tomsi42 Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei alle.. Har just bestilt meg en sånn G2 og tenker denne tråden er er en fin klubb. Velkommen til klubben. Jeg har ikke peil i det hele tatt på foto og kun brukt lommekamera til nå. Men tenker å sette meg litt inn i foto. Dette er vel ikke helt feil begynnerkamera? G2 bør være et ypperlig nybegynner kamera, samtidig som det er avansert nok til at du kan vokse med det. Første jeg tenker å lære er å ta bilder av folk inne og ute. Tenker ikke type super-fancy proffe bilder, men bilder som er litt godere enn middels.. Budsjettet er også rimelig trangt. Jeg gikk for en pakke med kamera/objektiv(14-42mm) og stativ + ram, batteri, og veske. Dette ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men vurderer om jeg skal legge til litt for at ting skal bli flere hakk bedre. Det bør være en grei start-pakke. Etterhvert kan du spe på med flere objektiver, avhengig av hva du finner ut at du trenger. Først å fremst lurer jeg på en ekstern blitz og kanskje diffuse filter. Er det veldig mye å hente på dette? Lurer så fall på om det er rimelige alternativer til dette kameraet som funker bra? Har sett noen bruke hvite ark eller tørkerull-papir får å få mykere lys. Er sånt vel så bra? Ekstern blits med diffuser kan gi deg mye bedre bilder enn den interne blitsen. Olympus FL-36R selges til litt under 2 lapper for tiden; verdt en titt. Panasonic sin tisvarende koster vel nærmere 3 lapper. Det er som oftest enklere med en skikkelig diffuser, men du kan alltids bruke hvitt papir til du finner ut hvilken diffuser du vil ha. Ellers lurer jeg på om det er noen kjente fargevrengninger i dette kamaeraet jeg burde være var på? Ikke som jeg vet om. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 GF1 + 20mm f/1,7 til 5499kr. Helt tragisk, hvor mye skal GF1 synke i pris? Kjøpte min for 6300kr. for ca. 2mnd siden. Har nesten ikke brukt den p.g.a. lite til null interesse for foto den siste tiden. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 GF1 + 20mm f/1,7 til 5499kr. Helt tragisk, hvor mye skal GF1 synke i pris? Kjøpte min for 6300kr. for ca. 2mnd siden. Har nesten ikke brukt den p.g.a. lite til null interesse for foto den siste tiden. Og jeg kjøpte GF1 + 20mm for 8000 kr for et drøyt halvår siden på Fotovideo... Ergelig, ja, men sånn er det. Skal man stadig vente på bedre og billigere dingser får man jo aldri kjøpt noen ting. Jeg vil heller tenke på bildene jeg har tatt disse månedene, og hvor stor glede jeg har av µ4/3-utstyret mitt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg vil heller tenke på bildene jeg har tatt disse månedene, og hvor stor glede jeg har av µ4/3-utstyret mitt. Helt enig. GF1 med objektiver er nok årets beste investering. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg vil heller tenke på bildene jeg har tatt disse månedene, og hvor stor glede jeg har av µ4/3-utstyret mitt. Helt enig. GF1 med objektiver er nok årets beste investering. Hmmm Kan ikke si jeg angrer jeg heller nei, bare jeg snart får RAW-greiene opp å gå igjen. Det er i hvert fall et fint alternativ når man ønsker å reise lett.... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg vil heller tenke på bildene jeg har tatt disse månedene, og hvor stor glede jeg har av µ4/3-utstyret mitt. Helt enig. GF1 med objektiver er nok årets beste investering. Hmmm Kan ikke si jeg angrer jeg heller nei, bare jeg snart får RAW-greiene opp å gå igjen. Det er i hvert fall et fint alternativ når man ønsker å reise lett.... Har du forsøkt bibble? Så enkelt at selv jeg gikk helt over til raw Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Har du forsøkt bibble? Så enkelt at selv jeg gikk helt over til raw :!: :!: har nok vært gjennom diskusjoner her ja....(spør Tom), det blir vel kanskje snart...liker så godt DPP jeg at jeg har ikke lyst til å forlate den, men på Panasonic går den ikke dessverre. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Madammen har kjøpt seg GF-1, noen som har ideer eller erfaring med adaptere? tenkte mest på gamle nikon objektiver. Og, hvilken raw fil konverter anbefales til gf-1? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 kaian bruker Nikkor optikk med adapter - så han kommer sikkert med noen anbefalinger der. Hva bruker du av RAW konverter i dag? De kjente (Bibble, CaptureOne, Lightroom, osv) støtter GF1. Jeg selv bruker Bibble 5 for tiden. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Bruker for det meste CaptureNX, men Lightroom har jeg brukt i ett år, så det er vel kanskje det som vil funke best på GF-1 for oss. Når føler du at ISO'en når grensen for akseptabel støy, tomsi42? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Bruker for det meste CaptureNX, men Lightroom har jeg brukt i ett år, så det er vel kanskje det som vil funke best på GF-1 for oss. Da bør du nok holde deg til Lightroom Når føler du at ISO'en når grensen for akseptabel støy, tomsi42? Nå er vel ikke jeg den som er mest allergisk mot støy; så det mulig du spør feil persjon Jeg har auto-iso satt til maks 800. Og det er helt greit - men ISO 1600 kan nok også brukes i en nødsituasjon. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Den omfattende fotoboken jeg har kjøpt for kameraet skryter veldig av hvor høy ISO det tåler...så 1600 skulle fungere bra under mange forhold. (Ellers sier boken også at støy egentlig kommer inn fra 400 og oppover... ) Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Ja, jeg bruker litt Nikon på micro four thirds (E-P1). Akkurat nå har jeg kun en Micro Nikkor 55mm f/2.8, kjøpte den for å få rimelig macro, 1200,- pent brukt. Ellers har jeg prøvd 85mm f/1.8, 50mm f/1.4 og 35mm f/1.8, alle er fine. Vær obs på at G-objektiver (altså nyere, uten blenderring) kun kan brukes på full blender, med unntak av på det nye Lensbaby Tilt Tranformer adapteret, som er ekstremt sært (se bilder med Micro Nikkoren og det adapteret i oktoberfesten min, lenke i signaturen). Men, man skal være litt over gjennomsnittet interessert for å bruke manuelle objektiver på disse kameraene, selv om Panasonic nok har en bedre implementasjon av fokuskontroll enn Olympus. Objektiver for fullformat er nokså digre og tunge på de fine små kameraene våre, så jeg ser fram til at tilbudet av relativt lyssterk fastoptikk for formatet kommer seg. Det er allerede nokså bra utvalg fra fisheye til portrettele, og jeg tror jeg kommer til å kvitte meg med Micro Nikkoren til fordel for Panasonics 45mm f/2.8, den er nydelig, og prisen er i ferd med å nærme seg akseptabelt. Farlig langsomt, riktignok... Hva slags brennvidder / lyssttyrker er det hun er interessert i? Og hvorfor Nikon? Hvis det er fordi dere har sånne liggende er jo et adapter en billig måte å utnytte gode objektiver, men ellers tror jeg at jeg ville sett etter Pentax og Olympus OM, de er ofte mindre i størrelse og vekt, og ofte billigere på bruktmarkedet enn Nikon. Evt Leica, ikke alle er dyre, men nesten alle er nydelig små perler Hvilket objektiv fulgte med GF-1? Hvis hun ikke har Panasonic 20mm f/1.7 så ønsker hun seg den Det her ble rotete, beklager. Men, jeg lurer litt på hvorfor Nikon? Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 @tomsi42 og RandiA: Vi satte ISO til maks 800 ISO @kaian, det fulgte med ett 20 mm f1.7, så hun startet riktig. Grunnen til Nikon er at jeg har nikon, så hun kan bruke hva jeg allerede har av objektiver. Pr. dags dato så kan hun bruke en Zeiss 35 f2 som jeg har, de andre to objektivene jeg har er af-s og de er mere uinteresante for henne. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Denne fikk jeg for noen dager siden...den er omfattende, skulle gjerne hatt den fra starten. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg kikket igjennom samlingen og fant noen få med ISO 1600 - det er til å leve med det også. Men de er ikke noe å vise frem dade er undereksponerte og har mer støy enn de burde ... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Zeis 35/2 bør bli et fint suplement til 20mm, kjekk brennvidde og et flott objektiv! Lenke til kommentar
risotto77 Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Velkommen til klubben. Takk. Og takk for tips.. Har fått meg kameraet og er vel strålende fornøyd så langt. Største problemet er at det manglet manual på norsk eller engelsk (fulgte dog med fem stk manualer på babelske språk). Men fant heldighvis en engelsk manual på nett,, så on track. Håper jeg snart klarer å styre unna den der iA knappen og kan styre litt mer selv. Gikk forresten for en blitz av Metz, 36 AF-4, håper den duger. Nå skal jeg ut i sola og se om jeg kan ta noen bilder av høsten :-) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Jeg har bare brukt manuelle instillinger, manualen som følger med er ikke særlig god, så man får bare lete seg frem etter hvert. Jeg har også spurt mye de som har kameraet, god hjelp i det...og jeg anbefaler som sagt den grundige boken jeg fikk nylig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Panasonic manualene er generelt sett rotete, og på dansk (eller svensk) blir helt kaudervelsk! Boken som Randi refererer til er for GF1; men jeg tror den vil fungerer greit for de av dere som har G2 e.l. Metz blitsene skal være gode; så den holder nok lenge. Jeg bruker min Olympus FL36 og den er også OK. Endret 15. oktober 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå