Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

@JoonGooii, det er baggen du hadde med når du var i oslo? Den er jo så stor at du nesten kan bruke den som telt ;)

 

Ler - det var den ja ! Men skal man ha med alt mellom himmel og jord så krever det plass. Den har 1 eller 2 store lommer på utsiden avhengig av modell som også kan ta ett stort DSLR hus uten objektiv feks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke krav har du til utseende? Og hvor mye mer utstyr har du tenkt å kjøpe ;)

Gode spørsmål. :D

 

Utseende er mindre viktig på denne type bag, komfort er viktigere. Blir jo litt tungt dette.

 

Anslå plass til 2 pancakes (typ 20mm), 6 midsize (typ 45mm og legacy m/adapter) og 3 store objektiver (typ 14-140) + 2 kameraer + batteri og dill + mobil og dill. Hvis jeg ender opp med mer enn dette, er det på tide å selge noe. :blush:

Det der er ryggsekkstørrrelse (M), beklager... Har selv min E-P1 med en haug objektive (2-3 pnacakes, 4-6 normal-tele)r, blits, pods, batteri, samt en liten laptop etc etc i en Computrekker når jeg er ute på lengre turer.Stort sett waste of space :hmm:

 

Trikset er å finne ut av hva du EGENTLIG trenger (not much) og så ha det morsomt når du oppdager at du har tatt feil, men likevel får til noen bilde DU liker ;)

Lenke til kommentar

Anslå plass til 2 pancakes (typ 20mm), 6 midsize (typ 45mm og legacy m/adapter) og 3 store objektiver (typ 14-140) + 2 kameraer + batteri og dill + mobil og dill. Hvis jeg ender opp med mer enn dette, er det på tide å selge noe. :blush:

 

Vet kanskje om en kjøper på GH2 m/14-140mm ;-)

 

Fra spøk til revolver bytter du mellom alt dette utstyret hvis du feks er ute å fotograferer ? Think Tank Retrospective serien er jeg strålende fornøyd med, har 30 modellen og den får plass til 2-4 SB-900 blitser, 4 objektiver i tillegg til D300 hus med 18-200mm og batterigrep. I tillegg har den plass til en 10" Notebook, minnekort, kulepenner, papirer og annet småtteri man måtte ha bruk for. De har også en bred og svært behagelig skulderreim og en smal kort reim for å feks løfte den fra bakken.

 

En unik test av Retrospective 30 etter dette avsnittet...20 er smalere men er noen cm dypere enn 30, Retrospective 10 har samme dybde som 30, men er ca 10 cm smalere.

 

http://froknowsphoto.com/froknows/component/content/article/38-thinktank/52-thinktank-retrospective-30

Jeg har ikke alt dette i utstyret i dag. Pr i dag har jeg 14mm, 20mm og 45mm + Olympus gammel optikk, samt zoomene 14-45, 14-140, 100-300 og 9-18.

 

Jeg tar heller ikke med meg alt når jeg er på fototur. Fastoptikken er med, den dekker 90% av mitt (bevisste) behov. ;) Zoomene varierer med humør, hva jeg skal og hvor mye jeg orker å dra på. Den største bagen jeg har i dag, tar GH2, fastoptikken, og enten 9-18 + 14-140 eller 100-300. 14-45 bruker jeg i blant når jeg bare tar med GF1.

 

Vanskelig å få følelse av hvor stor Retrospective egentlig er utfra bildene. Ser ganske dyp ut. Telt-sammenlikningen var ganske talende! :)

 

Tomsi ga meg noe å tenke på med å anbefale sekk pga vekt. Jeg har nemlig en fotosekk som jeg aldri bruker, fordi det var tungvint å skifte utstyr. Får gi den en ny sjanse.

 

Kanskje Tomsi har spart meg for noen kroner.

Lenke til kommentar

Det der er ryggsekkstørrrelse (M), beklager... Har selv min E-P1 med en haug objektive (2-3 pnacakes, 4-6 normal-tele)r, blits, pods, batteri, samt en liten laptop etc etc i en Computrekker når jeg er ute på lengre turer.Stort sett waste of space :hmm:

 

Trikset er å finne ut av hva du EGENTLIG trenger (not much) og så ha det morsomt når du oppdager at du har tatt feil, men likevel får til noen bilde DU liker ;)

Interessant perspektiv, du mener at du ikke egentlig har reelt behov for å ta med deg "alt"?

 

I blant tar jeg bare med et objektiv ut, og jeg savner sjelden de andre på turen. Men så liker jeg å bruke dem alle og bytte på, de har sine særegne sider alle sammen. Derfor denne idèen om å ha en bag så jeg kan ha alt tilgjengelig.

 

...Og jeg forstår at jeg må gi den sekken jeg allerede har, en ny sjanse...

Lenke til kommentar

:D

Interessant perspektiv, du mener at du ikke egentlig har reelt behov for å ta med deg "alt"?

 

I blant tar jeg bare med et objektiv ut, og jeg savner sjelden de andre på turen. Men så liker jeg å bruke dem alle og bytte på, de har sine særegne sider alle sammen. Derfor denne idèen om å ha en bag så jeg kan ha alt tilgjengelig.

 

...Og jeg forstår at jeg må gi den sekken jeg allerede har, en ny sjanse...

Du har bare behov for "alt" når du flytter fra "base camp A" til "base camp B", slik jeg ser det :D Deretter er du overlatt til de mulighetene som det utsyret du har valgt for småturene gir deg - og de er oftest svært gode ;) . Spør du meg (amatør), er et par-tre objektiv nok - det store spørmålet er hva du ønsker i tillegg; blits (mørkt) stativ (gorilla, trek), lader,laptop etc . Small n' simple!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du feks søker på Youtube så finner du flere videoer som viser bedre hvor stor Retrospective 30/20/10 er. Jeg har lagt vekk Lowepro sekken og ikke savnet den ett minutt. Think Tanken har vært med til Italia, Tyskland og gruvene i Kongsberg og med unntak av at den kan bli i tyngste laget når den er fyllt opp så er jeg strålende fornøyd. Vekta på Nikon og Sigma stashet m/tilbehør er vel en av grunnen til at Panasonic mFT også frister en del om dagen.

Lenke til kommentar

Panasonic GF1 sammen med en gammel kommunist; Helios 44M-6 (58mm f/2)

5381717104_a22ea3b741_z.jpg

Sjarmerende den er.

 

Selv har debuten min med gamle objektiv til mine G-kameraer ikke vært en umiddelbar suksess av typen "Mer! Mer! Mer!".

 

Mitt første adapter må ha forsvunnet i posten så det objektivet har jeg enda ikke prøvd, og mitt andre objektiv ble trøstekjøpt pga det forsvunnede adapteret på en opphetet eBay-auksjon der tilslutt det viktigste ble at den andre ikke vant. :blush:

 

Dette objektivet gir et særegent preg som jeg liker og jeg synes manuell fokus er lærerikt, så jeg kommer definitivt til å bruke det. Men det holder liksom med det ene for min del.

 

Kunne du utdype hva de ulike gamle objektivene tilfører bildene du tar?

Lenke til kommentar

Klippet du ut de strek-kodene på eskene til objektivene og sendte inn?

 

 

Ja. Pass på at strekkodene er de som er skrevet ut på selve eskene, ikke klistremerker fra f.eks. butikken. Kontroller serienummeret på kameraet+objektiver opp mot numrene på strekkodene.

 

Jeg sendte også kopier av kvitteringer pluss informasjonen fra cashback-siden, sånn i tilfelle noe gikk galt med den elektroniske behandlingen. Siste frist for innsending er 31. januar, men siden dokumentasjonen skal sendes til en svensk adresse, kan det være greit å få gjort det relativt snart.

Det var kort frist for innsending , to uker bare fra siste gjeldene dato i kampanjen .

Selv har jeg kjøpt , eller bestillt GH2 med 3 objektiver første uken i januar .

Men pga av svært lang leveringstid , så blir det sikkert langt ut i februar før jeg får muligheten til å lese av noen strekkoder .

Ikke rart det selges lite Panasonic kamera og objektiver , de er jo ikke mulig å få kjøpt .

Lenke til kommentar

For min egen del sikler jeg veldig på en Domke F-5XC, mye pga. den lettbetjente luka nederst med plass til 3/4 objektiver (hvis man bruker skilleveggene som følger med "riktig" (review av vesken på youtube

)

Jeg har endt opp med å gi sekken min en ny sjanse, og om det fortsatt ikke funker, skal jeg kjøpe en Crumpler Million Dollar Home, usikker på hvilken størrelse. Må evt bestille fra USA.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har brukt 14mm ganske mye, mest pga størrelsen. Den er så liten og lett å ta med seg. Den er ikke like magisk bra som 20mm til Panasonic, men definitivt godkjent, etter min mening.

 

Jeg har også sett at 14mm og Panasonic GF2 sammen er et scoop. :ohmy: Det lønner seg nok å kjøpe settet, ja, og selge den delen man ikke trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...