HelenaN Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Jeg er forkyld og kjeder meg, så jeg fikk lust å utforska forumet. (Fra nå skriver jeg på svensk - er altfor trött for å finne de riktige orden på norsk idag - håper det er greit. ) Förut har jag nästan bara varit i fototräfftrådarna och utfordringarna. Fann den här intressanta och trevliga tråden. Som några av er vet hade jag en Panasonic G1 med objektivet 20/1.7 och 14-45. Det var en fin kamera och objektiven var riktigt bra, men den var för stor att ha i lommen och var jag tvungen att ha en väska kunde jag lika gärna ta 5D istället, så när nyhetens behag hade gått över brukte jag aldrig G1 och sålde den efter 4-5 månader. Det har jag inte ångrat, men jag söker fortfarande en mindre kamera. Troligen väntar jag på Fuji X100. Om dess prestation motsvarar förväntningarna köper jag kanske en sån. 35mm är min favoritbrännvidd, men egentligen skulle jag vilja kunna byta objektiv, så vi får se hur jag gör. Det ska bli intressant att fortsätta följa den här tråden. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Fann den här intressanta och trevliga tråden. Som några av er vet hade jag en Panasonic G1 med objektivet 20/1.7 och 14-45. Det var en fin kamera och objektiven var riktigt bra, men den var för stor att ha i lommen och var jag tvungen att ha en väska kunde jag lika gärna ta 5D istället, så när nyhetens behag hade gått över brukte jag aldrig G1 och sålde den efter 4-5 månader. Det har jag inte ångrat, men jag söker fortfarande en mindre kamera. Troligen väntar jag på Fuji X100. Om dess prestation motsvarar förväntningarna köper jag kanske en sån. 35mm är min favoritbrännvidd, men egentligen skulle jag vilja kunna byta objektiv, så vi får se hur jag gör. Hmm - men var det i så fall egentlig ikke hele tiden en GF1 (eller GF2) med 20/1.7 eller den nye 14/2.5 du var ute etter? Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Fann den här intressanta och trevliga tråden. Som några av er vet hade jag en Panasonic G1 med objektivet 20/1.7 och 14-45. Det var en fin kamera och objektiven var riktigt bra, men den var för stor att ha i lommen och var jag tvungen att ha en väska kunde jag lika gärna ta 5D istället, så när nyhetens behag hade gått över brukte jag aldrig G1 och sålde den efter 4-5 månader. Det har jag inte ångrat, men jag söker fortfarande en mindre kamera. Troligen väntar jag på Fuji X100. Om dess prestation motsvarar förväntningarna köper jag kanske en sån. 35mm är min favoritbrännvidd, men egentligen skulle jag vilja kunna byta objektiv, så vi får se hur jag gör. Hmm - men var det i så fall egentlig ikke hele tiden en GF1 (eller GF2) med 20/1.7 eller den nye 14/2.5 du var ute etter? Jag vill helst ha en sökare och då blir GF1 nästan lika klumpig som G1. Dessuten likte jag ikke fargene fra G1 (jag fotar JPG - med RAW er det selvfölgelig ikke noe problem) och GF1 har samma bildkvalitet har jag hört. Man kan justera hvitbalansen och det hjelper i vissa situationer, men då blir fargene helt feil i andra situationer istedet. Men visst är GF1 frestande ändå, speciellt nu när den har blivit så mycket billigare... Ja ja, vi får se. Jeg skal i hvert fall fölge med her. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Og i mellomtiden har 14mm ankommet landet, både Fotovideo og JapanPhoto har den på lager. Det er t.o.m. 500kr Cashback ved kjøp av objektiver fra Pana Very interesting. Har det kommet noen tester av dette objektivet enda? http://www.g-cashback.com/Default.aspx?Ld=NO Hvis du kjøper GF1/2 + 20 + 14 får du 1000-1500kr i cashback. G-kamera = 500kr. cashback G-kamera + kit= 500kr. cashback G-optikk= 500kr. cashback GF1 med 20mm koster ca. 5200kr. - 500kr. 14mm koster 3500kr. - 500kr. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Lefdal kjører en brukbar kampanje på G10 for øyeblikket. 2990 minus cashback. Så pass fristende at jeg måte slå til :-) Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 noen som kan bekrefte at autofokus med ZD 50mm f2.0 fungerer på GF1 med adapter? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 noen som kan bekrefte at autofokus med ZD 50mm f2.0 fungerer på GF1 med adapter? Kun MF desverre. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Kun MF desverre. crap. Takk for kjapt svar. Da må jeg ta en runde til i tenkeboksen. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Da må jeg ta en runde til i tenkeboksen. Hva er du på jakt etter? Makro, lyssstyrke, begge deler? Panasonic/Leica 45mm gir deg jo 45mm, men bare F2.8. Du slipper jo adapter og får stabilisator, men ikke like liten dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Da må jeg ta en runde til i tenkeboksen. Hva er du på jakt etter? Makro, lyssstyrke, begge deler? Panasonic/Leica 45mm gir deg jo 45mm, men bare F2.8. Du slipper jo adapter og får stabilisator, men ikke like liten dybdeskarphet. Ser ut som om han allerede har E-420 og 50/2. Olympus-husene skal vel i AF på alt, skal de ikke? Jeg synes det er mest teit at Panasonic ikke gir AF på sitt eget 14-50/2.8-3.5, som ville vært den suverent beste standardszoomen til G(H)-husene i de situasjonene der størrelse ikke spilte noen rolle. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Ser ut som om han allerede har E-420 og 50/2. Olympus-husene skal vel i AF på alt, skal de ikke? Jeg synes det er mest teit at Panasonic ikke gir AF på sitt eget 14-50/2.8-3.5, som ville vært den suverent beste standardszoomen til G(H)-husene i de situasjonene der størrelse ikke spilte noen rolle. Stemmer, har en 50/2 som jeg ikke har hatt hjerte til å selge, og har litt lyst på en GF1. Hadde jeg fått AF på 50mm så ville det blitt kjöp av GF1 med 20mm i dag. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Jeg vil tro at GF2 vil kunne gi deg AF - G2 har det. Så det er jo bare å vente. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg vil tro at GF2 vil kunne gi deg AF - G2 har det. Så det er jo bare å vente. *kremt* Hurra! 14-50/2.8-3.5 ser ut til å være støttet fra og med G2, det er ukens gode nyhet! Jeg vet ingenting om fokushastighet eller om det støtter den sinnsfriske stabiliseringsmodusen, men det er jo bedre enn ikkeno (På E-520 får jeg bare bråke-, brukeoppbatteriet- og mistebalansen-modusen). http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/connect/index.html Lenke til kommentar
joergen1972 Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 HEI. Dette er første gang jeg slriver inn til et forum som dette, selv om jeg har lest noen innlegg tidligere da. Grunnen til at jeg skriver inn til dere "vise menn og kvinner" her inne, er at jeg skal gjøre mitt første ordentlige kamerakjøp. Tidligere har det kun vært billig versjoner av kompaktkamera. Dette ordentøige kameraet har jeg tenkt og gi til min kjære kone i 30 års gave, det er hun som tar de flotteste bildene i familien. Det er hun som ser de flotteste motivene, i naturen, i en by, eller hvor det måtte være. Så jeg vil gjerne ha et kamera som er liten i størrelse, men høy i ytelse. Med dette i bakhodet, så har jeg tenkt på et kamera fra Panasonic som er ganske nylansert, nemlig Panasonic dmc gh-2. Tenkte først på gh-1, men de sier at gh-2 skal være raskere i autofokusen, og skal gi litt bedre bilde kvalitet, både i video og stillbilde. Stemmer dette?? Noen der ute som har noen tanker/erfaringer rundt om gh-2 forsvarer prisdifferansen ned til gh-1?? Lurte på om noen kunne gi meg svar på om dette gh-2 kameraet er et riktig valg for et ektepar som har lyst til og begynne og fotografere litt, og utforske denne verden. Uten at vi har noe erfaringer med slike kameraer fra før?? Dette kameraet bør også kunne settes i automodus, og kunne ta bra bilder, i de fleste situasjoner. Men i noen situasjoner, kan man gå inn i manuell modus og gjøre noen innstillinger, for og få det siste lille, for et "perfekt" bilde. Om det er noen som har noen erfaringer eller tanker rundt gh-2, eller gh-1 kamera, skriv gjerne noen ord om dette. Som alle skjønner som bruker dette forumet, så har jeg absolutt ingen kjennskaper til de tekniske spesifikasjoner til slike kameraer. Vennlig hilsen Jørgen Bråten Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Jeg tror GH2 er et meget godt kamera. Ulempen er at det foreløpig er dyrt da det akkurat er på vei inn i markedet. Er video viktig? Hvis ikke, så tror jeg at du kan like gjerne velge G2. Hvis ikke du får tak i GH1 rimeligere da. Har du tenkt noe på hvilken optikk du skal kjøpe med? Endret 10. november 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Mulig denne ligger i feil underforum, men siden det dreier seg om Lumix G tar jeg sjansen: Ettersom det er cashback for tiden så bestilte jeg meg nylig en Pana 14-45 fra JapanPhotos nettbutikk. Objektivet kom i dag, mer enn kjapt nok og godt innpakket. Men jeg nå fått en liten nøtt: For at man skal få cashback skal man først fylle ut et skjema online for deretter å vente på et saksnummer som kommer pr epost. Når det er mottatt skal man sende inn "utklipt EAN-kode og kopi av kvittering innen 31. januar 2011". Den gode innpakningen nevnt over var ikke helt uten utfordringer, for objektivet kom nemlig ikke i original emballasje. Det lå i bobleplast++ og det var merket utenpå denne hvilket objektiv som befant seg inni - det lukter at objektivet er tatt fra et kit og solgt separat. Mer enn bra nok for forsendelse i posten, men jeg har ingen eske med EAN-koder på som jo kreves for å få cashbacken... Er det noen her som har vært borti tilsvarende situasjon? Jeg har sendt mail til JP med spørsmål om hvordan de stiller seg til cashbacken når jeg ikke har nødvendig dokumentasjon, og er spent på svaret... Verdt å tenke på om man bestiller online, og det gjelder vel sikkert flere enn JP. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg tror GH2 er et meget godt kamera. Ulempen er at det foreløpig er dyrt da det akkurat er på vei inn i markedet. Er video viktig? Hvis ikke, så tror jeg at du kan like gjerne velge G2. Hvis ikke du får tak i GH1 rimeligere da. Har du tenkt noe på hvilken optikk du skal kjøpe med? Ser ut som om det er http://www.dustinhome.no/pd_5010487177.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1576 som er rimeligste alternativ, og til deres forsvar er det bare 1200 mer enn laveste pris (samme sted faktisk) på 550D med 18-55 IS, men begge vil vel synke litt i pris etterhvert. GH1 ble ansett for veldig dyrt grunnet objektivet det var i kit med, samme feilen som de gikk i med L1 i sin tid. Lenke til kommentar
joergen1972 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg tror GH2 er et meget godt kamera. Ulempen er at det foreløpig er dyrt da det akkurat er på vei inn i markedet. Er video viktig? Hvis ikke, så tror jeg at du kan like gjerne velge G2. Hvis ikke du får tak i GH1 rimeligere da. Har du tenkt noe på hvilken optikk du skal kjøpe med? Hei. Tusen takk for hyggelig svar. Veldig greit med mennesker som vet hva de snakker om. Video er nok en ting jeg vil prioritere ja. Ang optikk så blir det dette kittet med kamerahuset, og 14-42mm. Dettet kitet ligger jo til 7200 kr, på dustinhome.no. Det er helt i overkant av mitt budsjett, men så lenge jeg vet at jeg får et kamera som jeg og min kone blir fornøyde med, og som vi kan voke litt med, blir dette helt topp. Denne 14-42mm linsen, er den en ganske bra "allround" linse eller?? Til og med jeg skjønner jo at dette ikke er noe telelinse, den er grei. Men håper at den er grei til og begynne med. Så kan vi heller tenke på og kjøpe mere optikk senere. Det kommer jo mer og mer optikk til denne serien ettervert nå. Håper på at du kan svare på mine "dumme" nybegynner spørsmål. Vennlig hilsen "desperate" Jørgen Bråten Lenke til kommentar
torve Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg tror GH2 er et meget godt kamera. Ulempen er at det foreløpig er dyrt da det akkurat er på vei inn i markedet. Er video viktig? Hvis ikke, så tror jeg at du kan like gjerne velge G2. Hvis ikke du får tak i GH1 rimeligere da. Har du tenkt noe på hvilken optikk du skal kjøpe med? Hei. Tusen takk for hyggelig svar. Veldig greit med mennesker som vet hva de snakker om. Video er nok en ting jeg vil prioritere ja. Ang optikk så blir det dette kittet med kamerahuset, og 14-42mm. Dettet kitet ligger jo til 7200 kr, på dustinhome.no. Det er helt i overkant av mitt budsjett, men så lenge jeg vet at jeg får et kamera som jeg og min kone blir fornøyde med, og som vi kan voke litt med, blir dette helt topp. Denne 14-42mm linsen, er den en ganske bra "allround" linse eller?? Til og med jeg skjønner jo at dette ikke er noe telelinse, den er grei. Men håper at den er grei til og begynne med. Så kan vi heller tenke på og kjøpe mere optikk senere. Det kommer jo mer og mer optikk til denne serien ettervert nå. Håper på at du kan svare på mine "dumme" nybegynner spørsmål. Vennlig hilsen "desperate" Jørgen Bråten Scandinavianphoto selger GH1 med 14-140/4-5,8 for 7495,-. Det koster bare objektivet, hvis en kjøper det løst. Link Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 14-42mm er et greit nok objektiv å starte med. Men det er klart at en 14-140mm er mer allsidig. TIlbudet som torve linker til er meget fristene. GH1 er fortsatt et godt kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå