Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer

Anbefalte innlegg

Høh, det er vel ikke noe digert det oppsettet her:

post-116334-1278527669,2488_thumb.jpg

Men, i en veske blir det fort endel... Det som imponerte meg mest var hvor lite ekstra plass 70-300 for FT tar, for folk som ønsker å nå LANGT innimellom, er jo det en (diger) perle.

Jeg likte spesielt godt 35mm f/3.5 Macro, som selv med adapter fortsatt er et rimelig beskjedent objektiv med imponerende egenskaper som jeg godt kunne tenke meg. Her et forsøk på macro, jeg har fått med meg at det er viktig å komme ned på høyde med motivet, og å gå nærme:

post-116334-1278527710,3426_thumb.jpg

Morsomt var og 9-18mm, det tror jeg nesten jeg må ha, selvom det er vanskelig å ta GODE bilder. Interessante for ikke-fotografer er ikke så vanskelig, men...

post-116334-1278527734,6974_thumb.jpg

Takker for hyggelig og nyttig minitreff, hvis jeg er i nærheten søndag så dukker jeg opp igjen da, men det er litt usikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelig å se at du fikk noe nytte ut av treffet ;)

Sitter fortsatt og teller på knappene om jeg skal kjøpe 45-200mm eller ikke ;) Fordelen er i såfall at jeg kan da selge min E-420 med 14-42mm og 40-150mm; bør nok selge med begge for å få noen penger igjen.

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør kjøpe den.

+1, så får vi en skikkelig kompetent vurdering av den :thumbup:

Den forstod jeg ikke...?

Ikke så komplisert den? Jeg synes også at Tomsi bør kjøpe 45mm'eren, så får vi en kompetent vurdering av det objektivet veldig mange har veldig lyst på, fra en vi stoler på.

Lenke til kommentar

OK...da forstod jeg, joda det ønsket jeg også, men jeg er ikke så sikker på at han har det store behovet for den, han har visst dekning på andre måter. Så du har også interesse av den, kaian. For meg hadde det vært ideelt 20+45 så hadde jeg helt det jeg trenger i det systemet for lettere turbruk for å si det slik. Ellers har jeg alle objektivene jeg trenger med min 50D.

Har du andre enn den 20mm, kaian?

Lenke til kommentar

OK...da forstod jeg, joda det ønsket jeg også, men jeg er ikke så sikker på at han har det store behovet for den, han har visst dekning på andre måter. Så du har også interesse av den, kaian. For meg hadde det vært ideelt 20+45 så hadde jeg helt det jeg trenger i det systemet for lettere turbruk for å si det slik. Ellers har jeg alle objektivene jeg trenger med min 50D.

Har du andre enn den 20mm, kaian?

Jeg kunne veldig godt tenkt meg et 45mm, men gjerne mer som et lyssterkt portrettobjektiv enn makro. Og med den prislappen, så blir jeg mer i tvil enn dersom det hadde passet mitt tenkte hovedbruksområde.

I tillegg til 20mm har jeg 45-200mm, som jeg er godt fornøyd med og faktisk bruker mye mer enn jeg hadde forventet.

Og så har jeg et par gamle manuellfokusobjektiver, ett fra den gang Pen var halvformat film, nemlig Zuiko 42mm f/1.2 - det er et morsomt, men nokså sært objektiv som glitrer som portrettobjektiv når kveldsmørket har senket seg.

I tillegg kjøpte jeg nylig et gammelt, men godt, Micro Nikkor 55mm for 1400,- inklusive frakt og moms + et adapter. Tomsi forsøkte det på sitt kamera, men fikk ikke bilde. Det fungerer fint på E-P1. Mulig man må gjøre noen valg dypt i menyene?

Edit:

Tomsi har Four Thirds Zuiko 35mm macro og adapter, det ville du nok likt. Det var såpass spennende at jeg teller på knappene. Sylskarpt og fint makroobjektiv i fin brennvidde.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Tomsi forsøkte det på sitt kamera, men fikk ikke bilde. Det fungerer fint på E-P1. Mulig man må gjøre noen valg dypt i menyene?

Når man setter på et helmanuelt objektiv, er det ingen kommunikasjon mellom objektivet og kameraet - for kameraet er det faktisk som om det ikke er satt på noe objektiv i det hele tatt. Oly-kameraene gir overbærende blaffen i dette, og funker uten videre. Pana, derimot, må først fortelles at det er greit å ta bilder selv om man tilsynelatende ikke har satt på et objektiv - skal være et menyelement CUSTOM -> SHOOT W/O LENS (elns) som da må på plass. ;)

Lenke til kommentar

Tomsi har Four Thirds Zuiko 35mm macro og adapter, det ville du nok likt. Det var såpass spennende at jeg teller på knappene. Sylskarpt og fint makroobjektiv i fin brennvidde.

Ulempen er kun nmanuell fokus på GF1.

Når man setter på et helmanuelt objektiv, er det ingen kommunikasjon mellom objektivet og kameraet - for kameraet er det faktisk som om det ikke er satt på noe objektiv i det hele tatt. Oly-kameraene gir overbærende blaffen i dette, og funker uten videre. Pana, derimot, må først fortelles at det er greit å ta bilder selv om man tilsynelatende ikke har satt på et objektiv - skal være et menyelement CUSTOM -> SHOOT W/O LENS (elns) som da må på plass. ;)

Det stemmer - dette gjorde jeg litt senere på ettermiddagen når jeg testet Nikkoren til kaian. Og da ble det et par bilder.

Lenke til kommentar

Ikke så komplisert den? Jeg synes også at Tomsi bør kjøpe 45mm'eren, så får vi en kompetent vurdering av det objektivet veldig mange har veldig lyst på, fra en vi stoler på.

Det er bare å starte kronerullingen ;)

Hehe, -ikke hold pusten! :roll:

Lenke til kommentar

Ulempen er kun manuell fokus på GF1.

Åh, ja. Tenkte ikke over det jeg, jeg har jo så bra hus at jeg fikk fin autofokus, litt langsom kanskje, men dog. Si fra hvis den trenger et bedre hjem... :love:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Det er bare å starte kronerullingen ;)

Ja, det gjør vi :!: :!: du får finne områder det går an å kutte ned litt selv også da; snakk om prioriteringer. Den 45-200 er jo "billig" da i forhold til 14-150, men så var det den størrelsen da.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt den macro'n Leica 45mm...jeg tror den kan bli ideell for meg, må bare innøve den litt. Den auto-fokuserer bra, men jeg vil helst bruke manuell fokusering når jeg macro-fotograferer; og dette er så annerledes enn på EOS 50D, så her må jeg både lese og øve for å beherske dette. Noe annet som er ulikt med 50D, man kan ikke "skyte" så raskt i continuous. La inn noen øve-bilder i juli-tråden.

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan skyte i sngleshot med GF1 - den har ikke et speil, og det bør være lettere å holde stabilt.

edit: Jeg har funnet ut at det lønner seg å slå av auto-zoom-inn funksjonen ved manuell fokus. Har ikke kamera her, så jeg får ikke sjekket hva den egentlig heter.

RandiA - kan du ta et bilde av GF1 med 45mm påmontert? Og legge det ut her?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Erfaringar med Panasonic G2? Mange påstår at objektivet er svakare enn på G1. Og kva er i vente av nye objektiv frå Panasonic? Ikkje det store utvalget akkurat.

For ivrig amatør - etter å ha lese diskusjonen om objektiv her - kan G2 virka som å stila litt høgt. Men møter veggen med kompakt - i svakt lys for dårlege bilde + støy + ikkje fokusering, i sterkt lys - migrene av LCD/liten søkar. Erfaring med Ricoh gx100 og Canon G10. G2 synest eit naturleg valg.

Vil prisen gå ned? Krona ser ut til å gå ned. Ser Japan har sett opp Canon ein del. Kanskje like godt å kjøpa før G2 går OPP i pris. Kunne sjølsagt ha lyst på GH2, men sikkert ekstremt dyr...GH1 over 11.000..

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke G2 er for ambisiøst. Den er rimeligere enn GH1, og den har video. G1 har ikke video og G10 har ikke utvippbar skjerm. Så det er grunner god nok til å gå for G2.

Prisene på G2 hos Japan Photo ser absolutt trivelige ut.

Det stemmer at 14-42mm er ikke like bra som 14-45mm; men det er nok mest byggekvaliteten som er forskjellig. Det kommer til å komme flere objektiver etterhvert. Panasonic skal komme med en fast 14mm f/2.8 og en 100-300mm telezoom. Tror også det er snakk om en fisheye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...