Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du verden det var billig med det objektivet....jeg har tenkt på det objektivet, kanskje jeg burde kjøpe det med enda ett kamera :!: :!:

Ja, det er veldig fristende. Vurderer GH2 på litt sikt, men det var bra tilbud og ser GH1 faktisk scorer marginalt høyere på DXO enn GH2. GH2 er nok sannsynligvis er en del bedre på andre områder og blir muligens ikke fullt så dyrt som GH1 var da det ble lansert.

Lenke til kommentar

14-42mm er et greit nok objektiv å starte med. Men det er klart at en 14-140mm er mer allsidig. TIlbudet som torve linker til er meget fristene. GH1 er fortsatt et godt kamera.

Hei igjen.

Så veldig bra ut det kameraet som torve linket til, men hva er forskjellen på GH1 og GH2?? Noen som kan forklare en helt "nybegynner" dette?? Ser at GH1 har en oppløsning på 12 mill megapixler. GH2 har vel 16 mill?? Har dette en praktisk betydnig for noen som skal bruke dette som et fritids/familie/reise kamera. Dette blir da i praksis det eneste kamera som vi vil bruke.

Når vi nå får oss etr ordentlig kamera, trorjeg at det blir tatt mye fler bilder, og at kamera blir tatt med mye oftere når man er på farten.

Tusen takk til alle brukere der ute som "holder ut" med nybegynneren her. Og tusen takk til alle dere som svarer på mine innlegg, og prøver og hjelpe meg så godt dere kan.

Vennlig hilsen

Jørgen Bråten

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Så veldig bra ut det kameraet som torve linket til, men hva er forskjellen på GH1 og GH2?? Noen som kan forklare en helt "nybegynner" dette?? Ser at GH1 har en oppløsning på 12 mill megapixler. GH2 har vel 16 mill?? Har dette en praktisk betydnig for noen som skal bruke dette som et fritids/familie/reise kamera. Dette blir da i praksis det eneste kamera som vi vil bruke.

Når vi nå får oss etr ordentlig kamera, trorjeg at det blir tatt mye fler bilder, og at kamera blir tatt med mye oftere når man er på farten.

Tusen takk til alle brukere der ute som "holder ut" med nybegynneren her. Og tusen takk til alle dere som svarer på mine innlegg, og prøver og hjelpe meg så godt dere kan.

Vennlig hilsen

Jørgen Bråten

Den viktigste forskjellene er 16MP kontra 12MP, GH2 har noen flere video-modus, og touch screen på GH2. Ingen av disse er viktige til fritids/familie/reise bruk.

12MP holder mer enn nok til utskrifter på 50x70cm, og jeg regner ikke med at du kommer til å printe ut mye større enn det?

Jeg tror du skal være relativt opptatt av video for å ha bruk for de ekstra modusene til GH2, og touch er nice to have - men ikke viktig.

Det kan se ut som om GH2 er noe bedre enn GH1 ved bruk av høy ISO (ISO 1600/3200); men også GH1 er OK på ISO 1600.

edit: Det er noe mer info her.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

God pris på GH1 + 14-140mm. Ble nesten fristet :)

Skal kjøpe 14mm f/2,5 'panacake' om ikke så lenge.

Har solgt Sony SAL 50/1,4. Hva er å anbefale av gammel optikk på 40-60mm med blender på f/2 eller større? Må kunne stille blender i 1/2 evt. 1/3 trinn og det bør være "smooth" MF.

Vurderer å prøve meg på noe kommunistglass e.l.

Lenke til kommentar

Hva er å anbefale av gammel optikk på 40-60mm med blender på f/2 eller større? Må kunne stille blender i 1/2 evt. 1/3 trinn og det bør være "smooth" MF.

Vurderer å prøve meg på noe kommunistglass e.l.

Standardanbefaling i kommunistklassen må vel være Jupiter-8 med skrufatning for Zorki/FED/Leica - en rimelig og svært kompakt 50mm f/2. Blenderringen er trinnløs - ingen klikkstopp. Nærfokus er i underkant av 1 m. Et godt eksemplar har smooth fokusring, et dårlig har det ikke.

Jupiter-3 er nesten helt likt, med unntak av at største blender er f/1.5 og at prisen gjerne er 3-6 ganger høyere. Nærmer du deg tele-behov, får du også Jupiter-9 (85mm f/2) for skrufatning - det er selvsagt en god del større, og har pris på samme nivå som J-3.

Alle disse objektivene er kapable til å ta gode bilder - spesielt litt nedblendet. Men de er ikke moderne objektiver - de er utsatt for flares, mangler kontrast vidåpne, og har sine (i mine øyne sjarmerende) feilbrytninger, som gir bildene særpreg.:)

(Av kommunistglass for rangefindere, er for øvrig Industar-61 (skrufatning) og Helios-103 (Contax RF-fatning) de eneste som jeg vet om med klikkstopp på blenderringen - og da er det ett helt trinn mellom hver stopp.)

Lenke til kommentar

µ4/3 har registeravstand på ca 20mm.

Leica skrufatning har registeravstand 28.8mm - adapter for µ4/3 ca 9mm tykt.:)

Stort sett alle SLR-fatninger ligger mellom 40 og 50mm, hvilket vil si at tykkelsen på adapte for µ4/3 blir 20-30mm.

Edit: Førsteposten i aprilfesten min viser forresten et bilde av masse kommunistglass + Voigtländere med mer.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og jeg har solgt Canon-en med utstyr og bestilt en Panasonic GH2...

Hm, jeg har tenkt at GH2 ser for diger ut, men jeg forstår at du bytter. Tror nok jeg ser an litt om ikke tilsvarende bildebrikke dukker opp i E-P3 (en taktikk som passer bra med min nyvunne vegring mot bruk av penger).

Lenke til kommentar

Hm, jeg har tenkt at GH2 ser for diger ut, men jeg forstår at du bytter. Tror nok jeg ser an litt om ikke tilsvarende bildebrikke dukker opp i E-P3 (en taktikk som passer bra med min nyvunne vegring mot bruk av penger).

Kjedelig... :p Men jeg synes faktisk det er greit å ha et litt større kamera enn GF1. Innebygget viewfinder og bedre grep er ikke å forakte.

Du er tøff. Jeg tror du blir fornøyd.

Jeg tror også jeg blir fornøyd, tatt i betrakning at jeg har opplevd EN gang å ha Canon-en for hånd i de tilfellene jeg hadde bruk for FF i stedet for GF1-en de siste 8 mnd... Dvs det finnes nok tilfeller der jeg vil savne FF. Men i de fleste av disse tilfellene ville jeg uansett ikke hatt med meg Canon-kameraet.

Beautiful woman with beautiful cameras :D

:D ...Og beautiful lenses: 14mm, 100-300mm og penger igjen etter salg av Canon-greiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...