne til hovedkorte, kom det opp at den ikke var komfortabel med Windows 7, men alt fungerte som vanlig. Specs: Hovedkort: Asus M4A79 deluxe CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition RAM: Corsair TWIN2X PC8500 DDR2 4GB KIT CL5 + 2GB med noen andre brikker. GPU: Gainward Geforce GTX 480 Kjøpte pc'en fra dell i 2007, det eneste som jeg ikke har bytta ut siden da er CD rom stasjonene. Ingen av delene i pc'en er spesielt varme, har et CM HAF 922 kabinett. Hovedkorte ligger på rundte 20 grader. Lenke til kommentar
m0rten95 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Den øverste topicen funka, dumt av meg å ikke sjekke andre topicer først ! x)Vet at det er imot reglene, men tenkte ikke jeg hadde det problemet. Måtte bare prøve å se om det funket. Endret 24. juni 2010 av m0rten95 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Velkommen til forumet. Du har tatt deg tid til å skrive en god feilbeskrivelse for å være første gang du spør etter hjelp - det er veldig fint. Sånne mennesker vil jeg gjerne hjelpe Feilmeldingen kommer fra at den ikke finner systemdisken til å boote opp fra. Først av alt må du da sjekke at systemet faktisk kan se at det er en harddisk der i det hele tatt - og at denne ligger i bootlisten. Da må du gå inn i bios når du blir spurt omdu vil det helt i begynnelsen av oppstarten (som regel er det DELETE, F1 eller F2 du må trykke for å komme inn i bios, men det står også normalt på skjermen). Sjekk som sagt - At disken finnes i oversikten over enheter - At den er tatt med i bootlisten (den bør helst ligge som #1) Rapporter tilbake med hva du finner, eller si i fra hva du trenger videre hjelp med. -Stigma Endret 24. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Som Stigma skrev, skjekk at harddisken i det hele tatt ligger listet opp i systemet. Skjekk også at harddisken er satt som "1nd Boot Device priority" eller noe lignende det. Lenke til kommentar
m0rten95 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 Harddiskene er i bios lista. Fikk alt til å fungere igjen, fulgte bare "Hvordan Resette Bios, Pcen funker ikke! [GUIDE]" topicen. Takk for all hjelpen ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå