kaian Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Ang. prisene, jeg vet ikke om det er de norske importørene / forhandlerene som har handlet inn for mye for tidlig (til høyere pris enn nå), eller om de foretrekker lavere volum for høyere avanse, men prisene for micro four thirds er ekstremt høye her nå i forhold til f.eks. i USA. Amazon skal f.eks. ha US$ 600 for GF-1 med 20mm f/1.7 mens beste tilbud på samme kombinasjon i produktguiden er 5200,- -stiv dollarkurs, uansett hvor høyt man setter norsk reklamasjonsrett. Uansett, for den som kan vente så skal prisene ned, mye ned, også her. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 $600 * 6NOK/$ * 1,25 = 4500NOK, så prisen er bare 5200/4500=1,16 altså 16% høyere. Såpass stordriftsfordeler og forbrukerrettighetsbesparelser må man regne med at de har i USA. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Såvidt jeg vurderte vil G2 ha rundt 1 trinn bedre ISOegenskaper fra rundt ISO800 over S95. S95 ser ut til å være et av de beste avanserte små kompakter, kanskje det aller beste pr i dag. I tillegg er jpg konventeringer i kameraet noe av det beste som er, dog kan det hentes ørlite ved bruk av RAW. I grunnen imponerte S95 meg mer enn de speilløse totalt sett. 1 trinn? Den er litt drøy. Du ser på bildene med Canon brillene igjen. S95 er et av de beste bedre av de avanserte kompaktekameraene, men ikke den beste. Så det ble et S95 etter nøye vurdering og med innkoblet fornuft med i bildet. Det skal jo kunne tas med i lomma når jeg ikke kan ha med et av speilrefleksene. Med diger lomme ville nok et GF1 med kitobjektiv fått bulende plass, dog med slagside og uten søker. Men prisen med objektiv og søker er såpass (vanvittig) høy at fornuften satte foten ned. Gratulere med valget. Synd du ikke benyttet deg av LX5 tilbudet i helgen. 3499kr. hos JP. GF1 med kitzoom er ikke noe lommekamera, GF1 med 20mm og kommende 14mm passer fint i lomma på vinter/høst jakkene. GF1 + 14-45mm til 4600kr er ikke dyrt, GF1 + 20mm til 5200-5500kr. er billig. LVF søkeren til 1700kr er dyrt! Betalte 1100-1200kr. for min. Egentlig ikke verdt mer enn 8-900kr. p.g.a. kvaliteten. Men den er fin å bruke når det er mye lys og den passer til både GF1 og LX5 Samsung EX1 er litt for stor og klumptete til å være en P&S. LX5 er fin. Passer i alle jakkene og hettegenserne mine S95 passer sikkert i bukselomma hvis man har store bukser. Så for egen del er de speilløse enda uferdige og upraktiske og for ruvende og dyre som erstatter for speilrefleks når dette ikke kan medbringes. Speilløse systemkameraer blir vell ikke ferdige, praktiske, mindre og billige før Canon kommer ut med en Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Såvidt jeg vurderte vil G2 ha rundt 1 trinn bedre ISOegenskaper fra rundt ISO800 over S95. S95 ser ut til å være et av de beste avanserte små kompakter, kanskje det aller beste pr i dag. I tillegg er jpg konventeringer i kameraet noe av det beste som er, dog kan det hentes ørlite ved bruk av RAW. I grunnen imponerte S95 meg mer enn de speilløse totalt sett. 1 trinn? Den er litt drøy. Du ser på bildene med Canon brillene igjen. S95 er et av de beste bedre av de avanserte kompaktekameraene, men ikke den beste. Så det ble et S95 etter nøye vurdering og med innkoblet fornuft med i bildet. Det skal jo kunne tas med i lomma når jeg ikke kan ha med et av speilrefleksene. Med diger lomme ville nok et GF1 med kitobjektiv fått bulende plass, dog med slagside og uten søker. Men prisen med objektiv og søker er såpass (vanvittig) høy at fornuften satte foten ned. Gratulere med valget. Synd du ikke benyttet deg av LX5 tilbudet i helgen. 3499kr. hos JP. GF1 med kitzoom er ikke noe lommekamera, GF1 med 20mm og kommende 14mm passer fint i lomma på vinter/høst jakkene. GF1 + 14-45mm til 4600kr er ikke dyrt, GF1 + 20mm til 5200-5500kr. er billig. LVF søkeren til 1700kr er dyrt! Betalte 1100-1200kr. for min. Egentlig ikke verdt mer enn 8-900kr. p.g.a. kvaliteten. Men den er fin å bruke når det er mye lys og den passer til både GF1 og LX5 Samsung EX1 er litt for stor og klumptete til å være en P&S. LX5 er fin. Passer i alle jakkene og hettegenserne mine S95 passer sikkert i bukselomma hvis man har store bukser. Så for egen del er de speilløse enda uferdige og upraktiske og for ruvende og dyre som erstatter for speilrefleks når dette ikke kan medbringes. Speilløse systemkameraer blir vell ikke ferdige, praktiske, mindre og billige før Canon kommer ut med en Siden dette er en erfaringstråd vil jeg helst ikke messe den til for mye med ikkeerfaringsstøy, men kort: Ja, det var kanskje noe drøyt, 1/2 trinn er sikkert mer korrekt Ok, hvilket som er "best" eller ei: Neppe finnes det pr i dag noe som er bedre totalt sett. Men "best" er jo noe friskt samme hva man snakker om. Fordelen med S95 for min del er og at jeg da kan bruke DPP som til speilrefleksene, og slipper å knote med noe annet. Det var noe/endel jeg ikke likte helt med LX5, men det er vel en vanesak, kanskje. Prisene du oppgir for GF-1 kjenner jeg ikke til (jeg kjøper kamera og utstyr kun i butikk i nærleiken, og ikke på nettet), men for egen del må søkeren medregnes i prisen. S95 passer i de lommene mobilen passer. Tror du er inne på noe angående når Canon og Nikon kommer, hvis de kommer da - og ikke minst hva de kommer med. Prisnivåene har inntil nå vært feil her i landet for en eventuell revolusjon i salget (ifølge de i fotosjappa - som og ikke helt var særlig gira på systemet) Men som sagt er dette en erfaringstråd, og jeg vil helst ikke besudle den, så jeg stopper her.. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Ja, det var kanskje noe drøyt, 1/2 trinn er sikkert mer korrekt Ved første øyekast, så kan du nok ha rett. Men gå inn her, og velg S95 og G2. Velg så indoor 800 ISO og se på selve bilde. Det er like lite støy på begge. Men de fine detaljene er nesten helt utvisket på S95 bildet (se på stoffet i den grønne jakka og håret). Så der spiser støyfjerningen mye fine detaljer. Faktisk så har G2/ISO 1600 bildet mer detaljer enn S95/ISO 400. Om disse detaljene kun vises på skjerm, eller om man man kan se det "in real life" på f.eks. 20x25 utskrift; det er en annen sak. Nå tror jeg nok at man kan få ut mer detaljer fra S95 ved å skyte rå, og bruke en mindre brutal støyfjerning, og da heller få mer detaljer, men også noe mer støy, uten at støyen blir for dominerende. Nå er det ikke sikkert at det er kun støyfjerningen som fjerner disse små detaljene - det kan også tenkes at JPEG komprimeringen på S95 blir noe hard. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Nå tror jeg nok at man kan få ut mer detaljer fra S95 ved å skyte rå, og bruke en mindre brutal støyfjerning, og da heller få mer detaljer, men også noe mer støy, uten at støyen blir for dominerende. Dpreview har her en genial sammenligningsdings - se her på G2. Sammenlign her med for eksempel Panny GF1, Canon S90 og Panny LX3. Og - for Panny GF1 - velg så "ISO 100" i steden for "ISO 100 (with 20mm 1.7 kit lens)". Vinneren av disse er her IMHO klart GF1. Sammenlign også med 7D - er ganske tett på GF1. Meeen - det er hårfine fokusforskjeller ute og går - klikk på damen på spillkortet i bakgrunnen, og S90 er skarpere enn GF1 - og 7D er helt spot on. Edit: Sammenlign også med JPEG på ISO 800 - her faller S90 klart igjennom. LX3 har en del støy, men er klar som pokker. ..Og G2 har en fin balanse mellom støy og detaljer.. Endret 3. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Edit: Sammenlign også med JPEG på ISO 800 - her faller S90 klart igjennom. LX3 har en del støy, men er klar som pokker. ..Og G2 har en fin balanse mellom støy og detaljer.. S95 vil nok være en forbedring i forhold til S90 da S95 har en forbedret sensor - bakbelyst hvis jeg ikke tar helt feil. Det er også min erfaring med GF1, at den har en fin balanse mellom støy og detaljer på ISO 800 (samme sensor som G2 hvis jeg ikke tar helt feil). Det som da blir spennende, er å se hvordan resultatene fra GH2 blir. Den lover en-to stopp bedre ISO ytelse. Det vil i beste fall tilsi brukbar ISO 3200. Nå blir det å sitte stille og vente på mer info - og ikke kjøpe mer utstyr. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Nå blir det å sitte stille og vente på mer info - og ikke kjøpe mer utstyr. Eeeeller - gå ut og ta bilder - med det man har. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Eeeeller - gå ut og ta bilder - med det man har. Det er også en mulighet - men er det noe morsomt det da? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Edit: Sammenlign også med JPEG på ISO 800 - her faller S90 klart igjennom. LX3 har en del støy, men er klar som pokker. ..Og G2 har en fin balanse mellom støy og detaljer.. S95 vil nok være en forbedring i forhold til S90 da S95 har en forbedret sensor - bakbelyst hvis jeg ikke tar helt feil. Det er også min erfaring med GF1, at den har en fin balanse mellom støy og detaljer på ISO 800 (samme sensor som G2 hvis jeg ikke tar helt feil). Det som da blir spennende, er å se hvordan resultatene fra GH2 blir. Den lover en-to stopp bedre ISO ytelse. Det vil i beste fall tilsi brukbar ISO 3200. Nå blir det å sitte stille og vente på mer info - og ikke kjøpe mer utstyr. Min "uttalelse" var ment som en spøk, men S90 har vel fått litt kritikk på jpgkonventeringen pga noe vel heftig støyreduksjon som går ut over detaljene. S95 har bakbelyst sensor, om den er nøyaktig den samme som i S90 aner jeg ikke, men dette kan jo styres bedre ved RAWskudd. Angående G2 er det vel finpusset noe der og på sensor etc kontra GF-1? Men sett i relasjon til størrelsen på sensoren ville jeg vært overrasket om ikke f.eks G2 dro litt i fra S95 allerede fra ISO 400 og ihvertfall ved 800. Som kompaktkamera er S95 meget bra, men det er og blir fremdeles et kompaktkamera med sin lille sensor. Og jeg merker hvor "bortskjemt" jeg er blitt ved bruk av 5DII og 7D, det er en helt annen del av universet. Men dessverre går de ikke i lomma Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Angående G2 er det vel finpusset noe der og på sensor etc kontra GF-1? Men sett i relasjon til størrelsen på sensoren ville jeg vært overrasket om ikke f.eks G2 dro litt i fra S95 allerede fra ISO 400 og ihvertfall ved 800. Som kompaktkamera er S95 meget bra, men det er og blir fremdeles et kompaktkamera med sin lille sensor. Og jeg merker hvor "bortskjemt" jeg er blitt ved bruk av 5DII og 7D, det er en helt annen del av universet. Men dessverre går de ikke i lomma Fra kompaktkameraer er det et stort sprang opp i sensorstørrelse til systemkameraene med minst sensor - 43 og 43, med sin sensor med 2x cropfaktor. Hvis vi sammenligner sensorstørrelsene i blendertrinn*), fra FF med cropfaktor på 1, APS-C på 1.6, 43 på 2 og S95 på 6, så blir det som følger: Fullframe 1x -> 1 1/3 trinn -> 1.6x APS-C 1.6x APS-C -> 2/3 trinn -> 2x 43 2x 43 -> 3 1/6 trinn (!) -> 6x Canon S95 Det er - for å si det forsiktig - litt større forskjell på sensoren på et systemkamera og ned til kompaktkameraene med størst sensor enn det er mellom "store" crop-speilreflekser og ned til et "lite" 43 systemkamera. Gitt samme blendertall og samme ISO, så skulle et 43 gi tre stopp mindre støy på samme oppløsning som en kompakt som S95 ut fra sensorstørrelsen. Derfor jeg har lyst til å ofre at jeg må litt opp i kamerastørrelse, og gå opp fra et eventuelt kompaktkamera og opp til et av de bittesmå speilløse systemkameraene - litt større ytre mål, men nesten ti ganger så stort areal på sensoren. Det er i dag et forholdsvis stort utvalg i store sensorstørrelser i forskjellige speilreflekser og andre systemkamera, og et stort utvalg i sensorstørrelser i kompaktkamera, men mellom dem er det et stort "hull" i sensorstørrelser - det er enorm forskjell i sensorstørrelse mellom kompakter og systemkamera, tross ikke så altfor store forskjeller i ytre mål. ..Og Panasonic GF-1 er det systemkameraet jeg har mest lyst på - går i frakkelommen med kollapset normalzoom - går lett i jakkelommen med pancake - og har ganske så stor sensor sammenlignet med kamerastørrelsen. Men - er den for stor for ens behov, så er den for stor, og da er det rav fløytende (som man sier her nede) likegyldig at den har relativt stor sensor til størrelsen. *) Sammenligner jeg størrelsen i blendertrinn, så skulle det tilsvare økt mengde lys på samme blendertall, og dermed både potensiell forbedring i støy og endring i dybdeskarphet på samme blendertall og effektive brennvidde. Støy er det viktigste her, da. Endret 3. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 S95 vil nok være en forbedring i forhold til S90 da S95 har en forbedret sensor - bakbelyst hvis jeg ikke tar helt feil. Mulig jeg tar helt feil, men jeg tror det er du som gjør det. G12 og S95 har begge en 10MP CCD-sensor. Jeg har aldri sett noe info om "bakbelyste" CCD-sensorer og heller ikke sett bakbelyst nevnt noe sted i forbindelse med noen av disse kameraene, eller LX5. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Mulig jeg tar helt feil, men jeg tror det er du som gjør det. G12 og S95 har begge en 10MP CCD-sensor. Jeg har aldri sett noe info om "bakbelyste" CCD-sensorer og heller ikke sett bakbelyst nevnt noe sted i forbindelse med noen av disse kameraene, eller LX5. Du har nok rett. S95 har en CCD sensor av HS typen (som Canon kaller det). Jeg hadde på en eller annen måte fått det for meg at HS sensorene var backlit CMOS. Vel, vel ... Endret 3. november 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Spook Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Angående G2 er det vel finpusset noe der og på sensor etc kontra GF-1? Men sett i relasjon til størrelsen på sensoren ville jeg vært overrasket om ikke f.eks G2 dro litt i fra S95 allerede fra ISO 400 og ihvertfall ved 800. Som kompaktkamera er S95 meget bra, men det er og blir fremdeles et kompaktkamera med sin lille sensor. Og jeg merker hvor "bortskjemt" jeg er blitt ved bruk av 5DII og 7D, det er en helt annen del av universet. Men dessverre går de ikke i lomma Fra kompaktkameraer er det et stort sprang opp i sensorstørrelse til systemkameraene med minst sensor - 43 og 43, med sin sensor med 2x cropfaktor. Hvis vi sammenligner sensorstørrelsene i blendertrinn*), fra FF med cropfaktor på 1, APS-C på 1.6, 43 på 2 og S95 på 6, så blir det som følger: Fullframe 1x -> 1 1/3 trinn -> 1.6x APS-C 1.6x APS-C -> 2/3 trinn -> 2x 43 2x 43 -> 3 1/6 trinn (!) -> 6x Canon S95 Det er - for å si det forsiktig - litt større forskjell på sensoren på et systemkamera og ned til kompaktkameraene med størst sensor enn det er mellom "store" crop-speilreflekser og ned til et "lite" 43 systemkamera. Gitt samme blendertall og samme ISO, så skulle et 43 gi tre stopp mindre støy på samme oppløsning som en kompakt som S95 ut fra sensorstørrelsen. Derfor jeg har lyst til å ofre at jeg må litt opp i kamerastørrelse, og gå opp fra et eventuelt kompaktkamera og opp til et av de bittesmå speilløse systemkameraene - litt større ytre mål, men nesten ti ganger så stort areal på sensoren. Det er i dag et forholdsvis stort utvalg i store sensorstørrelser i forskjellige speilreflekser og andre systemkamera, og et stort utvalg i sensorstørrelser i kompaktkamera, men mellom dem er det et stort "hull" i sensorstørrelser - det er enorm forskjell i sensorstørrelse mellom kompakter og systemkamera, tross ikke så altfor store forskjeller i ytre mål. ..Og Panasonic GF-1 er det systemkameraet jeg har mest lyst på - går i frakkelommen med kollapset normalzoom - går lett i jakkelommen med pancake - og har ganske så stor sensor sammenlignet med kamerastørrelsen. Men - er den for stor for ens behov, så er den for stor, og da er det rav fløytende (som man sier her nede) likegyldig at den har relativt stor sensor til størrelsen. *) Sammenligner jeg størrelsen i blendertrinn, så skulle det tilsvare økt mengde lys på samme blendertall, og dermed både potensiell forbedring i støy og endring i dybdeskarphet på samme blendertall og effektive brennvidde. Støy er det viktigste her, da. Interessante tall, jeg satte selv opp noe liknende for en tid tilbake og kom til omtrent det samme som deg, nemlig ca 3 stop forskjell i støy mellom S95 og GF1 som jeg da vurderte. men GF1 er ikke lommevennlig med litt utstyr, og det blir det fort, så da var egentlig valget enkelt og det ble et S95. men jeg savner også, som sikkert flere, et kompaktkamera med enda større sensor, her er det helt klart ett potensiale. Forøvrig så er jeg veldig spent på GF2, det er rett rundt hjørnet og vi får vel antakelig vite spesifikasjoner om noen timer. Følg med her. Men jeg tror egentlig ikke det blir veldig ulikt GF1, eller i hvert fall ikke mere ulikt enn at jeg fortsatt ville valgt S95 dersom valget stod mellom det og et GF2. Men spennende å følge med uansett. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Og i mellomtiden har 14mm ankommet landet, både Fotovideo og JapanPhoto har den på lager. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Og i mellomtiden har 14mm ankommet landet, både Fotovideo og JapanPhoto har den på lager. Det er t.o.m. 500kr Cashback ved kjøp av objektiver fra Pana Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Og i mellomtiden har 14mm ankommet landet, både Fotovideo og JapanPhoto har den på lager. Det er t.o.m. 500kr Cashback ved kjøp av objektiver fra Pana Å? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 GF2-pressemelding i England: http://www.panasonic.co.uk/html/en_GB/Products/LUMIX+Digital+Cameras/G+Micro+System/DMC-GF2/Overview/6491444/index.html Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Previews rundt omkring. Mindre, og med touchscreen (hurra!), men uten kontrollhjul (buuu!). Hmm - kommer det tilbud på GF1, nå da? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Og i mellomtiden har 14mm ankommet landet, både Fotovideo og JapanPhoto har den på lager. Det er t.o.m. 500kr Cashback ved kjøp av objektiver fra Pana Very interesting. Har det kommet noen tester av dette objektivet enda? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå