Gå til innhold

Hvilke krav har jeg når jeg blir permittert?

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk nettopp vite at jeg skal bli permittert etter å ha jobbet fast i godt over 6 mnd, og deltid før det.

Jeg ble permittert siden jeg var sistemann ansatt, og de ville ikke sparke meg.

Jeg går så til NAV for å søke om permitteringspenger (dag penger). Der fikk jeg avslag på grått papir og fikk beskjed om at jeg ikke burde bry meg om å søke engang.

Er det slik at om du er rett under grensen for å kvalifisere deg til dag penger, så kan de bare avslå deg uten videre? Eller finnes det gråsoner \ muligheter for å løsne litt på kravene?

I tillegg spurte jeg da om jeg har mulighet til å få noen annen form for økonomisk støtte, igjen, avslag på grått papir. Men hva har jeg egentlig krav på?

Og hva bør jeg gjøre nå som jeg snart er permittert? "MÅ" jeg søke på en jobb? er ganske glad i stedet jeg jobber nå, og vil heller jobbe der enn noe annet sted.

Rett og slett, hvilke krav har jeg når jeg blir permittert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, arbeidsgiver er jo lønnspliktig de første dagene etter permittering, men så er det jo NAV som tar over. Akkurat hva som skal til for at NAV gjør sin del vet jeg ikke helt.

Har du snakket med arbeidsgiver om problemet, du bør jo iallefall informere om at du blir nødt til å se deg om etter annen jobb fordi NAV ikke følger opp.

Lenke til kommentar

Hvilke rettigheter har du, mener du ...

Retten til dagpenger under permittering styres vel av mye av de samme reglene som retten til dagpenger under arbeidsløshet, slik det er beskrevet her.

Det viktigste punktet her er vel hvor mye du hadde i inntekt i fjor, eller i løpet av de 3 foregående årene.

De øvrige reglene rundt dette med dagpenger under permittering står her. (Årsaken til permittering er noe som spiller en rolle, bl.a.)

Lenke til kommentar

Hvilke rettigheter har du, mener du ...

Retten til dagpenger under permittering styres vel av mye av de samme reglene som retten til dagpenger under arbeidsløshet, slik det er beskrevet her.

Det viktigste punktet her er vel hvor mye du hadde i inntekt i fjor, eller i løpet av de 3 foregående årene.

De øvrige reglene rundt dette med dagpenger under permittering står her. (Årsaken til permittering er noe som spiller en rolle, bl.a.)

Så, da jeg ikke når inntektskravene siden jeg startet i jobben 1 mnd for sent, så er jeg basicly screwed? eller kan jeg likevel søke og håpe at de innvilger dagpenger til tross for at min inntekt i fjor var rett under kravet?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Så, da jeg ikke når inntektskravene siden jeg startet i jobben 1 mnd for sent, så er jeg basicly screwed? eller kan jeg likevel søke og håpe at de innvilger dagpenger til tross for at min inntekt i fjor var rett under kravet?

Jeg kjenner ikke til hvor fleksible NAV er eller ikke, men jeg har en mistanke om at det er ikke er noen "gråsone" som når UP måler farten din. Enten oppfyller du kravet til dagpenger, eller så gjør du det ikke.

Og gjør du det ikke, så vet jeg ikke om det finnes andre stønadsordninger fra NAV som du kan ha rett til å komme inn på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...