Gå til innhold

Kan jeg takke nei til jobbtilbud som jeg har aksepert?

Anbefalte innlegg

Igår fikk jeg egentlig en jobb. Skal igrunnen begynne på den jobben mandag. Men i dag fikk jeg tilbud fra en annen jobb som også er mye bedre betalt. Med andre ord har jeg mer lyst på den jobben.

Har ikke skrevet under noe kontrakt på den "første" jobben, siden han som måtte skrive under ikke var tilstede.

Kan jeg ringe i morgen å si at jeg må takke nei til den jobben eller har jeg ikke lov til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan.

Men det kan være lurt å si ifra at du har fått et langt bedre tilbud, på den måten kan du kanskje ende opp med et lønnstilbud til fra den andre arbeidsgiveren.

Så jeg gjør ikke noe ulovlig ved å takke nei? Har jo egentlig takket ja, satt opp på vakt på mandag.

Lenke til kommentar

I lovtekstene våres er det presisert at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Dette gjelder også i arbeidslivet. Så sånn sett så er du bunden til den første jobben når du takket muntlig ja til den.

En arbeidsgiver vil allikevel normalt sett la deg gå uten problemer sjølv om det fører til meirarbeid for dei med å erstatte deg før du har begynt, og da mest sansnynlig med personer de allerede har fortalt ikke er gode nok.

I verste fall kan en arbeidsgiver gå til søksmål ved kontraktsbrudd (både muntlig og skriftlig), sjølv om det er lite trolig at dette skjer her.

Lenke til kommentar

Må nesten henvise til

Ved arbeidsavtaler skal det imidlertid inngås en skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold jf. Arbeidsmiljøloven §14-5(1). Denne trenger likevel ikke nødvendigvis foreligge før arbeidsforholdet begynner.

Så en bindende arbeidsavtale er nok ved signering av kontrakt, jeg mener personlig at det er arbeidsgiver som må ta risikoen om at aktive arbeidssøkere kan risikere å få et bedre tilbud enn det som de selv har gitt og at det må være i arbeidsgivers å sikkre seg en juridisk bindende kontrakt så fort som mulig.

At man skal forholde seg til muntlige avtaler er nok riktig, men ved ansettelseforhold så er det sjeldent en arbeidsgiver ikke har flere valgmuligheter og kan derfor sannsynligvis erstatte en person relativt lett om ikke jobbtilbudet han gir er rett og slett elendig.

Uansett så bør man Ivareta sine egne interesser først og fremst, noe som gjelder for både arbeidsgiver og taker , man er selv pliktig til å finne seg en jobb som passer for en selv (lønn, beligenhet , arbeidstid etc) og arbeidsgiver en person som passer til de behov som man har.

Lenke til kommentar

Den trenger ikke være skriftlig for å være bindende. Den saken er grei. Berre å søke opp Lov om avtale eller noko slikt fra ca 1915-1920. Meiner det var i den det stod, eller så var det i enda tidligere lovtekster. Men det sier seg selv at muntlige avtaler er vanskeligere å dokumentere for begge parter så lenge intervjuet er avholdt uten vitner. Noe som er lite trolig i denne situasjonen.

Det som arbeidsmiljøloven opererer med i gjengitt paragraf er for å sikre arbeidstakeren på bakgrunn av at muntlige avtaler er vanskeligere å bevise enn skriftlige. Dette er noe som er kommet på bakgrunn av fagforeningenes krav om vern av arbeidstakers sikkerthet på hver enkelt arbeidsplass. Den sier ingenting om hvilke type avtaler som er mest bindende, men hva du som arbeidstaker har krav på; en skriftlig avtale.

Lenke til kommentar

Det beste er vell å være ærlig. Møte på jobb som avtalt men ta et møte med sjefen. Legg kortene på bordet og forklar saken. Mine erfaringer er at om du møter opp i egen person, og viser at dette er noe du tar seriøst, så er folk mye greire å ha med å gjøre.

Om du møter folk med et smil og er instillt på å få til en god løsning så får du ofte samme behandlingen i retur. Kansje tilogmed sjefen på den jobben du allerede har takket ja til kan matche, eller overgå lønnen som du får i den "nye" jobben?

Opptre proffesjonelt, vær saklig, og vennlig.

Lenke til kommentar

Mange "avanserte" svar her syns jeg.

Enkelt å greit:

- Pent er det ikke, kan oppfattes frekt, arrogant osv. Du kan selvfølgelig si nei. Like fult som arbeidsgiver kan si "nei, du får ikke jobben allikevel" kan du si "nei takk" inntil kontrakten er underskrevet. Du har fått TILBUD om jobb. Den jobben sier du deg først bindene til når KONTRAKTEN er skrevet under! Det med muntlig avtaler osv... når aldri opp - det er bare bullshit av formaliteter / juridisk pisspreik som aldri når opp uansett.

Hadde jeg vært deg:

Ring å si på en pen måte nei takk. Vær ærlig - ikke kom med noen unskyldninger eller "vri deg unna". Du må ivareta dine interesser, og tar du jobben du har sagt ja til.. vil du garantert angre på det leeeenge. Vær litt bitch av og til. Det lønner seg! :)

Men bra du er en sympatisk fyr.... ;) som tenker moralsk også! :)

Lenke til kommentar

Mange "avanserte" svar her syns jeg.

Enkelt å greit:

- Pent er det ikke, kan oppfattes frekt, arrogant osv. Du kan selvfølgelig si nei. Like fult som arbeidsgiver kan si "nei, du får ikke jobben allikevel" kan du si "nei takk" inntil kontrakten er underskrevet. Du har fått TILBUD om jobb. Den jobben sier du deg først bindene til når KONTRAKTEN er skrevet under! Det med muntlig avtaler osv... når aldri opp - det er bare bullshit av formaliteter / juridisk pisspreik som aldri når opp uansett.

Hadde jeg vært deg:

Ring å si på en pen måte nei takk. Vær ærlig - ikke kom med noen unskyldninger eller "vri deg unna". Du må ivareta dine interesser, og tar du jobben du har sagt ja til.. vil du garantert angre på det leeeenge. Vær litt bitch av og til. Det lønner seg! :)

Men bra du er en sympatisk fyr.... ;) som tenker moralsk også! :)

Siden vedkommende skrev i første innlegg at han/hun egentlig skal begynne på mandag, så er det nok meir enn eit tilbud på ein jobb som ligger her. Vedkommende har også sagt ja til å jobbe.

Når det gjelder din tolking av muntlige avtaler som juridisk pisspreik, så foreligger det ganske mange dommer på dette, ikke bare fra arbeidslivet.

Blir uansett enklere for vedkommende å komme seg unna denne jobben, i og med at det er arbeidsgiver som har bevisbyrden i slike saker. Den er vanskelig å vise til i mange tilfeller på grunn av slapp holdning til å sikre kva som blir gjort og sagt i eit jobbintervjuer og ved tilbydelse av jobb.

Har vedkommende fått tilbudet, og skrevet under aksept på tilbudsbrevet, så blir ting vanskeligere. Men det virker ikkje som at noko sånt er tilfelle her.

Følg rådene som er kommet her, vær litt egoistisk og gi beskjed om at du ikkje tar den allikavel. Rekner med du kanskje allerede har gjort dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...