Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nesten drept - rabiat bilist


Anbefalte innlegg

I dag var jeg ute med lillebroren min og kjørte en lengre treningstur i Oslo-regionen, og da vi kjørte på nesten øde landevei i Jessheim-området var det en bilist som ikke tålte at vi lå to i bredden (lovlig), tuta, kjørte opp på sida av oss, for så å presse oss begge ut i veien i 30 km/h.

 

Broren min responderte på refleks med å jage denne (midlertidige) drittsekken. Dette er en usedvanlig idiotisk handling. En diskusjon fører aldri fram med slike. Generelt sett har psykologer vist med eksperimenter at mennesker har en ekstremt utviklet evne til å gi andre skylda, mens en selv er ufeilbarlig. I tillegg har jeg ikke erfaring for at ustabile mennesker er tilsnakkendes.

 

Da sitter vi igjen med voldelige represalier. Dersom broren min hadde banket opp vedkommende, så er det mulig han hadde kommet etter oss, og kjørt oss ned som hevn. Det kunne også tenket han hadde bråbremset, eller hadde våpen i bilen. Å yppe til konfrontasjon med bilister, er derfor ikke en rasjonell respons. Det er en primitiv respons.

 

Den rasjonelle responsen tror jeg derfor er følgende. I og med at politiet henlegger de fleste saker pga bevisets stilling, vil jeg oppfordre til en mild variant av borgervern, som kan bidra til mer hensynsfull kjøring i trafikken. Du sykler så raskt etter bilister som er svin, at du kan huske nummeret. Du sjekker så nummeret på statens vegvesen sin nye tjeneste.

 

Du sprayer så i skumringen på bilen: bilbølle, jeg vet hvor du bor. Dette oppfattes som skremmende. Veldig skremmende.

 

At man kan spores opp på denne måten, vil medføre at bilister tenker seg om. Dette er noe jeg vil oppfordre til at alle gjør regelmessig. Dersom drittsekkhandlinger møtes med konsekvenser automatisk, så er tanken at de vil reagere som pavlov-bikkjer. Dessuten er du da ute av skuddlinjen. Bilisten har jo ikke nummeret ditt.

 

På denne måten kan maktbalansen mellom syklister og bilister gjenopprettes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du ikke nevner her? Ingen bilister eksploderer av å treffe på saktegåede trafikk. Det svært mange bilister derimot blir ufattelig irritert på er saktegående trafikk som ikke det minste viser noe tegn til å hjelpe til. Dette er et lovbrudd som saktegående trafikkant. Begynner det å bli kø bakover på uoversiktlige strekninger, og det ligger to syklister side om side som passerer muligheter for å slippe trafikk forbi (sideveier og lignende), så vil det resultere i noe.

 

Er nok mange som liker å ligge og putre på whatever kjøretøy de har tilgjengelig med kø bak seg og tenke "jeg kan gjøre hva jeg vil, jeg kan kjøre så sakte jeg vil, det spiller ingen rolle. De bak meg har faktisk selvsagt veeeeldig god tid, ellers ville de jo dratt tidligere? ..". Dette er et tydelig brudd på vegtrafikklovens §3:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Din "helt lovlige" to-i-bredden-kjøring blir ganske enkelt kansellert ut av denne i tillegg:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

(Trafikkregler §12)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Hva er det du ikke nevner her? Ingen bilister eksploderer av å treffe på saktegåede trafikk. Det svært mange bilister derimot blir ufattelig irritert på er saktegående trafikk som ikke det minste viser noe tegn til å hjelpe til.

Jeg har en annen erfaring en deg. Jeg har til og med en venn som er syklist, som eksploderer sinnsmessig av å kun sitte i kø, det er utrolig ubehagelig å sitte på med ham. Jeg har så mange tusen mil på baken, at jeg vet at bilister sender spylevæske i retningen min, selv om det ikke foreligger noen provokativ adferd fra min side overhodet. Jeg er heller ikke typen som viser fingern. Jeg har eksperimentert med reaksjoner avhengig av hvor mange armlengder jeg ligger fra hvit stripe. Det er en sammenheng med reaksjoner, men du er ikke fri for spylevæske samme hvor du ligger. Påstanden din er ikke for meg virkelighetsbeskrivende.

 

Jeg er klar over referansene til å vise hensyn, og at det både mtp å følge loven, og mtp det å være grei i sin alminnelighet, hersker divergerende oppfatninger om hva det innebærer at en syklist skal gjøre. Stort sett innebærer det i bilisters hode, at man skal kjøre med øyne i nakken, noe som krasjer mot syklisters behov om å kjøre en kosetur uten å stresse.

 

Vi snakker her om en øde vei, dog et uoversiktelig parti, og en tydelig stresset bilist som skulle forbi akkurat der og da. Denne trangen resulterte i et ønske om å oppdra oss syklister ved å kjøre forbi på farlig vis.

 

Slik oppførsel ønsker jeg å slå ned på, og det er mange som ønsker det samme. En måte å få til dette på, for å få maktbalansen mer over i syklistenes favør, er da å ta igjen etter at det har gått en tid. Dette burde kunne gjøres mindre farlig enn å jakte ned bilister der og da. Summa summarum MINDRE vold, og MINDRE ulykker, enn å la være å spraye ned drittsekkbiler.

Lenke til kommentar

Det å ta igjen er ikke noe mer enn å ta igjen, samme hva grunnlaget er. Og det er smålig.

De som går igjennom livet med en strategi som er helt Jesus uansett hva, de ender opp like rævkjørte som en livstidsfange i USA på en blokk med utelukkende homofile voldtektsmenn. Tit for tat er et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg selv er både en syklist og en bilist. Jeg må innrømme at jeg bruker å kjenne meg fryktelig irritert når syklister sykler på høyhastighets veier (60+). MEN jeg gasser ikke forbi dem som en idiot, og venter heller til en åpning der jeg kan ta en rolig forbikjøring.

 

Likevel, så er syklistene sjeldent hjelpsomme og bruker ikke å kjøre litt lenger til siden for å hjelpe meg forbi...

Lenke til kommentar

Er du så tjukk i hue at du på død og liv skal ut i trafikken med tråsykkel, og du ikke klarer å holde fartsgrensene der du sykler, så må du bare finne deg i at du blir forbikjørt. Vær glad det ikke var meg som skulle forbi når dere lå to i bredden.

Kjøp deg en ergometer-sykkel og hold deg unna veiene, eller bruk gang og sykkelvei ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[quote name='Marshmallows' date='23. juni 2010 - 19:28' timestamp='1277314111'

Jeg har en annen erfaring en deg. Jeg har til og med en venn som er syklist, som eksploderer sinnsmessig av å kun sitte i kø, det er utrolig ubehagelig å sitte på med ham. Jeg har så mange tusen mil på baken, at jeg vet at bilister sender spylevæske i retningen min, selv om det ikke foreligger noen provokativ adferd fra min side overhodet. Jeg er heller ikke typen som viser fingern. Jeg har eksperimentert med reaksjoner avhengig av hvor mange armlengder jeg ligger fra hvit stripe. Det er en sammenheng med reaksjoner, men du er ikke fri for spylevæske samme hvor du ligger. Påstanden din er ikke for meg virkelighetsbeskrivende.

 

Jeg bruker bare å sende spyleveske i retning av bilister når de sykler i vegen og mine skattepenger og bompenger har betalt for en flott G/S-veg parallelt med vegen. Syklistene ser ikke alltid at det er særs provoserende at de ligger i vegbanen når de kunne brukt sykkelvegen..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal banne på at det er minst like mange dårlige syklister som dårlige bilister.

MEN det hadde vært en start hadde alle syklistene forholdt seg etter et regelverk, virker ut som de er motortøy trafikkanter når de har fordeler med og være det og myke trafikkanter når de har fordeler med det. Eksempel, en sykkelist sykler på en landevei som har fartsgrense 80km/t, det er en sykkelsti ved siden av, men sykklisten foretrekker likevel og sykle på vegen blandt bilene (av en eller annen grunn?). Sykkelisten kommer inn mot et kryss hvor en bil kommer fra høyre, altså, ettersom sykkelisten kjører på motortøy veg, så har han normale regler, med andre vikeplikt fra høyre. Hva gjør han? Suser forbi krysset og forventer at billisten til høyre stopper for han, får nå var han plutselig myk trafikant som ikke trenger og stoppe for noe som helst, og vist billist tvinger han til og stoppe kommer han sprayer skumringer med trusler på bilen din.

Slike endringer i hvilken side av "loven" sykkelisten er på ser jeg flere ganger til dagen, og er egentlig det eneste jeg har i mot sykkelister, greit noen er ignorante, men det er vel så mange bilister som er.

 

(vett det er mye skrivefeil i teksten over).

Lenke til kommentar

Syklister og bilister kommer nok aldri til å bli venner.

Selv er jeg begge deler, noe som gjør at jeg som bilist har forståelse for at feks. sykkelsti ikke alltid er det beste alternativet for en syklist og at jeg som syklist har forståelse for hvordan man skal oppføre seg i trafikken og at man bør gi bilistene anledning til å komme seg frem.

 

Det jeg merker i diskusjoner er at den som argumenterer for en side har en eller annen gang møtt på en syklist/bilist som oppførte seg som en idiot (ja de finnes på begge sider) og bruker dette til å generalisere til at alle syklister/bilister er noen idioter.

 

Folk som skal sykle i veien må ha trafikkforståelse som en bilist og bilister burde har forståelse for utfordringene og farene syklister møter som myke trafikanter.

Endret av Ekko
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sprayer så i skumringen på bilen: bilbølle, jeg vet hvor du bor. Dette oppfattes som skremmende. Veldig skremmende.

Hvordan oppfattes det å komme ut til en sykkel der alle vaiere (+ evt. en håndfull eikepinner) har blitt kuttet av? Er terrorbalansen gjenopprettet da?

Lenke til kommentar
Eksempel, en sykkelist sykler på en landevei som har fartsgrense 80km/t, det er en sykkelsti ved siden av, men sykklisten foretrekker likevel og sykle på vegen blandt bilene (av en eller annen grunn?).

Fra trafikkreglene:

§18.3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Hva trafikkpolitiet mener om hvor syklister som ferdes fortere enn gangfart skal plassere seg:

Trafikkpolitisjef Oddmund Jensen bruker veibanen – og ikke sykkelstien – når han trener på tohjulingen. Og han anbefaler andre raske syklister å gjøre det samme.
Les hele artikkelen om bilisten som ville banke opp syklisten (trafikkpolitisjefen) som syklet i veibanen selv om det var en gang- og sykkelvei ved siden av: http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050826/LOKAL8/108260076/1021

 

For det første må det slås fast at en sykkel er et kjøretøy i vegtrafikklovgivningens forstand. Dette følger klart av trafikkreglene. Syklisten er, når vedkommende sitter på sykkelen, kjørende, og skal forholde seg til reglene for disse. Syklist som leier sykkelen ved sin side, er derimot gående.

 

Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4.

 

Plasseringen i kjørebanen skal være som for andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen.

(...)

Det betyr at dersom en vil sykle mer enn 2 i bredden, må det gis særskilt tillatelse fra politiet. Sykling med inntil 2 i bredden, krever ikke slik tillatelse, og er altså tillatt. Jeg har forelagt dette som spørsmål til Politimesteren i Troms, Truls Fyhn, som bekrefter at reglene er slik å forstå.

 

Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den øvrige trafikk.

http://www.tcyk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=136

 

Veidirektoret anbefaler at bilister gir en klaring på 1,5 meter ved passering av syklister. I praksis betyr dette at bilister alltid må skifte felt ved passering av syklister. Syklisten bør aldri legge seg helt ute mot asfaltkanten, får syklisten forhjulet utenfor asfalten velter syklisten innover i kjørebanen. Bilister bør derfor redusere farten vesentlig ved passering av kantsyklister, for å unngå tiltale for uaktsomt drap ved uhell. Syklister som ferdes 0,5-1 meter inne i kjørefeltet kan passeres i normal hastighet ved filskifte.

 

Å passere en syklist, selv en forholdsvis rask syklist, bør kunne foregå trygt innenfor en tidsramme på et par sekunder for bilister. Hvis dette fører til at bilisten kommer 2 sekunder for sent til et oppmøtetidspunkt, da vil jeg faktisk foreslå å starte 2 sekunder tidligere.

 

Å banke opp medtrafikkanter, presse de av veien, tute for å skremme eller bevisst spyle noen er selvsagt ikke tillatt i noen trafikkregler, heller ikke i særreglene for billister.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Ingenting er mer irriterende enn syklister i kondomdrakt som alltid ligger MIDT i den jævla veien og senker traffikken, ikke gidder dere å kjøre inn på sida heller, og 2 i bredden må være minst dobbelt så irriterende.. hadde jeg hatt luftkanon på taket skulle jeg faen meg ha blåst dere av veien... ihvertfall ha vurdert tanken.. :whistle:

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Eksempel, en sykkelist sykler på en landevei som har fartsgrense 80km/t, det er en sykkelsti ved siden av, men sykklisten foretrekker likevel og sykle på vegen blandt bilene (av en eller annen grunn?).

Fra trafikkreglene:

§18.3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

"Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt"

Er noen av disse sykkelsti? Og så i tilfellet, hvilken?

 

Henger meg ikke så veldig opp i de spesifikke reglene, men at sykkelistene bytter hvilken side de er på, er klart.

Lenke til kommentar

Jeg ble selv kjørt ned med sidespeilet til en aggressiv bilist som ikke var tålmodig til å vente at jeg gikk 10 meter. Jeg hadde musikk og hørte ikke at bilen kom bak med, og veien var smal, så jeg tenkte ikke over at jeg måtte gå helt klistret i kanten.

 

Jeg vurderte å anmelde han for uaktsom kjøring da det han gjorde var regelrett livsfarlig. Til hans unnskyldning var veien glatt og bratt, men jeg synes nå at han kunne vente i bunnen av bakken fremfor å kjøre sidespeilet 30km/t i ryggen min. Bilen hadde også stor bakkeklaring, så faren for at jeg kunne få armen min under bakhjulet var stor.

Lenke til kommentar

Jeg ble selv kjørt ned med sidespeilet til en aggressiv bilist som ikke var tålmodig til å vente at jeg gikk 10 meter. Jeg hadde musikk og hørte ikke at bilen kom bak med, og veien var smal, så jeg tenkte ikke over at jeg måtte gå helt klistret i kanten.

 

Jeg vurderte å anmelde han for uaktsom kjøring da det han gjorde var regelrett livsfarlig. Til hans unnskyldning var veien glatt og bratt, men jeg synes nå at han kunne vente i bunnen av bakken fremfor å kjøre sidespeilet 30km/t i ryggen min. Bilen hadde også stor bakkeklaring, så faren for at jeg kunne få armen min under bakhjulet var stor.

 

Akkurat det å ikkje vite at det er bil bak fordi du høyrer på musikk er vel ikkje akkurat ei god unskuldning. Blir vel litt som om ein bilist ikkje slepp forbi ei ambulanse fordi bilføreren ikkje huska å sjekke speila regelmessig.

 

Ein anna ting er vel at du har vel strengt tatt plikt til å melde ifrå om dette til politiet med tanke på trafikkuhell med personskade eller mistanke om personskade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...