EsAa Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Hei! Er ingen bilekspert, men jeg har et spørsmål. Er det forskjell på oljebeholderen som har med servostyringa og motorolja? På et ark jeg har fått fra kjøreskolen står det at begge skal peiles. Er ikke noe problem å peile motorolja, men er det - det samme som oljebeholderen altså? EsAa Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Motorolje og servoolje er to forskjellige ting og skal peiles og etterfylles/byttes helt uavhengig av hverandre. Hvor peilepinnene sitter, varierer fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboken hvis du er i tvil. Motoroljen peiles som kjent med en pinne som går ned i motoren, servooljen har ofte en pinne som sitter fast i lokket. På noen biler holder det at servo-peilepinnen har olje på seg, i andre tilfeller er det maks- og min.merke. Nok en gang, sjekk boken. Litt i tvil om nøyaktig hva spørsmålet ditt var, håper dette gav svar på det. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Mange nye biler har ikke "servoolje", bare så det er sagt, så dersom man ikke finner noen slik beholder kan det være fordi det ikke er noen. Det er ikke vanlig å ha en oljebeholder for motorolje. Denne ligger i bunnen av motoren, og derfor vil peilepinna somoftest sitte på motorblokka et sted, uten noen tank under seg. Den kan være langt oppe på blokka eller langt nede, eller som på min bil hvor den sitter fast i påfyllingslokket. Dette er uansett slik som skal stå i instruksjonsboka til bilen. Står det ikke noe om det der skal man forvente at det ikke er noe man trenger å bry seg om. Endret 24. juni 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå