Gå til innhold

Bruke Netcom-låst Samsung Wave med Chess sim?


Anbefalte innlegg

Husker å ha kjøpt en mobiltelefon (nokia 6300) tidligere som var låst til Netcom, og så puttet i mitt Chess simkort og brukt det isteden. Uten problemer. Og så bare betalt mnd avgiften til netcom i et år til mobilen var utenfor bindingstiden. En slags nedbetaling.

 

Spørsmålet mitt er om dette fortsatt fungerer, og om det er helt uavhengig av modell og merke på mobiltelefon, så lenge chess fortsatt benytter netcom nettet? Eller er det slik at noen telefoner vil funke med chess sim, og andre ikke?

 

Vurder å kjøpe meg samsung wave s8500 og har funnet ut at å kjøpe med abonnement fra netcom totalt er billigere enn via chess eller andre nettbutikker.

 

erfaringer taes imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av de nye telefonene er ikke låst. Hvis du kjøper på binding kan du be operatørene om å låse den opp for deg så lenge du betaler mndsbeløpet (både telenor og netcom gjør dette gratis..)

 

CHESS er på samme nett som NetCom, men hvis du har en telefon som er operatørlåst til Netcom skal dette ikke fungere. Hvis det har fungert til for deg før har nok ikke telefonen vært låst i det hele tatt. Noe som ofte er tilfelle selv om det står på esken at telefonen er låst.

Lenke til kommentar

Mange av de nye telefonene er ikke låst. Hvis du kjøper på binding kan du be operatørene om å låse den opp for deg så lenge du betaler mndsbeløpet (både telenor og netcom gjør dette gratis..)

 

CHESS er på samme nett som NetCom, men hvis du har en telefon som er operatørlåst til Netcom skal dette ikke fungere. Hvis det har fungert til for deg før har nok ikke telefonen vært låst i det hele tatt. Noe som ofte er tilfelle selv om det står på esken at telefonen er låst.

 

Netcom skriver på deres nettsider:

Hvis du har kjøpt mobiltelefon som er låst til NetCom som operatør, kan du etter at avtaletiden har utløpt få en låsekode for å åpne din telefon. Normalt er det etter 12 måneder.

 

Dersom du vil låse opp din telefon før det har gått 12 måneder må du sende en skriftlig henvendelse til NetComs kundeservice. Fremgangsmåten for deg som ikke er i binding er som følger:

 

Vil "skriftlig henvendelse" si at de låser den opp no questions asked så lenge man sender inn skriftlig forespørsel? Gratis?

 

 

Telenor skriver på siden for å hente operatørlås:

Her får du operatørlåskoden til mobiltelefonen din 12 måneder etter kjøpsdato. Tast inn IMEI-nummer (kun siffer) og klikk OK.

 

 

Virker jo ikke helt som om det er mulig ut i fra disse sidene. Eller at det muligens innebærer kostnader!?

Har også hørt noe om at de er lovpålagt å åpne telefonen når kunden ber om det, men vet ikke om det stemmer!? Bare synes dette er "for godt til å være sant", men igjen så kan det jo bare hende at de ordlegger seg på sådan måte at man ikke skal tro det er mulig, slik jeg gjør nå :) De vil jo sikker at telefonene skal forbli låst.

 

Det viktigste er i alle fall at denne opplåsningen er gratis. Man skal vel ikke trenge å betale bruddgebyr så lenge man fortsetter å betale mnd avgiften.

Endret av sidenone
Lenke til kommentar

Mange av de nye telefonene er ikke låst. Hvis du kjøper på binding kan du be operatørene om å låse den opp for deg så lenge du betaler mndsbeløpet (både telenor og netcom gjør dette gratis..)

 

CHESS er på samme nett som NetCom, men hvis du har en telefon som er operatørlåst til Netcom skal dette ikke fungere. Hvis det har fungert til for deg før har nok ikke telefonen vært låst i det hele tatt. Noe som ofte er tilfelle selv om det står på esken at telefonen er låst.

 

Netcom skriver på deres nettsider:

Hvis du har kjøpt mobiltelefon som er låst til NetCom som operatør, kan du etter at avtaletiden har utløpt få en låsekode for å åpne din telefon. Normalt er det etter 12 måneder.

 

Dersom du vil låse opp din telefon før det har gått 12 måneder må du sende en skriftlig henvendelse til NetComs kundeservice. Fremgangsmåten for deg som ikke er i binding er som følger:

 

Vil "skriftlig henvendelse" si at de låser den opp no questions asked så lenge man sender inn skriftlig forespørsel? Gratis?

 

 

Telenor skriver på siden for å hente operatørlås:

Her får du operatørlåskoden til mobiltelefonen din 12 måneder etter kjøpsdato. Tast inn IMEI-nummer (kun siffer) og klikk OK.

 

 

Virker jo ikke helt som om det er mulig ut i fra disse sidene. Eller at det muligens innebærer kostnader!?

Har også hørt noe om at de er lovpålagt å åpne telefonen når kunden ber om det, men vet ikke om det stemmer!? Bare synes dette er "for godt til å være sant", men igjen så kan det jo bare hende at de ordlegger seg på sådan måte at man ikke skal tro det er mulig, slik jeg gjør nå :) De vil jo sikker at telefonene skal forbli låst.

 

Det viktigste er i alle fall at denne opplåsningen er gratis. Man skal vel ikke trenge å betale bruddgebyr så lenge man fortsetter å betale mnd avgiften.

 

Netcom låser opp telefoner gratis utenkostnad, fikk åpnet iphone til en kjenning.

Lenke til kommentar

Da har de bare ikke oppdatert sidene sine. Kunder som flytter over til telenor/netcom eller tegner et nytt abb (uten og bryte det) får låst opp telefonene sine gratis. Hvis du feks skal til utlandet og brukes andre simkort eller noe i den duren så fikser de det. Ikke noe problem. Før nyttår kostet det noe, men nå er det gratis.

Lenke til kommentar

Ser flere steder i forumet her at folk sier ar Netcom gir operatørlåskode uten kostnad. Men jeg sendte en mail til dem for å være helt sikker:

 

"Hei, vi lurer på å kjøpe Samsung Wave med abonnement ( https://shop.netcom.no/mobil/samsung/s8500-wave-grey ). Det står at den kommer med operatørlås. På kundesidene deres ( https://netcom.no/kundeservice/mobiltelefon-hjelp/koder.html?linkid=tagcloud?linkid=tagcloud ) står det at om vi ønsker koden for å åpne operatørlås før det har gått 12 måneder, kan vi få det ved skriftlig henvendelse. Men det står ikke om dette vil koste noe. Gjør det det? Vi vil beholde abonnementet i bindingsperioden."

 

Her er er svaret jeg fikk:

 

"Hei!

 

Ved kjøp av telefon i nettbutikken på www.netcom.no er telefon låst til NetCom som operatør i 12 måneder.

 

Hvis telefon ønskes opplåst, betaler du gebyr i henhold til abonnement og gjenværende avtaletid."

 

Har denne kundebehandleren bare ikke peiling på hva han snakker om, eller hva er det som er greia her?

Lenke til kommentar

Da har jeg mottatt mitt eksemplar av Samsung Wave fra Netcom.no sin nettbutikk...trommevirvel... :)

 

På Netcom.no siden sider stod når jeg forhåndsbestilte at telefonen ikke var operatørlåst. Dette ble så senere endret til at den var operatørlåst når de hadde en reell dato for ventet inn på lager.

 

Jeg ringte Netcom for å dobbeltsjekke rundt operatørlåsen, og ble jeg fortalt av en forøvrig hyggelig kar, at de hadde sluttet med å forlange gebyr for opplåsning av operatørlås innenfor bindingstiden. Eneste "bakdelen" var at det tok litt lengre tid å få tak på koden, ettersom denne kom fra et annet firma. Vedkommendes formening av "litt lengre tid" var imidlertid 1 - 2 timer, så ingen krise det akkurat.

 

Ergo, vedkommende jeg snakket med hos Netcom kundeservice bekreftet at det ikke koster noe å låse opp telefonen innenfor bindingstid. Kundebehandleren jeg snakket med var bestemt og virket i alle fall å vite hva han snakket om.

 

Ok, så hadde jeg fått hentet telefonen hos Posten, og åpnet den opp hjemme. Ettersom jeg ikke hadde mottatt noe brev med simkort fra Netcom ennå, fyrte jeg opp telefonen med mitt Chess simkort, tastet inn min pin kode (til simkortet) og vips var jeg inne. Jeg var så litt usikker på om telefonen nå faktisk var åpen eller begrenset på noen som helst måte, så jeg prøveringte. Dette fungerte uten problem. Har nå sendt flere sms og tatt flere samtaler.... uten problem.

 

Enten var ikke telefonen jeg fikk låst i det hele tatt, eller så funker det (til tross for operatørlås) med Chess simkort!? Har opplevd dette tidligere med en Nokia 6300 som også skulle være operatørlås, men her også bare puttet jeg inn Chess simkortet og startet bruken uten ekstra tiltak.

 

Altså kan det virke som om man ikke trenger å låse den opp i hele tatt, men hvis man må det, så skal man altså i følge personen jeg snakket med på kundeservice få gjort dette gratis så lenge man beholder og betaler abonnementet i 12 mnd.

 

Tlf fikk forøvrig lavest total pris med SuperTalk etter det jeg kunne se, så det var denne jeg gikk for.

Lenke til kommentar

Glimrings, sidenone! Da besiller jeg en og :)

 

Har forøvrig nå også snakka med en bekjent som jobber i en av de store elektronikkvare kjedene, og han sier at Samsung Wave telefonene generelt ikke er låst. Om det gjelder alle kjedene/butikkene vet jeg derimot ikke, men kan virke sånn. En ting han derimot advarte meg mot var å kjøpe telefon på denne måten med Tele2, fordi de nekter visst plent å oppgi operatørlåskode innenfor bindingstiden. Telenor og Netcom derimot pleide visst å være veldig hjelpsomme.

 

Ellers får du bare glede deg til ny telefon. Jeg har gått fra en iPhone (1.generasjon) til Wave, og dette er en telefon jeg absolutt kommer til å trives med. Nydelig skjerm, bra batteri for å være touch/smarttelefon (bedre enn iphonen jeg hadde), bra videoplayback støtte, bra videoopptak i 720p og stillbilde kamera og ikke minst er den rask. Særdeles lite lag.

 

Merker den ikke er like intuitiv som iPhone fra første stund, men trenger nok bare litt tilvending så blir dette veldig bra. Samsung har jo også lovet å være flinke til å oppdatere bada, så det er jo bra.

 

Alt i alt en telefon jeg så langt er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...