tharshan Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Hei! Ønsket mitt er å studere teknisk kybernitkk ved NTNU. I søkerhandboka står det at opptakskrava er 51.7(?) Eg har 45,1 studiepoeng. Det eg lurer på er: 1. Kva betyr "søkere kvalifisert"? 2. Det står at det er 110 studieplassar. La oss seie at etter omprioritering er det 100 stk som har det som første, og resterende 900 har det som andre og nedover. Eg er ein av dei som har som har det på første valet mitt. Vil eg då få tilbudt studieplass før ein som har 55 studiepoeng som har det på andre val? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) [pirk]Først av alt har du ikke studiepoeng. Det får du først når du starter å studere, nærmere bestemt når du består dine første emner. Ikke bland det med konkurransepoeng (edit2: og skolepoeng naturligvis) for opptak til høyere utdanning.[/pirk] "Søker kvalifisert" tolker jeg som at man har generell studiekompetanse (2 eller bedre i alle nødvendige fag) samt at man har de spesielle fagene og eventuelt karakterene som kreves for det enkelte studiet. Siv.ing-linjene ved NTNU krever for eksempel 2 eller bedre i Fysikk 1 og Matematikk R1 og minst 4 i Matematikk R2. Er det noen av disse kravene man ikke møter, så er man ikke kvalifisert. Spørsmål nr. 2 er jeg ikke sikker på, men jeg kan aldri tenke meg at du blir prioritert over en med 55 poeng selv om vedkommende har satt ett eller flere andre studium over det du har søkt og ikke får plass der. Det skal jo være slik at det er antall poeng som teller, så noe annet vil være idiotisk. Rent realistisk er nok sjansene veldig små for at du får den plassen du vil ha. Sjekk gjerne de foreløpige søkertallene (se SO sine sider) i forhold til fjorårets, men et siv.ing-studium på NTNU vil neppe endre seg så veldig mye med mindre de endrer antall plasser betydelig. Edit: skriveleif Endret 24. juni 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 Då er eg iallefall kvalifisert. Men greit få fakta på spm 2. Lenke til kommentar
aigoo Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 er ditt 45,1 inkludert realfagpoeng/kjønnspong/alderspoeng osv.? syns ikke det er vanskelig å komme inn da, når det står at opptakskravet er 51,7? Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 er ditt 45,1 inkludert realfagpoeng/kjønnspong/alderspoeng osv.? syns ikke det er vanskelig å komme inn da, når det står at opptakskravet er 51,7? kvifor ikkje? Det er jo det laveste snittet som kom inn i fjor. Det er førstegangsvitnemål og inkl realfagspoeng. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Det talet som står i søkerhandboka om førstegongsvitnemål, er det laveste snittet som kom inn eller den siste personen sin snitt som vart tatt inn? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Den med lavest poengsum, selvfølgelig. Alle får tilbud samtidig. Endret 25. juni 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Okei, nå har eg 45.1 skulepoeng. Eg har søkt på: 1. Teknisk kybernitikk: 51.5 2. Elektronikk: 48.1 3. informatikk, årstudium: 43.2 4. Samfunnsøkonomi, årstudium: 43.5 5. Introduksjons psykologi: 47 Hvis eg prioritera i denne rekkefølgen, er det mulighet for at eg står utan studieplass? Endret 28. juni 2010 av tharshan Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det er jo alltid en mulighet for det, men i verste fall får du gå løs på Restetorget (der NTNU neppe vil være representert). Jeg vil tippe at du kommer inn på Informatikk, og det vil jo være hyggelig siden jeg har søkt det samme. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Det er jo alltid en mulighet for det, men i verste fall får du gå løs på Restetorget (der NTNU neppe vil være representert). Jeg vil tippe at du kommer inn på Informatikk, og det vil jo være hyggelig siden jeg har søkt det samme. Er årstudium eg har søkt på Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Det er jo alltid en mulighet for det, men i verste fall får du gå løs på Restetorget (der NTNU neppe vil være representert). Jeg vil tippe at du kommer inn på Informatikk, og det vil jo være hyggelig siden jeg har søkt det samme. Er årstudium eg har søkt på Eg vil ikkje sitte uten studieplass. Gjer eg det lurt ved å sette informatikk på første? Lenke til kommentar
operg Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Med mindre informatikk faktisk er det studiet du helst vil inn på, nei. Du stiller ikke noe dårligere i opptaket til informatikkstudiet om det er på 3. plass enn om det er på 1. plass på listen din. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Rangeringen din har ingenting å si på dine sjanser for å komme inn, sett at du ikke er kvalifisert for noen høyere rangerte studier. Hvorvidt du har et studie på 10. plass eller 1. plass forandrer ikke kravene, altså. Lenke til kommentar
Ciporx Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Jeg låner tråden litt, i og med det har litt med det samme temaet å gjøre, nemlig dette med opptakskrav. Jeg sitter og ser på poengkravene på journalistikk bachelor på uis de siste årene, og ser jo at det har dalt etter hvert; 2006 - 52,8 2007 - 52,6 2008 - 52,5 2009 - 47,6 Dette er førstegangsvitnemål, som jeg kommer til å gå under, og får derfor ikke tilleggspoeng. Jeg har ønsket å bli journalist siden jeg begynte å skrive som liten, og fikk vite hva en journalist jobbet med. Dermed har det aldri vært noe alternativ å gi meg, selv om det er tøft i bransjen. Noen må meddele informasjon uansett, og jeg vil kjempe for det. Jeg har 44,5 studiepoeng, men har pga. tøff sykdom over tid søkt om særskilt vurdering (har levert 3 attester fra forskjellige instanser, så er godt dukumentert), men har ikke fått svar på om jeg blir vurdert på denne måten av opptakskontoret ennå. Det får jeg først vite 20. Juli. Er det noen her som har noen meninger om hvordan opptakskravene kan være på uis når det gjelder journalistikk i år? Jeg tenker mye på at sparkingen av journalister og fokuset som har vært i mediene det siste året kan ha mye å si for hvor mange som søker, men jeg vil og tro at de som virkelig vil bli journalister, er de som søker nå. Hvordan tenker dere om dette? PS! Opptakskontoret på uis sa at de ved særskilt vurdering la til poeng hvis man nærmet seg opptakskravene, men som regel ikke mer enn 3 skolepoeng. Tror dere snittet kan ha økt i forhold til i 2009? Dette ble langt, men håper at noen kloke mennesker vil svare! Mvh Ellen Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Som jeg har nevnt tidligere i tråden, så kan man sjekke de foreløpige søkertallene og se de i forhold til fjorårets tall, Ciporx. Det bør gi en idé om hvor kravet vil havne. Sjekk også om det står noe på nettsidene til universitetet om forventet antall plasser. Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Ciporx, det er ikke mulig å sammenligne poenggrenser fra 2008 eller tidligere med poenggrenser fra 2009 eller senere. På grunn av endringer i poengreglene kan ikke poenggrensene for 2009 sammenlignes med tidligere års poenggrenser. http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/poenggrenser/ Om du kommer inn eller ikke er veldig vanskelig å si. Jeg vil si at du har relativt gode muligheter for å komme inn med de studiepoengene du har. Lenke til kommentar
Ciporx Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Hei. Takk for svar! Dette visste jeg ikke, oreokjeks - er tydeligvis mye å sette seg inn i. Da er det bare å håpe. Hadde vært greit om kravene sank noe pga. vanskelighetene som har vært framstilt i mediene. Lettere for meg når det er folk som gir opp. Typisk at det ikke skal gå an å sammenlikne, da vet man jo ikke om poenggrensene har dalt eller ikke. Håper bare endringen er permanent da, og at det ikke fyker opp til 52,8 igjen.. Skal ta meg en tur innom SO og se på de foreløpige søkertallene. Takker for svar! Endret 2. juli 2010 av Ciporx Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Her kan du se snitt på tidligere opptatte studenter: http://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student/agg_stud_komp_08_program_inntakskvalitet_rapport.cfm Tek.kyb befinner seg i IME fakultetet. Endret 2. juli 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Då har eg fått tilbod for å studere årstudium i informatikk. Dette var tredje valet mitt. På andre valet mitt står det at eg eg ventenr. 34. Kva betyr dette? Er det noko vits å vente? Missar eg tilbodet på informatikk isåfall? Endret 17. juli 2010 av tharshan Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Om det er et studie ved NTNU, så vil venteliste i praksis si at du ikke får plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå