kaian Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Da sier vi tirsdag, og så gir du bare beskjed når du vet når. Kanskje du annonserer mini- / hurtigtreffet? Er 15:30 en passende tid? Eller vil du vente til 16:00? Møteplass kan vel være ved tigeren utenfor Oslo S? Tiger'n skal jeg klare å finne, 15.30 passer fint for meg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Tiger'n skal jeg klare å finne, 15.30 passer fint for meg. Da sier vi det. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Ok, korttids erfaring med G2, som Nikonist, og brukermanualnekter. Pluss: Vribar touch skjerm. Relativ intuitive menyer. Overraskende god og stor elektronisk söker. Minus: Selv lille Manfrotto CR2 dekker batteriluka. Elektronisk söker er ikke noe i mörket. Savner hjelpemenyen man kjenner fra Nikon. Ok, ikke noe nytt og overraskende der. Ble relativt fort venn med kamera. Med ander ord, klar for aa lage like daarlige bilder med dette, som med mit Nikon. Bilder kommer helt sikkert mer som bevis, hvis jeg faar laane kameraet igjen. Hva jeg fant som en praktisk liten detalj. Nedtelling av belysnings-tid. Tar man en 30 sek, vet man hvor lenge det er igjen. Samme for støyreduksjonen. Ok, man har klokke paa armen, men likevel. Klart mindre og lettere en Nikon D40, men med samme kvalitets følelse. Mer, naar jeg faar mer erfaring. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Ok, korttids erfaring med G2, som Nikonist, og brukermanualnekter. Med den kvaliteten Panasonic har på manualen, så er det sikkert like greit. GF1 manualen var det mest rotete jeg har vært borti. Ellers takk for mini-testen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Da kan jeg jo komme med noen kommentarer rundt 45-200mm etter å ha lånt den av kaian. Den største overraskelsen var størrelsen. Skjønte på uttalelsene at den var stor; men så stor? Noenlunde samme størrelse Olympus ZD 40-150mm plus adapter. Med andre ord ikke noe dameveske-objektiv Bortsett fra det, var det en trivelig sak. IS så ut til å virke etter hensikten, og 200mm er mer enn nok så lenge enikke skal ut å foografere ørn. Noen bilde eksempler: 61mm, f/4.1 132mm, f/5.1 200mm, f/8 200mm, f/8 78mm, f/8 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Googlet bilde av den, men det var vanskelig å få en forestilling om størrelsen... Endret 6. juli 2010 av RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Googlet bilde av den, men det var vanskelig å få en forestilling om størrelsen... Den er like tykk som Canon EF-S 55-250mm (70mm), litt kortere (100mm kontra 108mm) og litt lettere (380g kontra 390g). Og så følger det med solblender, da. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Blir vel forholdsmessig stort det da på det lille kameraet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Blir vel forholdsmessig stort det da på det lille kameraet. Det gjorde det. Men fungerte greit. Man er bare ikke veldig diskret, liksom. For de som kun har et µ-4/3 kamera, så vil jeg anbefale det. For det er en god tele med lang nok rekkevidde til det meste. Men du har det du trenger på Canon. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Blir det kjøp, Tomsi? Eller er du i tenkeboksen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Blir det kjøp, Tomsi? Eller er du i tenkeboksen? Ettersom jeg har ZD40-150mm og adapter, så klarer jeg meg egentlig. Tror jegheller tar en titt på 14-45mm-en. Normal-zoom er og blir mye viktigere enn tele-zoom i mine øyne. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Blir vel forholdsmessig stort det da på det lille kameraet. Det gjorde det. Men fungerte greit. Man er bare ikke veldig diskret, liksom. For de som kun har et µ-4/3 kamera, så vil jeg anbefale det. For det er en god tele med lang nok rekkevidde til det meste. Men du har det du trenger på Canon. Du er inne på noe der ja, Tom. Jeg vil jo egentlig ha det som "lett-å-ta-med" når jeg ikke ønsker å ha med det "store" utstyret. Så mulig den normal-zoom'n kan være noe i stedet, eller den dyre Canon med noe mindre tele som det har vært snakk om...om den kanskje er en del mindre av format?...og mulig en liten macro i tillegg... Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det ligger et bilde av GF1 med 45-200 på side to i GF1-testen Blir ikke veldig diskret... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Fin artikkel du har skrevet. :!: ..litt misforhold der egentlig ja, mellom hus og objektiv.... Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Hiv den paa G2/G10/GH1, og det ser ikke saa galt ut. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Hiv den paa G2/G10/GH1, og det ser ikke saa galt ut. :!: :!: Kjøper ikke nytt hus for å kjøpe nytt objektiv nei.... Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Tenkte mer, for aa faa et nyansert bilde for de som leser. Ikke alle som har GF1. Hvor store objektive virker, er litt forskjellig, avhengig av hvilket mFT man har / bruker. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Tenkte mer, for aa faa et nyansert bilde for de som leser. Ikke alle som har GF1. Hvor store objektive virker, er litt forskjellig, avhengig av hvilket mFT man har / bruker. Jada, skjønte jo det da Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det ligger et bilde av GF1 med 45-200 på side to i GF1-testen Blir ikke veldig diskret... Ser omtrent ut som mitt 7D med sigma 150-500 (antar og at det vokser med brennvidden?). Lite diskret og lite lommevennlig. Er vel hovedproblemet med de speilløse i et nøtteskall dette med objektivene som spiser opp fordelen med husets størrelse. Jeg sitter på gjerdet selv om jeg kunne tenkt meg en lommeutgave, men som sagt mangler det noe på objektivfronten som gjør det hele foreløpig ubrukelig for mine lommer. Å måtte låse seg til kun et lite fastobjektiv blir for begrensende for min del. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Ser omtrent ut som mitt 7D med sigma 150-500 (antar og at det vokser med brennvidden?). Lite diskret og lite lommevennlig. Er vel hovedproblemet med de speilløse i et nøtteskall dette med objektivene som spiser opp fordelen med husets størrelse. Sett den ved siden av 7D m/150-500mm, og den blir som en mygg i forhold. 45-200mm er omtrent samme størrelse som Canon's 55-250mm, og den er ikke stor når den står på en 7D. Men man trenger ikke så lang brennvidde. En 40-150mm kan lages en god del mindre og blir med en gang mer håndterlig Jeg sitter på gjerdet selv om jeg kunne tenkt meg en lommeutgave, men som sagt mangler det noe på objektivfronten som gjør det hele foreløpig ubrukelig for mine lommer. Å måtte låse seg til kun et lite fastobjektiv blir for begrensende for min del. Der er vi uenige. Jeg synes det ofte er befriende å gå rundt med kun en fast brennvidde. Det skjerper sansene. Og det er ingen som bryr seg når du går rundt og tar bilder med det ... Særdeles nyttig på storbyferie. edit: Jeg tror rett og slett at hvis man ønsker lommekamera med brukbart zoom-område, så må man ta til takke med avanserte kompaktkamera som Panasonic LX3, Canon S90/G11 eller Samsung EX500. En brukbar utskiftbar zoom vil rett og slett bli for stor, selv med en cropfaktor på 2. Endret 7. juli 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå