Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer

Anbefalte innlegg

Liten korreksjon: Også Olympus skriver korrigeringsverdier til RAW-fil, men Panasonic gir flere korrigeringsdata enn Olympus. Begge tar høyde for geometrisk fortegning (feks tønnefortegning), men Panasonic er foreløpig alene om å ta høyde for fargefeilbrytning (bla radiell CA, tror jeg).

Sånn sett er det egentlig et argument for at man ikke bør bruke Pana-objektiver på Olympus, siden Olympuskameraene ikke kan nyttiggjøre seg all info fra Pana-objektiv, og ikke greier å korrigere bildene helt slik Pana har forutsatt da de designet objektivet - men jeg har ikke oppfattet at dette er noe stort problem. Og skal man bruke video, er IS i objektivet essensielt - og det er det Pana som har.

Hovedgrunnen for å velge Pana-objektiv til Pana-kameraer er nok å få IS, slik jeg ser det - og på korte brennvidder kan det diskuteres hvor nødvendig det er. Men på alt fra normal-zoom og opp - velg objektiver med IS om du ikke har IS i kameraet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for all informasjon! Treng ikkje vita alt om alle objektiva for å velja kamera, men vita litt om kva det dreiar seg om. For kompaktbrukarar sikkert så mykje å læra at det rekk lenge med normalobjektivet. Video ikkje minst. Ikkje tenkt så mykje på det, men filmkvaliteten er svært bra at det vert brukt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder video kan det være en fordel med 14-140-objektivet (så fremt du leser omtalene og er klar over begrensningene/ulempene) - det er spesialkonstruert for å være så stille som mulig, slik at fokusering og endring av blenderåpning ikke høres ved innspilling. Det er også ett av de raskeste på autofokus.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Hmm.. spørsmålet blir da 20 mm f/1,7, eller 25 mm f/1,4? Primært ønsker jeg et raskt objektiv for å ta bilder i lite lys med lav ISO og gjerne uten blitz. Har noen noen synspunkter? Pris blir jo også en faktor, men nå har jeg ikke bestilt 20 mm enda, så jeg kan alltids vente.

Lenke til kommentar

Hmm.. spørsmålet blir da 20 mm f/1,7, eller 25 mm f/1,4? Primært ønsker jeg et raskt objektiv for å ta bilder i lite lys med lav ISO og gjerne uten blitz. Har noen noen synspunkter? Pris blir jo også en faktor, men nå har jeg ikke bestilt 20 mm enda, så jeg kan alltids vente.

Jeg tenker at 20mm/1.7 er uansett en god start. Det er smått, godt, lett, raskt og koster ikke en nyre.

Når man er klar for å bruke enda mer på et endra raskere normalobjektiv så tar man stilling til om man skal ha 25mm/0.95 eller 25/1.4 -eller man kjøper dem så fort man får tak i dem selvfølgelig ;)

edit: ser at jeg ikke svarte særlig godt på spørsmålet. Jeg har 20mm/1.7 og den dekker stort sett behovet for en lyssterk normal å bruke inne på vinterkvelder, uten blits. Det hender jeg får litt mye iso-støy, men jeg gir litt beng. Det hjelper å eksponere rett (til høyre). Det hjelper å fotografere i raw og ha et kjapt greit bildebehandlingsprogram. Ja, og så har jeg vel lyst på både 25/0.95 og 25/1.4 - men ikke først og fremst fordi jeg trenger dem. :roll:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

1,4 blir nok stor og dyr. Gå for 20mm, hvis du senere finner ut at du vil ha 25mm så selger du 20mm. Er vel ikke satt noen lanseringsdato for 25mm, så du kan måtte vente en stund på denne...

Lenke til kommentar

Personlig så har jeg stor glede av 20mm f/1.7 på min GF1. Så den nye 25mm f71.4 skal være veldig bra og relativt fornuftig priset for at jeg skal handle den.

Gikk igjennom bilder fra årets julebord og kan trekke følgende konklusjoner. 1) 14-45mm-en er overraskende skarp, 2) FL-36R fungerer godt sammen med GF1, og 3) 45mm-en er nesten for skarp til portrettbilder. (ihvertfall sammen med blits ;))

Til slutt: Test av GH2 hos DCresources.

Lenke til kommentar

Tjah, Panasonics 25/1.4 for four thirds ligger på snaut 11.000

Oj, så dyrt. Selv 45mm f/2.8 macro for M4/3 blir jo billig i forhold.

For å være ærlig, ser jeg ikke helt poenget med 25mm f/1.4 til M4/3. Det er for nærme den eksisterende 20mm f/1.7. Et halvt trinn ekstra lysstyrke er ikke betydelig, og man kan bare klippe bort en ramme for å få bildevinkel tilsvarende 25mm.

En sammenligning av GH1 og GH2:

http://m43photo.blogspot.com/2010/12/comparison-gh1-and-gh2.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...