Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt 14mm ganske mye, mest pga størrelsen. Den er så liten og lett å ta med seg. Den er ikke like magisk bra som 20mm til Panasonic, men definitivt godkjent, etter min mening.

Jeg har også sett at 14mm og Panasonic GF2 sammen er et scoop. :ohmy: Det lønner seg nok å kjøpe settet, ja, og selge den delen man ikke trenger.

Jeg får GF2 + 14/2,5 for under 5200kr. hos MPX. Det er 1700kr. mer enn det 14/2,5 koster uten GF2. Skal se om jeg får solgt unna 14-42mm og blitsen først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke det bare vel 500 lavere enn tidligere? Tipper det er ny pris, eller en pris som kommer til å bli vanlig for GH2. Pussig at ikke GH2 tilbys i kit med 14mm. Eller kanskje ikke ;)

Er det ikke mer? Jeg trodde huset lå på 8 lapper, jeg. FotoVideo mener ihvertfall at det er verdt 9995,- ...

Lenke til kommentar

Hahaha.... Jeg vil ikke ha zoom! :p

Jeg begynte å tygge på det tipset jeg gav Trondster i en annen tråd;

GF-1 med 20/1.7 eller X100? :hmm:

Gå for X100. Du kan bytte optikk på GF1, men kommer du virkelig å gjøre det så ofte? Kanskje du kjøper 14mm f/2.5 pga at det også er pancake. Da har du GF1 + 14/2.5 og 20/1.7 (28 og 40mm), med X100 får du 35mm f/2, MYE bedre søker, større sensor, manuelle justeringer over hele linja og rått utseende.

Edit: X100 har faktisk noe av det samme tullet med kjappeste lukkertid og blenderåpning som LX5 har. LX5 må ha blender f/4 eller mindre for å kunne benytte seg av 1/4000sek. lukkertid. X100 må ha blender f/8 eller mindre for å benytte seg av 1/4000s.

• 1/4 - 1/4000 sec (P mode)

• 30-1/4000 sec (all other modes)

• Bulb (max 60 min)

1/4000 sec limited to F8 or smaller aperture

Her er en liten test av X100 med bilder...

Olympus E-P2 kommer til å bli solgt til fordel for X100. Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal kjøpe 14/2.8(med eller uten GF2) eller selge GF1+++

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

Det var jo også et godt tilbud ... Men jeg har absolutt ikke bruk for 14-42mm. Hmm - kjøpe GF2 m/14mm og GH2 mm/4-42mm, for å selge GF2 med 14-42mm? Det er et prosjekt i Haandverkarens ånd :)

Var innom JP i ettermiddag for å sjekke om E-620 med batterigrep var noe bedre enn uten. Men, det var den ikke ...

Så da var det lett å ta den siste avgjørelsen angående fotoutstyret. Jeg kjøpte et GH2 hus, og kommer til å selge E-620 og en god del av objektivene ...

Ettersom GH2 huset ble tatt fra et kit, så har jeg opsjon på objektivet til mellomlegget hvis jeg bestmmer meg raskt.

Lenke til kommentar

Er ikke GF1 bra nok da, Tom? Du har vel ikke kvittet deg helt med Canon?

Det eneste Canon utstyret jeg har igjen, er et batteri (som jeg har kjøper på) og et batterigrep ...

Og så har jeg en gammel Canon skriver som er helt tørket inn - den blir erstattet av en ny snart (sannsynligvis Canon).

Lenke til kommentar

Er ikke GF1 bra nok da, Tom? Du har vel ikke kvittet deg helt med Canon?

Det eneste Canon utstyret jeg har igjen, er et batteri (som jeg har kjøper på) og et batterigrep ...

Og så har jeg en gammel Canon skriver som er helt tørket inn - den blir erstattet av en ny snart (sannsynligvis Canon).

Epson er bedre :p

Kjøpte du GH2 med 14-42mm? Har du 14-42mm fra før? Hva sitter du igjen med etter alt FT og Canon utstyr er solgt?

Lenke til kommentar

Epson er bedre :p

I teorien, ja. Men i Praksis? Neppe ... Min gamle Canon 4000 holdt i 4 år. Epson R285 kan jeg kaste etter et år ...

Kjøpte du GH2 med 14-42mm? Har du 14-42mm fra før? Hva sitter du igjen med etter alt FT og Canon utstyr er solgt?

Kun hus - tatt i fra et 40-140mm kit. Kjøpte en brukt 14-45mm når jeg var i Tyskland i fjor.

Edit:

Jeg har GF1, GH2, 14-42mm, 20mm f/1.7 og ME 45mm f/2.8 i µ-4/3 verdenen. Jeg regner med å beholde E-420, 14-42mm, 40-150mm (og muligens 25mm). Det er også mulig jeg beholder 70-300mm.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Så da var det lett å ta den siste avgjørelsen angående fotoutstyret. Jeg kjøpte et GH2 hus, og kommer til å selge E-620 og en god del av objektivene ...

Gratulerer! :D

Anbefaler et ekstra batteri til GH2 om du ikke alt har kjøpt det. Batterilevetiden er ikke veldig god.

Lenke til kommentar

Gratulerer! :D

Takk takk; det kom vel ikke som en bombe ;)

Anbefaler et ekstra batteri til GH2 om du ikke alt har kjøpt det. Batterilevetiden er ikke veldig god.

Jeg skal nok ha to til, tenker jeg. Men er batteriet så mye dårligere enn det til GF1 da? Det er jo ikke fantastisk det heller...

Lenke til kommentar

Jeg skal nok ha to til, tenker jeg. Men er batteriet så mye dårligere enn det til GF1 da? Det er jo ikke fantastisk det heller...

Jeg vet ikke om det kommer av at jeg bruker GH2 annerledes og mer enn GF1-en min, men jeg synes jeg lader batteriet veldig ofte. Og jeg opplever stadig at jeg går tom mens jeg er ute og tar bilder. Med GF1 er det sånn at jeg merker at jeg er i ferd med å få lite kapasitet igjen, og så lader jeg.

Det er så jeg vurderer (som deg) et ekstrabatteri til til GH2, men de er dyre.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle kjøpe 14/2.5 med GF2, men jeg ser at Pana har byttet batteri, IGJEN!! Batteriet koster en del akkurat nå. Det kommer sikkert billigere batteri etterhvert.

Man får originale GF1 batteri til 20USD på ebay, originale til GF2 ligger på 95USD.

Det samme skjedde med LX5, men uoriginale batterier dukker opp rimelig kjapt. Jeg bestilte nettopp 2 batteri til 278kr. inkl. frakt fra USA. Brukte samme batteri, Upstart Battery, til E-450 og E-620. Gode batterier til en grei pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...