Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nesten drept - rabiat bilist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Whups, så ikke at du gikk og ikke syklet /antok m.t.p. trådens natur. Det er ikke bra oppførsel av billisten.

Du ble påkjørt bakfra? Gikk du på feil side av veien eller kom han over på feil kjøreretnnig? Du skal jo alltid gå mot kjøreretning ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Gikk på høyre side av veien, antar at det var omtrent 20-30cm fra kanten. Kantene hadde brøytekant, så veien var egentlig ikke stor nok til begge av oss.

Jeg så ikke så mye til situasjonen han hadde der nede, men det var isfritt nede i bunnen og jeg hadde bare knappe 10 meter før han kunne kjøre inn i innkjørselen sin. Han valgte å gasse på og slå meg med sidespeilet som heldigvis var nokså mykt. Etterpå når jeg skulle gå forbi bilen som var på vei til å rygge inn i innkjørselen så blokkerte han veien og ruset motoren for å være ekkel. Jeg tok også en liten diskusjon der jeg var for redd til å bli sint, jeg sa at han godt kunne vente litt istedet for å kjøre, men han bare slengte ekle "buhu, stakkars deg" kommentarer.

Ble heldigvis ingen fysiske skader, men jeg har enda traumer fra situasjonen da jeg var farlig nær til å falle under bilen.

Lenke til kommentar

Å passere en syklist, selv en forholdsvis rask syklist, bør kunne foregå trygt innenfor en tidsramme på et par sekunder for bilister. Hvis dette fører til at bilisten kommer 2 sekunder for sent til et oppmøtetidspunkt, da vil jeg faktisk foreslå å starte 2 sekunder tidligere.

Å banke opp medtrafikkanter, presse de av veien, tute for å skremme eller bevisst spyle noen er selvsagt ikke tillatt i noen trafikkregler, heller ikke i særreglene for billister.

Hadde man brukt 2 sekunder så...

Jeg har ofte opplevd at det utrolig nok er biler i motgående felt også, forbikjøring med biler i motgående felt tar opp til flere timer om trafikken i motgående felt ikke gir seg.

Alternativet er å presse seg mellom motgående trafikk og syklisten(som tydligvis ikke kan å sykle da h*n trenger å kjøre 1,5-2 meter unna grøfta), min erfaring tilsier at de fleste syklister driter i bilene bak, så ofte blir dette løsningen.

Lenke til kommentar
Fra trafikkreglene:
§18.3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

"Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt"

Er noen av disse sykkelsti? Og så i tilfellet, hvilken?

post-51414-1277389299,3093_thumb.jpg

Det mange bilister kaller sykkelsti er som oftest en kombinert gang- og sykkelsti (som egentlig er et slags fortau). Der har syklister vikeplikt for alt og alle og skal i utgangspunktet ikke sykle særlige fortere enn gangfart. Holder syklisten vesentlig høyere fart enn gangfart har vedkommende faktisk ikke lov å ferdes der, men skal benytte veibanen.

Lenke til kommentar

Jeg er både syklist og bilist. Syklister som ligger flere i bredden uten å ta hensyn til andre trafikanter er sabla irriterende, men jeg er såpass sivilisert at jeg ikke presser dem av veien av den grunn. De gangene jeg må sykle i veibanen prøver jeg å ikke hindre biltrafikken unødig.

Heldigvis finnes det mange som benytter sykkelstier der det finnes og legger seg bak hverandre når det kommer biler.

Hvis folk kunne vist litt fleksibilitet og tatt hensyn til hverandre kunne disse konfliktene vært unngått.

Lenke til kommentar
Å passere en syklist, selv en forholdsvis rask syklist, bør kunne foregå trygt innenfor en tidsramme på et par sekunder for bilister. Hvis dette fører til at bilisten kommer 2 sekunder for sent til et oppmøtetidspunkt, da vil jeg faktisk foreslå å starte 2 sekunder tidligere.

Hadde man brukt 2 sekunder så...

Jeg har ofte opplevd at det utrolig nok er biler i motgående felt også, forbikjøring med biler i motgående felt tar opp til flere timer om trafikken i motgående felt ikke gir seg.

Alternativet er å presse seg mellom motgående trafikk og syklisten (som tydligvis ikke kan å sykle da h*n trenger å kjøre 1,5-2 meter unna grøfta), min erfaring tilsier at de fleste syklister driter i bilene bak, så ofte blir dette løsningen.

Jeg foreslår at bilister som synes dette er en akseptabel adferd, snarest oppsøker nærmeste politikammer og frivillig leverer førerkortet, før det skjer en ulykke.

Dessverre er det noen foreldre som lærer barna å sykle på veiens kantstripe:

post-51414-1277390391,2495_thumb.jpg

Da kan syklisten når som helst få ett eller begge hjulene utfor asfaltkanten, litt sidevind kan være nok. Og da faller syklisten sideveis, innover kjørebanen, og kan risikere å bli nedkjørt av nærpasserende tankeløse bilister (og de finnes det tydeligvis mange av skal dømme etter tilsvarende nettdebatter som dette).

Syklister bør derfor for siden egen sikkerhets skyld ligge ca 1 meter inn i kjørefeltet. Dette gir også syklisten en viss retrettmulighet hvis en eller annen idiotbilist presser seg fram med liten klaring.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg var selv vitne til et nestenuhell sist søndag. Vi var tre syklister i relativt god form som syklet etter hverandre opp den nederste kneika (kort motbakke) i Vådanveien i Trondheim, opp mot Haukvatnet. For å være syklister holder vi ganske god fart, også opp bakker. Her er det en høyresving i bakken, med fjellskjæring på innsiden og autovern på utsiden. Veien er så smal at det kun er brudne hvitstriper langs asfaltkantene, ikke gulstripe midt i veien og det er ikke fortau/gangvei i umiddelbar nærhet av veien på stedet.

Midt i svingen kom en lastebil (med skap) og kjørte forbi oss og la seg såpass fort inn igjen at den forreste syklisten i vårt følge måtte bremse for å unngå å bli presset i grøfta. En personbil som kom i mot måtte bråbremse og stoppe for å unngå kollisjon med lastebilen. Lastebilen bremset ikke, men fortsatte. Lastebilen måtte straks svinge ut igjen for å unngå å kjøre på en fotgjenger med barnevogn i veikanten. Vi rakk dessverre ikke å ta nummeret på lastebilen, som fortsatte som om ingenting var skjedd.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvilken fartsgrense var det på stedet? Du skriver at han forsøkte å presse dere ut av veien i 30km/t, men du skriver ikke om det var 50-60 eller 70-sone for den saks skyld der dere syklet. Det føler jeg er et veldig viktig poeng.

Er det 50-sone og dere holder 30-35 kan jeg være tilbøyelig til å si det er OK å sykle to i bredden. Men er det 60-70 og dere bare holder halvparten av fartsgrensen er dere nødt til å holde dere så nære grøften som mulig. Jeg skjønner det virker unødvendig, men bilisten har åpenbart gjort en annen vurdering av situasjonen enn dere, og den må dere forstå. Selv om jeg ikke på noen måte forsvarer at han forsøkte å presse dere ut av veien. Åpenbart at han ble forbanna for et eller annet.

Selv sykler jeg til jobb nesten hver dag ca halvannen mil. God blanding av sykkelveier, vanlige veier og forthau med sykkelfelt. I mine øyne er det svært enkelt for oss syklister å holde oss på godfot med bilistene. Det er bare å oppføre seg ordentlig, og ikke ta seg friheter og bagatelisere egne feil.

Eks stopper jeg alltid på rødt lys. Det må jeg gjøre konsekvent, for jeg skal følge de samme reglene som biler. Bilistene mister selvfølgelig respekten for syklistene som synes det er OK å bryte trafikkreglene etter eget forgodtbefinnende. De dagene jeg tar bussen er jeg ofte sjokkert over hodeløs sykling, og jeg tar meg selv i å nærmest krysse fingrene for at enkelte av dem smeller så de kanskje lærer noe. Heldigvis har jeg bare sett en ulykke så langt, og det var et barn som krasjet med en bil. Men voksne folk sykler f***meg like uforsiktig som den ungen jeg så som krasjet.

Enkelt og greit: jeg har full forståelse for bilistenes irritasjon. Hadde syklistene oppført seg ordentlig hadde problemet med aggresjon mot syklister vært marginalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...