Gå til innhold

Er det mulig for Tyske statsborgere å opprette bankkonto i Norge?

Kimble

Anbefalte innlegg

En venninne av meg flytter fra Tyskland til Norge om et års tid. På grunn av mye usikkerhet rundt euroen lurte ho på om jeg kunne undersøke om det er mulig for henne å opprette en norsk bankkonto.

• Noen som vet om en trenger norsk personnummer for å opprette bankkonto her i landet (regner egentlig med det).
  • Jeg har ikke undersøkt dette så nøye, men så vidt jeg har forstått det er det mulig for utlendinger å få et slags id nummer mens de driver jobbsøking. Noen som vet mer om dette? Vil dette, om det eksisterer være nok til å opprette en bankkonto?

Andre tips?

På forhånd takk!

Endret av Kimble
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra hallonorden.org

Åpne en bankkonto i Norge

For å åpne bankkonto i Norge må du ha norsk fødselsnummer (personnummer) eller D-nummer. Dersom du skal bo mer enn 6 måneder i Norge skal du normalt folkeregistreres her, og du vil da få et norsk personnummer. Hvis du skal oppholde deg i Norge i under 6 måneder, kan du få tildelt et D-nummer. Banken kan søke om et D-nummer på dine vegne. Visse banker kan kreve at kundene skal være folkeregistrert i Norge. Husk å ta med gyldig pass når du skal åpne bankkonto i Norge. Noen banker godtar også nyere nordiske førerkort som tilfredsstiller EØS-standarden. Ved utstedelse av kort med bilde, kreves nesten alltid pass. Hos noen banker er det også ønskelig, men ikke et krav, å ta med et anbefalelsesbrev fra din gamle bank.

Hos Nordea, som er et nordisk selskap med filialer i alle de nordiske land, kan en kunde åpne en bankkonto i et annet nordisk land fra Nordea i sitt eget land.

Bankene krever vanligvis at man skal være folkeregistrert i Norge for å få utstedt Master-, VisaCard, eller kontokreditt. Linker til noen av de store norske bankene: (Dnbnor.no) (Handelsbanken) (Nordea) (Skandiabanken) (Storebrand).

Hvor korrekt dette er vet jeg ikke, men det høres i alle fall korrekt ut i fra det lille jeg vet.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...