Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer

Anbefalte innlegg

Nokon som vurderer GH2? Kjem ganske snart men ikkje så mange testar ennå. Ser den går for rundt 8000 med 14-42. Prøvt G2, likte det meste men i tvil om fargar (JPEG) og høg ISO. GH2 ser ut til å vera vel gjennomtenkt og solid. Ikkje så oppteken av video men 14-42 er kanskje brukbart til det også?

Men ser at FotoVideo nå har G2 til 4995!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektivsamlingen til GF1-en min begynner å bli ehm større, så nå dukker spørsmålet om bag opp igjen. Jeg har allerede alternativ jeg kan bruke når jeg går på fototur.

Men det jeg trenger er en softbag til kamera med ett objektiv påmontert, som jeg igjen legger oppi håndveska mi.

Hensikten med softbagen er å beskytte mot alt rot som ligger i en veske, nøkler, støv etc. Den kan godt være ganske stor så et hvilket som helst objektiv kan tas med, om man enkelt kan vikle den dobbelt hvis det er f.eks. 20mm som er med.

Forslag?

Lenke til kommentar

Objektivsamlingen til GF1-en min begynner å bli ehm større, så nå dukker spørsmålet om bag opp igjen.

Forslag?

Selg objektiver og spar penger på bag :p

Har du så mye optikk? Er det ikke mot sin hensikt å ha GF1 som "veskekamera" når du må kjøpe en egen bag/sekk til utstyret? Har ikke du en slik Hello Kitty veske? :!:

Jeg holder meg til 20mm og kommende 14mm. Har fortsatt Sony 50mm f/1,4 hvis jeg trenger litt tele. Vurderer en tilt/shift-sak, men det får vente så lenge interessen er så lav som den er nå.

Har solgt dSLR utstyret (Sony A850 + optikk) og brukt en del penger på "interiør-saker".

Lenke til kommentar

Selg objektiver og spar penger på bag :p

Har du så mye optikk? Er det ikke mot sin hensikt å ha GF1 som "veskekamera" når du må kjøpe en egen bag/sekk til utstyret? Har ikke du en slik Hello Kitty veske? :!:

Jeg holder meg til 20mm og kommende 14mm. Har fortsatt Sony 50mm f/1,4 hvis jeg trenger litt tele. Vurderer en tilt/shift-sak, men det får vente så lenge interessen er så lav som den er nå.

Har solgt dSLR utstyret (Sony A850 + optikk) og brukt en del penger på "interiør-saker".

Hei, hei,

Det jeg tenkte på var altså en posebag til å beskytte GF1 + et objektiv som jeg igjen legger i veska. :)

GF1-en funker utmerket som allround-kamera, så jeg har god nytte av objektiv til ulike bruk, vidvinkel, tele, normalzoom osv. Men til de sammenhengene der jeg er på fototur, er jeg allerede godt dekket med div vesker jeg kan bruke som fotobag. Dog ingen HelloKitty. :!:

Selge speilreflekskameraet, ja. Tenker på det stadig vekk, men det er ikke til å komme forbi at høy ISO og dårlig belysning ikke er GF1ens sterkeste side.

Har du begynt å savne noe enda fra dSLR-utstyret ditt enda? ;)

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var altså en posebag til å beskytte GF1 + et objektiv som jeg igjen legger i veska. :)

Har du begynt å savne noe enda fra dSLR-utstyret ditt enda? ;)

Noe slikt er vell like greit å lage? De selger jo slike "wraps" for å ha rundt kameraet.

Solgte det for en uke siden, har ikke rukket å savne det. Har ikke brukt det på mange uker. GF1 ligger å støver ned. Bruker Samsung EX1 når jeg skal fotografere noe, funker like greit.

Lenke til kommentar

Det der så slett ikke dumt ut.

Er materialet så mykt at du kan "dytte det inn litt" om du f.eks. har på 20mm, så det hele tar mindre plass? Hvilken størrelse eksakt har du? Hvor kjøpte du den, og ca hva ga du?

Veldig mykt stoff, så det er mulig å dytte inn overskytende stoff.

Det er en tidligere utgave av SLR auto som jeg har kjøpt. Kjøpte den i England, rundt £20,-

Lenke til kommentar

Lete etter noe liknende til min E-P1, og OpTech var et alternativ - fant den gang en eBay-sjappe med greie priser og lav frakt (de sender brevpost): http://stores.ebay.com/ProCameraGear/_i.html?_nkw=optech+neoprene&_sid=638440

Jeg endte imidlertid opp med en billig objektivpose - Zing Small Drawstring pouch - som passer med små objektiver. Her er en med fri frakt: http://cgi.ebay.com/ZING-SMALL-DRAWSTRING-POUCH-560-Blk-Blk-FREE-SHIP-/110585380403?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19bf66fe33

Lenke til kommentar

Lete etter noe liknende til min E-P1, og OpTech var et alternativ - fant den gang en eBay-sjappe med greie priser og lav frakt (de sender brevpost): http://stores.ebay.com/ProCameraGear/_i.html?_nkw=optech+neoprene&_sid=638440

Jeg endte imidlertid opp med en billig objektivpose - Zing Small Drawstring pouch - som passer med små objektiver. Her er en med fri frakt: http://cgi.ebay.com/ZING-SMALL-DRAWSTRING-POUCH-560-Blk-Blk-FREE-SHIP-/110585380403?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19bf66fe33

Takk for tipsene. Antar at Zing-en blir for liten når jeg skal ha større objektiv enn 20mm, og det har jeg tenkt til.

Denne har jeg kikket på mens jeg selv søkte etter Op/tech-butikk med billig frakt til Norge uten hell. Tror jeg skal prøve på den i butikken, og om jeg er fornøyd vil jeg bestille Op/tech-en via den eBay-selgeren du foreslo.

Lenke til kommentar

Var den også en regn/vær-beskytter, Bykatt?

Søkte på websiden til Crumpler uten å finne svaret, men materialet er Neoprene, og jeg tror det tåler vann?

Fordelen sammenliknet med Op/tech er at denne har en liten lomme bak til batteri og ekstra minnekort, samt at jeg kan få dem med en gang. Prisforskjellen er ikke så stor når man inkluderer frakt.

Men må se på produktet først før jeg bestemmer meg. :)

Lenke til kommentar

Søkte på websiden til Crumpler uten å finne svaret, men materialet er Neoprene, og jeg tror det tåler vann?

Ja, den tåler vann, det er samme stoffet som dykkerdrakter lages av. Men, det er altså våtdrakter, dvs at vann vil trenge gjennom. Fordelen med neopren brukt som i disse, er lav vekt, lite volum, betydelig elastisitet, ripe- og støvbeskyttelse og litt beskyttelse mot slag.

edit: feilinformasjon vanemessig servert som harde fakta :blush:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Ja, den tåler vann, det er samme stoffet som dykkerdrakter lages av. Men, det er altså våtdrakter, dvs at vann vil trenge gjennom. Fordelen med neopren brukt som i disse, er lav vekt, lite volum, betydelig elastisitet, ripe- og støvbeskyttelse og litt beskyttelse mot slag.

Hei, hei - våtdrakter slipper vann _innenfor_ - ikke _gjennom_. Finnes mange tørrdrakter laget av Neopren. ;)

Lenke til kommentar

Hei, hei - våtdrakter slipper vann _innenfor_ - ikke _gjennom_. Finnes mange tørrdrakter laget av Neopren. ;)

Hm, kult! Da lærte jeg noe nytt i dag også :new_woot:

Lenke til kommentar

Crumpler Banana Hammock-en var for stor for GF1. Den var så stor at med 20mm funka ikke lukkemekanismen.

Jeg endte opp med noe som likner mer det jeg opprinnelig tenkte på, en poseaktig sak.

Det er ikke plass til GF1 + 14-140, men det er ikke primært det jeg bruker som "veskeobjektiv", og Loweproen er mindre og nettere å legge i "dameveska" mi.

GF1, 45mm, ekstra batteri, solblender og ekstra minnekort får fint plass. :)

Og ikke bare er den i "sturdy, water-and-abrasion-resistant material", den er faktisk miljøvennlig også, laget av resirkulert plast! :D

Bilder dukker opp etter hvert.

Lenke til kommentar

Crumpler Banana Hammock-en var for stor for GF1. Den var så stor at med 20mm funka ikke lukkemekanismen.

Jeg endte opp med noe som likner mer det jeg opprinnelig tenkte på, en poseaktig sak.

Det var greit å vite at Banan-hengekøa ble for svær. Jeg har den største Terraclime-bagen selv. Men den bruker jeg som selvstendig bag for de små turene. Tar GF1 m/objektiv og et objektiv til; pluss diverse annet smårusk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...