fo2re Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Gratulerer med GH2 Tom ! Har lagt kamera planene mine på is til noen måneder pga andre prioriteringer, men GH2 er fortsatt ett høyst aktuelt kamera. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Heisan... Nytt medlem i mFT-klubben her... Kjøpte meg et GF2 med 14-42 på Fredag, men har ikke fått testet det ordentlig enda. Jeg må si jeg var positivt overrasket over byggekvaliteten på huset, eller ihvertfall opplevd byggekvalitet. Kameraet føles veldig solid og godt skrudd sammen. Den trykkfølsomme skjermen var også mere nyttig enn forventet, spesielt godt liker jeg muligheten til å velge fokuspunkt ved å trykke på skjermen. Det er virkelig morsomt å fotografere med dette kameraet! Dessverre vet jeg fint lite om bildekvaliteten. Var ute en liten tur både i går og i dag for å teste kameraet, og av gammel vane tok jeg utelukkende bilder i RAW-format. Skuffelsen var stor når jeg i dag forsøkte å importere bildene inn i Aperture, bare for å finne ut at Apple har sluttet å oppdatere Aperture 2 og at jeg ikke kan åpne filene. Jeg ser at den medfølgende programvaren ikke er populær, så jeg får prøve å finne et alternativ i morgen. Noen kjappe spørsmål: Jeg ser fra tester at Panasonic objektivene egentlig ikke er så bra, og at kraftig korrigering, f.eks for å rette opp fortegning blir gjort av kameraet, og at disse korrigeringene også er med i RAW filene. Er dette noe jeg bør ta høyde for når jeg komponerer et bilde og komponere vidt, eller viser skjermen disse korrigeringene? Jeg har tatt et par bilder i JPEG-format, og de er blasse og ikke spesielt skarpe. EXIF viser "normal" for både fargemetning og oppskarpning, men jeg har ikke klart å finne noe alternativ for å endre dette i menyen. Er det ingen mulighet for å ende dette? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Velkommen i klubben, JohnMerrick. Du får oppgradere til Aperture 3, eller titte på Bibble 5 (eller Lightroom). Da får du behandlet RAW filene dine. Jeg vil ikke si at objektivene til Panasonic er dårlige, snarere tvert i mot. Overraskende skarpe. Det eneste er at de har en del forvrengning - men det fikser jeg lett i Bibble. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg ser fra tester at Panasonic objektivene egentlig ikke er så bra, og at kraftig korrigering, f.eks for å rette opp fortegning blir gjort av kameraet, og at disse korrigeringene også er med i RAW filene. Er dette noe jeg bør ta høyde for når jeg komponerer et bilde og komponere vidt, eller viser skjermen disse korrigeringene? På Olympus (også med Panasonic-optikk) viser skjermen ferdig korrigert, som jpeg vil bli, mens raw-fila naturlig nok er ukorrigert. Regner med at Panasonic gjør det sammme, uten at jeg husker i farten. Jeg liker i grunnen den filosofien det ser ut til at de har lagt seg på, korrigeringer som er svært enkle å gjøre i etterkant overlates til jpeg-motor og rawbehandlere. Dermed oppnår de enklere konstruksjoner som (evt) kan konsentrere seg om å redusere de svakhetene som ville vært vanskeligere å rette i post. Jeg er imponert over Panasonic sine 20, 45 og 14mm i hvertfall. Og Olympus sin 9-18. Og forsåvidt... Gratulerer med nytt stasj! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Hvordan er det med bruk av manuell fokus på disse kameraene? Er det noen indikatorer på skjerm/søker som viser om man har oppnådd fokus på ett gitt sted i bildet, eller er man prisgitt oppløsningen på skjerm/søker for å selv vurdere om fokus sitter? Vurderer sterkt en GH2 til videobruk, da hovedsaklig sammen med Nikon-optikk som jeg har litt av hvert av, og da må det være enkelt å vurdere om fokus er oppnådd Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Hvordan er det med bruk av manuell fokus på disse kameraene? Er det noen indikatorer på skjerm/søker som viser om man har oppnådd fokus på ett gitt sted i bildet, eller er man prisgitt oppløsningen på skjerm/søker for å selv vurdere om fokus sitter? Vurderer sterkt en GH2 til videobruk, da hovedsaklig sammen med Nikon-optikk som jeg har litt av hvert av, og da må det være enkelt å vurdere om fokus er oppnådd Bruk av manuell fokus er veldig lett for stillbilde; særlig på GH2. Det er ingen indikator som sådann; men ved å trykke på en knapp så zoomer man inn (7x?) og da ser man med en gang om fokus er på plass. Hvordan det fungerer på video, vet jeg ikke, da jeg ikke har prøvd det enda. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det er ikke så høy oppløsning på den elektroniske søkeren, men den fungerer som en fullstendig matt mattskive, så det er slett ikke så gæærnt å se hvor fokusplanet ligger. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Det er ikke så høy oppløsning på den elektroniske søkeren, men den fungerer som en fullstendig matt mattskive, så det er slett ikke så gæærnt å se hvor fokusplanet ligger. GH2s søker er da brukbar - 852x600 piksler ... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 GH2s søker er da brukbar - 852x600 piksler ... Du har helt rett - til elektronisk søker å være er dette bortimot as good as it gets med dagens elektroniske søkere - til film er dette det beste du får med dagens stillbildekameraer - gitt at du kan bruke søkeren mens du filmer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Du har helt rett - til elektronisk søker å være er dette bortimot as good as it gets med dagens elektroniske søkere - til film er dette det beste du får med dagens stillbildekameraer - gitt at du kan bruke søkeren mens du filmer. Jada, søkeren kan du bruke når du filmer. Jeg kunne tenkt meg en noe høyere oppløsning på søkeren, men den er tross alt bedre enn noen DSLR LCD skjerm. Canon har vel den beste - 720x480 på 60D og 600D. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg kommer nok til å investere i en 7" ekstern skjerm med dugelig oppløsning til filming, jeg lurte bare på om skjermoppløsningen var det eneste fokushjelpemiddelet det er jo merkelig om de ikke har implementert noen form for fokusindikasjon - kontrastfokussystemet må jo allerede ha gode algoritmer for å vurdere fokus innebygget, så da er det jo bare snakk om softwareimplementering for å la dette komme manuell fokusering tilgode... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Rykter på 43 Rumors; Panasonic 25mm f/1.4 almost as big as the kit lens. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Rykter på 43 Rumors; Panasonic 25mm f/1.4 almost as big as the kit lens. Det kommer vel neppe som en overraskelse? Jeg hadde fryktet at den ville bli større. 1 Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Velkommen i klubben, JohnMerrick. Du får oppgradere til Aperture 3, eller titte på Bibble 5 (eller Lightroom). Da får du behandlet RAW filene dine. Takk, takk... Jeg kjøpte PS Elements på vei hjem fra jobb i dag, så nå får jeg ihvertfall sett på dem. Aldri brukt Photoshop før, så det blir voldsomt med knoting. Og de sier at Gimp er rotete På Olympus (også med Panasonic-optikk) viser skjermen ferdig korrigert, som jpeg vil bli, mens raw-fila naturlig nok er ukorrigert. Regner med at Panasonic gjør det sammme, uten at jeg husker i farten. Jeg liker i grunnen den filosofien det ser ut til at de har lagt seg på, korrigeringer som er svært enkle å gjøre i etterkant overlates til jpeg-motor og rawbehandlere. Dermed oppnår de enklere konstruksjoner som (evt) kan konsentrere seg om å redusere de svakhetene som ville vært vanskeligere å rette i post. Vel, så lenge det man ser i "søkeren" stemmer med det man ser på man ser på PC´en, så skal jeg ikke klage. 20mm blir neste kjøp, det lille kameraet kommer liksom litt mer til sin rett når mann får satt noe slikt på... Gratulerer med nytt stasj! Takk, takk... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Dobbel så stor som 20/1.7 er ikke så ille. Jeg kunne tenkt meg en 40-45mm f/2 på den størrelsen hvis det er mulig. tomsi; den 45/2.8 makroen du har, er det IF på den? Blir den mye større når man fokusere ved nærgrensen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 tomsi; den 45/2.8 makroen du har, er det IF på den? Blir den mye større når man fokusere ved nærgrensen? Den har IF. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Da er DP review testen ute http://dpreview.com/reviews/panasonicdmcgf2/ Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Fra NX100 tråden: NORSK BRUKSANVISNING - Tips delen er nesten som fotokompendiet, meget god for nybegynnere. Trur dette må være den beste bruksanvisningen jeg har sett gjennom og jeg har lest en del av de Panasonic har noe å lære her. Hva syns dere om denne bruksanvisningen iforhold til de fra Panasonic? Lenke til kommentar
flinx Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Hva syns dere om denne bruksanvisningen iforhold til de fra Panasonic? De skal ha et stort pluss bare for at de har den på norsk. Det fulgte med bare svensk/dansk for GH2. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Bruksanvisningen for GF1 er noe av det dårligste jeg har sett på den fronten, men jeg kjøpte en glimrende bok for kameraet på Amazon, 322 sider og medfølgende CD (Guide to... av David Busch) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå