Bykatt Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 For ein amatør kan GH2 vera "overkill" men G2 og Pen er vel ikkje lettare å bruka.. Er Panasonic sitt raw program like enkelt som Canon DPP? Fekk litt ut av sistnevnte, forsto ingenting av DxO og enkelte andre. Men finst vel Intelligent Auto på GH2 og jpeg sikkert bra også. Og raw kan lærast med litt sjøldisiplin. 14-42 åleine kan virka begrensa, men 80-90% av bilda ligg vel innafor det området? Jeg synes ikke GH2 er overkill for amatører. Akkurat passe allround-kamera, vil jeg si. Med et brukbart utvalg av objektiv etter hvert, men ikke så mange lyssterke (det er vel mest semi-proffer som trenger). Jeg klarte meg med bare 20mm lenge, men nå som µ4/3 er mitt eneste system har jeg skaffet ganske mange... Tror at du klarer deg fint med 14-42 til generell bruk, men anbefaler 20mm i tillegg. Fint å bruke innendørs i dårlig lys. Panasonic sitt rawprogram er etter min mening ganske rotete. Jeg bruker Lightroom, mye mer intuitivt og logisk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Panasonic sitt rawprogram er etter min mening ganske rotete. Jeg bruker Lightroom, mye mer intuitivt og logisk. Nå var du veldig snill. Jeg synes SilkyPix (programmet som følger med) er meget rotete, ulogisk og tregt. Synes du Lightroom blir for dyrt, så kan kanskje Bibble 5 være et alternativ. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 PhotographyBlog har testet GH2 og er rimelig fornøyde. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Etter alt å dømma er GH2 enormt bra, MÅ ikkje venta på dpr sin test. Planen er å ha det med "overalt", ikkje så mykje større enn Canon S2, med 14-42. Finna ut meir om 20mm, lite peiling på objektiv. Amatørspørsmål - nærgrensa på dei to nevnte? Testa eit par gratis raw-program tidlegare, Raw Therapee ikkje så ille? Canon DPP kan vel ikkje brukast på Panasonic. Overkill neppe problem, bortkasta foto med kompakt i svakt lys er derimot ganske kjedeleg, for å sei det mildt. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Etter alt å dømma er GH2 enormt bra, MÅ ikkje venta på dpr sin test. Planen er å ha det med "overalt", ikkje så mykje større enn Canon S2, med 14-42. Finna ut meir om 20mm, lite peiling på objektiv. Amatørspørsmål - nærgrensa på dei to nevnte? Testa eit par gratis raw-program tidlegare, Raw Therapee ikkje så ille? Canon DPP kan vel ikkje brukast på Panasonic. Overkill neppe problem, bortkasta foto med kompakt i svakt lys er derimot ganske kjedeleg, for å sei det mildt. Canon DPP kan ikke brukes til Panasonic, nei. 20mm har 0.2m nærgrense, 14-42 30cm. Om du er opptatt av å ta bilder i ganske svakt lys, kommer du nesten ikke utenom 20mm... Selv synes jeg at GH2 er litt for stort til å tas med overalt. Man har da GF1 til slikt! Lenke til kommentar
flinx Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 * Men hvorfor i all verden så man seg nødt til å lage et annet batteri enn GF1s? Snøft. Fordi folk hacket de forrige G-modellene slik at kineserne kunne lage billige tredjepartskopier. Det mest irriterende er likevel at prisene på GH2-batteriene blir dermed høyere, i hvertfall nå i starten. Lavt volum og begrenset tilgang presser prisene opp. Det er mulig en hack av GH2 gjør det mulig å bruke andre batterier, men det må vi nok vente litt på. Jeg bestilte heldigvis GH2 på Dustin for 7169,- før prisen på kameraet gikk opp. Foreløpig er jeg storfornøyd. Har 3D/F12 (mest for å eksperimentere), 14-42 og 45-200 objektiver og har planer om å kjøpe 20/F1,7 også, men må bare finne ut det billigste og beste alternativet. (Cashback-en går til de andre objektivene, så det beste blir vel noe fra utlandet) Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 GH2 er ikkje akkurat lommekamera men ok i liten sekk og hvis action i reim under armen. GF manglar innebygd "EVF" som er punkt nr 1. Og med 20mm (som får svært god omtale) er jo GH2 ganske hendig. Dersom Fuji X100 var her NÅ... men det er eit stykke fram. Og korleis er 14-42 i litt svakt lys? Omtalen av GH2 dreiar seg helst om andre objektiv. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) DPReview har en omtale her: http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCG2/page13.asp Jeg har ikke fått testet oppsettet så mye - 14-42 mm sliter litt i lite lys, men er brukbar. Du må likevel "jobbe" litt med innstillingene, avhengig av forholdene. 14-45 skal visstnok være hakket skarpere, men veier litt mer og er litt større. Tar du mye håndholdte bilder i lite lys tror jeg du absolutt kommer til å ønske deg 20 mm/F1,7. Selv med OIS kan det være en fordel å skyte burst for å øke sjansen for å få et bra resultat. Ellers er den helt grei - skulle gjerne hatt 14-45 i stedet, men jeg vil heller fokusere på å fylle hullene i de andre brennviddene først. 14-42 + 45-200 følte jeg også var et bedre alternativ enn 14-140 mm objektivet som er mer beregnet på videobruk. Endret 14. desember 2010 av flinx Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Takk for god info! Dersom 14-42 kan gje bra resultat på ISO 800 og kanskje 1600 er det ok, er viktig å få GH2 til overkommeleg pris. Likte dpreview sine bilde teke med 20 mm/F1,7, rett nok med Pen kamera men GH2 er ikkje dårlegare. Sikkert fin til museum, nærbilde i skog osv. 14-140 som sagt av lite interesse. 45-200 kan koma seinare, er noko som heiter cashback. Men interessa for "dei nære ting" har auka mest, er jo der ein kan få kvalitet + lite vekt å dra på. I svakt lys vil det nok setja Canon G10 i skuggen for å sei det slik.... Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Merk at Pen har bildestabilisering som kan være en fordel i dårlig belysning med "lange" lukketider når man bruker objektiv som ikke har bildestabilisering, f.eks. 20mm. Ingen av Panasonics G-serie-kamera har bildestabilisering i huset. Men her er noen bilder tatt uten stativ innendørs på et musem av en britisk fotograf med GF1 og 20mm. Jeg tror ikke denne lenken har vært delt enda i denne tråden. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Gode resultater på høy ISO er mer en funksjon av bildebrikken og kamerahuset enn objektivet. I dette tilfellet er vel GH2 en av de beste foreløpig i m4/3-systemet - det er absolutt mulig å bruke ISO 800 og 1600. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Gode resultater på høy ISO er mer en funksjon av bildebrikken og kamerahuset enn objektivet. I dette tilfellet er vel GH2 en av de beste foreløpig i m4/3-systemet - det er absolutt mulig å bruke ISO 800 og 1600. Det har du helt sikkert rett i. Men å ta gode bilder i dårlig lys har vel indirekte med objektivets lyssterkhet å gjøre i hvert fall. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Det har du helt sikkert rett i. Men å ta gode bilder i dårlig lys har vel indirekte med objektivets lyssterkhet å gjøre i hvert fall. Du har et viktig poeng der. Fordi med 20mm f/1.7 så klarer jeg meg som oftest på ISO 800. For at standard-zommen skal kunne brukes på samme måte så må vi nok opp i ISO 3200; for selv om standard-zommen har IS (og 20mm har det ikke), så er det grenser på hvor lang lukkertid en kan bruke før bevegelsesuskarphet pga at motivet beveger seg ødelegger. Så, ja takk - begge deler er å foretrekke. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Så 20 mm er uten stabilisering, huset det same - korleis fungerer det i svakt lys? Stativ? Vel har GH2 eit godt grep men vart skeptisk. Finst det alternative objektiv med stabilisering? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Finst det alternative objektiv med stabilisering? Egentlig ikke, i hvert fall ikke foreløpig. En high end normalzoom står på Panasonics plan, men ikke når den kommer og skulle den bli like lyssterk som 20mm ville det være en sensasjon. Eneste måte å få stabilisering på 20mm er å kjøpe et Olympus MFT-hus, og det gjelder også Pansonics 7-14mm (og all Olympus optikk). Endret 14. desember 2010 av seriksen Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Så 20 mm er uten stabilisering, huset det same - korleis fungerer det i svakt lys? Stativ? Vel har GH2 eit godt grep men vart skeptisk. Finst det alternative objektiv med stabilisering? Jeg har dette objektivet, 20mm/1.7 og Olympus E-P1. GH2 spiser E-P1 til nattmat Jeg liker mitt E-P1, og kommer neppe til å gå for GH2, men jeg ville ha levd veldig godt med GH2 og 20mm/1.7, det er jeg sikker på Det er alltid en ekstra fordel å ha stabilisering, men med så gode høy-iso-egenskaper som GH2 har, og så kort brennvidde som 20mm er, så får du de stemningsbildene du ønsker fra stearinlysmiddagen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Det er ikke et stort problem å leve med 20mm f/1.7 uten stabilisering. Da systemet ikke har speil, klarer man fint å ta skarpe håndholdte bilder ned til 1/20s. Selv uten stabilisering. Et eksempel (1/25s): After the party by tomsi42, on Flickr Et til (1/30s): At a pub, part XII by tomsi42, on Flickr 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Apropos GH2 og raske objektiver - her er noen eksempler fra soundimageplus med CV Nokton 25mm f/0.95 (som knapt har vært av min E-P1 siden det ramlet inn): Først med variasjon på både blender og ISO: http://soundimageplus.blogspot.com/2010/12/panasonic-gh2-part-7-voigtlander-25mm.html Så test av EX TELE CONV-funksjonen for video: http://soundimageplus.blogspot.com/2010/12/panasonic-gh2-part-8-video-with.html Men jeg har stålsatt meg - null kjøp av nye kamera nå, basta Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Ein bør sikkert lesa meir om objektiv og mindre om kamera. Klart høg ISO virkar inn. Litt av ein overgang når ein er vant med problem på ISO 400. Eller 200... Lenke til kommentar
flinx Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Her har du noen artikler om m4/3-objektiver: http://bythom.com/m43lenses.htm (inneholder en feil om 14-42 mm - det *HAR* bildestab.) http://m43photo.blogspot.com/2010/11/index-of-lens-related-articles.html En viktig ting å huske på er at bruksområdet er det viktige ved valg av objektiv. Du trenger ikke å kjøpe et makroobjektiv hvis du ikke ønsker å ta nærbilder, og selv hvis du ønsker å gjøre det én sjelden gang, er det mulig å bruke et vanlig objektiv. Det finnes også billige konvertere som du skrur i filterringene for å gjøre det enklere å fokusere på kort avstand. Vil du ta bilder av fugleliv, kan det være en fordel å ha 100-300 mm zoomen, men ingen vits hvis det ikke er av interesse. 45-200 mm kan også være et alternativ, og er en del billigere i innkjøp. Tar du mye bilder i lite lys der det ikke passer å bruke blitz, kan 20 mm / F1,7-objektivet være et godt kjøp. Nokton er enda bedre, men koster mer og er helmanuelt. Ellers vil jeg anbefale at du velger Panasonic-objektiver på Panasonic-kameraer, simpelt hen fordi Panasonic skriver korrigeringsverdier i RAW-filen (og utfører dem på JPEG) slik at du slipper å korrigere manuelt etterpå. Olympus gjør ikke dette. Zoomene til Panasonic har innebygd bildestabilisering, og den kan brukes på Olympus-kameraer også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå