Gå til innhold

Andel Watt på 3.3/5/12 V linjene

Anbefalte innlegg

Sitter nå med en gammel PC som jeg driver og overklokker litt for moro skyld, og denne har en Q-Tec 400 W Gold Dual Fan :new_woot: Har ingen problemer med dette bare så det er nevnt, men det skyldes gjerne at maskinvaren min ikke er noe særlig krevende. Den består forøvrig av:

AMD Athlon 64 1.8 GHz @ 2.5 GHz

Epox 8KDA7I

2x1 GB Crucial DDR400 @ DDR466

1 HDD

Sapphire ATI Radeon HD9250 AGP 8x 128 MB

Alt på stock spenning.

Altså ikke så strømkrevende med andre ord, og det fikk eg bekreftet når eg kjøpte meg en wattmåler. Den står nå på 180 W ved 100 % CPU load.

Mitt spørsmål er egentlig todelt:

For det første så er jo alle verdiene på maks ampere oppgitt som peak på strømforsyningen, hvor mye kan eg regne med den klarer kontinuerlig? Halvparten? To tredjedeler? De oppgitte verdier er som følger.

12V-16A=192W

5V-30A+3.3V-20A=180W

Og for det andre; eg regner med at strømforsyningen ikke er mer effektiv en ca 80 %, noe som vil medføre at selve PCen forbruker 144 W. Hvor stor andel av denne går til 12 V, 5 V og 3.3 V linjene? Et -ish svar funker grådig greit i grunn, for eg har null peiling uansett :) Dvs, ifølge eXtreme Power PSU kalkulatoren er CPUens forbruk 124 W @ 2.5 GHz og det er vel 12 V linjen siden eg har en 4-pin ATX kontakt. Kan dette stemme? Altså resten av PCen bruker bare 20 W?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkle er ofte det beste.

Cpu ca 62W uklokket, Kanskje opp mot 90 - 100W om du har økt volt på denne ved klokking.

Hovedkort , skjermkort og Hardisk : 50-75W

Så joda, det ser ut til å stemme ganske bra.

Antageligvis så trekker oppsettet ditt minimum 120W , så ca 60W som Q-Tecen bare fordamper høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar

89 W er TDP på den i følge AMD (@ wikipedia vel og merke) ved standard klokk. Skrev alt er ved standard spenning, så ingen volt er økt her nei ;)

Før eg klokket så brukte PCen ca 160 W ish, så da er vel HK og slikt ca 40 W. Men disse vil vel øke siden eg klokker opp busshastigheten? For da klokkes jo "alt"?

Men, men... Eg fikk uansett en ustabil PC (restarting under load) ved 2.5 GHz, og der stoppet også overklokingen (prosessor ville ikke mer, evt hovedkort stoppet opp). Er rimelig fornøyd med 2.4 GHz på standard spenning på 1.5 V med C'n'Q aktivert (1.3 GHz på 1.1 V :) ) 2.4 GHz var jo det råeste som fantes/finnes i "Newcastle" serien :) Er også mulig den restarten skyltes ustabil stand by-spenning da, men om det er konsekvens av Q-Tec eller overklokking kan vel en strides mye om ;)

Takk for litt info!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...