tomsi42 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Tror jeg vil foretrekke den gamle 14-45mm da den nye skal ha plastfatning; etter det jeg har skjønt. Og plastfatninger jeg ikke noe glad i. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Vet ikke helt hva jeg ønsker eller trenger enda jeg, seriksen..G2? Med min GF1 fulgte 20mm..utenon macro er vel litt tele ønskelig skulle jeg tro. (Ellers har jeg jo full dekning av objektiver til min 50D) Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Vet ikke helt hva jeg ønsker eller trenger enda jeg, seriksen..G2? Med min GF1 fulgte 20mm..utenon macro er vel litt tele ønskelig skulle jeg tro. (Ellers har jeg jo full dekning av objektiver til min 50D) G2 er et nytt kamera fra Panasonic som erstatter G1, og en av pakkene som leveres er G2 med et nytt 14-42mm, det er mindre, lettere og har muligens bedre nærgrense enn det gamle 14-45, det er også en billigere konstruksjon. Jeg holder på å teste G2 nå, men har ikke sett på nærbildeegenskapene ennå. Jeg antar at det vil selges løst etter hvert, men har ikke sett noen butikker som selger det ennå, bortsett fra sammen med G2. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 OK, takk for informasjonen...blir vel like dyrt det G2 også da som G1, trodde ikke det kom et nytt så fort på markedet... Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) OK, takk for informasjonen...blir vel like dyrt det G2 også da som G1, trodde ikke det kom et nytt så fort på markedet... Du kan se G2 som en strippet GH1 (som igjen er en G1 med Video), G2 har dårligere video enn GH1, men samme hus (mer eller mindre) og samme skjerm og søker. Panasonic har også lansert en G10 som er en ennå billigere versjon, fortsatt omtrent samme utseende som G1/G2/GH1, men med fast skjerm og ennå enklere videofunksjon (og en del andre forenklinger). Både G2 og G10 ligger i prisguiden. G2 koster rundt 5300 med 14-42, og G10 ser det ikke ut som noen har fått inn ennå. Edit: div skrivefeil Endret 4. juli 2010 av seriksen Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Fint..du har visst satt deg godt inn i det der du.. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Fint..du har visst satt deg godt inn i det der du.. Siden jeg skriver tester av MFT-kameraer for Akam har jeg ikke noe særlig valg... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Så flott da...får god greie på sakene da ja, og fin anledning til å prøve ut. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Nå har jeg prøvd den RAW behandleren Silkypinx og konstaterer at den er helt ubrukelig sammenlignet med den gode Canon DPP. Jeg surfet meg inn på et engelsk forum hvor de diskuterte det samme, og der var det foreslått å bruke Adobe DNG konverter. Jeg lastet ned den, men får ikke konvertert disse RW2 filene til DNG, regnet med at jeg da kunne behandle de i DPP. Da lurer jeg på hvordan jeg kan fikse "etternavnet" på RW2 slik at jeg kan bruke DPP på de. Silkypix er ubrukelig for meg i hvert fall, så løsenet blir vel ganske enkelt at jeg får slutte med RAW fotografering. Dumt det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 RandiA, DPP er kun egnet til Canons rawfiler. Så du må, enten du har lyst til det eller ikke, sette deg ned å lære deg et nytt program. Og selv om det høres skummelt ut, å er det en del fordler med å lære seg programmer som Bibble og Lightroom. De er kraftigere enn dpp og har flere muligheter. De er også rimelige lette å lære seg. I motsetning til Silkypix. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 RandiA, DPP er kun egnet til Canons rawfiler. Så du må, enten du har lyst til det eller ikke, sette deg ned å lære deg et nytt program. Og selv om det høres skummelt ut, å er det en del fordler med å lære seg programmer som Bibble og Lightroom. De er kraftigere enn dpp og har flere muligheter. De er også rimelige lette å lære seg. I motsetning til Silkypix. Silkypix var bare dumt og dårlig, rotete. Nå har jeg ringt Canon og de skulle se på saken, om DPP kan oppgraderes for RW2. Ellers får jeg holde meg til RAW bare i Canon da.Tror ikke Lightroom kan gjøre alt som PS7 kan. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Silkypix var bare dumt og dårlig, rotete. Nå har jeg ringt Canon og de skulle se på saken, om DPP kan oppgraderes for RW2. Ellers får jeg holde meg til RAW bare i Canon da.Tror ikke Lightroom kan gjøre alt som PS7 kan. At Silkypix er dumt, dårlig og rotete er jeg helt enig i. Tviler på at Canon begynner å støtte RAW filer fra andre leverandører. Du får nok svar tilbake at du må konvertere filene til JPEG eller TIFF først, ogda mister du alt det som er nice i DPP ... Lightooom og Bibble kan ikke alt som PS7 eller nyere versjoner av PS; men jeg tror nok at alt det u gjør med blider kan gjøres i de programmene. - korrigere hvitbalanse. - justere kontrast og brightness. - justere levels og tonekurve. - justere horisont. - croppe bildet. - skarpe opp. - fjerne støy på bilder med høy ISO. - fjerne støvflekker. Er det noe mer du gjør ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Da sier vi tirsdag, og så gir du bare beskjed når du vet når. Kanskje du annonserer mini- / hurtigtreffet? Er 15:30 en passende tid? Eller vil du vente til 16:00? Møteplass kan vel være ved tigeren utenfor Oslo S? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) At Silkypix er dumt, dårlig og rotete er jeg helt enig i. Tviler på at Canon begynner å støtte RAW filer fra andre leverandører. - korrigere hvitbalanse. - justere kontrast og brightness. - justere levels og tonekurve. - justere horisont. - croppe bildet. - skarpe opp. - fjerne støy på bilder med høy ISO. - fjerne støvflekker. Er det noe mer du gjør ? Fikk dette svaret ja: Tyvärr har vi ingen typ av converter eller plugin för att få denna fil typ att fungera i DPP Er vel ikke stort mer enn de punktene der jeg gjør nei...legger til litt metning i PS7 noe ganger da.Det er vel ingen lettvarienter gratis av de programmene der...har da egentlig nok kjøpte programmer nå. Endret 5. juli 2010 av RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Er vel ikke stort mer enn de punktene der jeg gjør nei...legger til litt metning i PS7 noe ganger da.Det er vel ingen lettvarienter gratis av de programmene der...har da egentlig nok kjøpte programmer nå. Fargemetning og vibrance kan du ogs skru på. De er ikke gratis; Bibble koster $99 i rimeligste form, $199 i utvidet utgave. Lightroom ligger vel på 2700,- i Norge. Apropos nok kjøpte programmer - er det noe forskjell på foto-programmer og fotoutstyr da ? Et godt program er verdt pengene. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Kjøper gjerne jeg....om det er behov, men ikke når jeg er 100% fornøyd med de bildered. programmene jeg har. Jeg får bare gi avkall på raw-fotograferingen når jeg bruker GF1. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Kan du ikke konvertere til DNG og bruke Photoshop? Tror det skal virke tilbake til 7eren, uten at jeg er helt sikker. Er forøvrig greit å få ting som nyeste Photoshop gratis fra skola... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Får ikke til å konvertere til DNG, har tatt ned den Adobe converter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Får ikke til å konvertere til DNG, har tatt ned den Adobe converter. Da har du nok lastet ned en for gammel versjon. 5.7 eller 6.1 skal virke. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 6.1 har jeg tatt ned, men uklart hvordan den brukes. (se mail) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå