Gå til innhold

Bør jeg ta en utdanning, eller satse på arbeidslivet?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hvis du tenker økonomisk, ville jeg fått meg fulltids jobb og kjøpt leilighet. Jobbet der 2-3 år til for å så ta permisjon fra jobben og studere. Under studie tiden leier du ut leiligheten og bor billig på hybel og dermed går i null eller pluss. Etter studiene har du valget mellom å gå inn i den gamle jobben eller finne en som er mer rettet mot utdanningen.

 

NB: Jeg kan ikke reglene for permisjon for studie, så ikke skyt meg hvis jeg lyver skoene av meg nå.

 

Har du formue får du ikke studielån.

Tviler på om du klarer å leve på studielån etter å ha jobbet en stund.

Jeg har lyst å studere videre, men med faste utgifter på 19000/måned ville det blitt en økonomisk katastrofe..

 

Utdanning er som en grunnmur. Du lærer deg å sette deg inn i nye problemstillinger. Jeg er utdannet elektroingeniør, men har jobbet med IT i 10 år. Nå jobber jeg som prosjektleder innen finans.

 

Poenget er at utdanning gir deg muligheter til varierte arbeidsoppgaver. Du kan skifte jobber innenfor ditt eget fagfelt, og sannsynligvis bevege deg inn i nye.

Visst får man studielån med formue! Hvor er det du har noe sånt fra? Derimot, om man har mer enn ~270k som singel eller nærmere 520k som par, eventuelt har en inntekt på mer enn 136k brutto, kan Lånekassen nekte å omgjøre deler av lånet til stipend for det semesteret.

 

Dersom man har en leilighet, har man ofte et lån på denne. Total formue blir da fort ganske lav da ligningsverdien på boliger er forsvinnende lite i forhold til lånet man har på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...