Gå til innhold

GH14 drar mot styrbord

Anbefalte innlegg

Jeg har en GH14 jolle med Mercury 10HK motor med styrekonsoll. Man skal ikke opp i stor fart før jolla drar mot høyre. Den er svært lett å svinge mot venstre.

Motoren er midtstilt bak, men har også prøvd å flytte den noen cm for å se om det hjelper, noe det ikke gjorde. Hva kan da være årsaken?

Jepp, jeg er amatør på dette :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm...jeg kan kikke, men kan ikek si om det finnes herog nå....uviten som jeg er.

Den drar i rettet ja, dvs hvis jeg slipper rattet så drar den seg mot høyre med en gang. Dermed er det svært lett å svinge mot høyre, mens man må ta i litt når man skal til venstre.

Lenke til kommentar

Kjører den rett når du holder i den?

Eller kjører den til siden når du slipper den?

sånn har nå alle 10 hker jeg har kjørt vært

Det har heller ikke vært finne på noen 10 hker jeg har sett de minste jeg har sett med finne er vel 25 hk.

Det er bare sånn de er. Hva gjør det om den svinger når du slipper jeg levde nå med det i 6 år kjører du putre fart så går den vel rett?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kjører den rett når jeg holder i den. Det gjør noe hvis det ikke trenger eller skal være sånn, synes jo det er litt rart at den kjører i ring når man slipper rattet. Den drar skikkelig mot høyre straks man slipper. Men den går nesten rett (selv om man slipper rattet) når man kjører i 5 knop ja.

Lenke til kommentar

sånner er det bare.

Det er en god forsikring for deg også vis du detter ut av båten og du ikke har på dødmannsknappen så kjører den rundt i ring istedefor rett inn i fjellet.

Den slakker vel farten og når du slepper?

Det er bare sånn det er og ha en motor uten styrkonsoll.

Så du skrev rattet. Trudde ikke det var sånn når du hadde ratt og men det er tydeligvis sånn. Er nok ikke noe du kan gjøre med det.

Endret av lanogakk
Lenke til kommentar

personlig så har alle småbåtene jeg har hatt med konsoll(3 stykker) med motor fra 8 til 20 HK alltid gått beint når man slapp rattet når styringen var forholdsvis ny /nyoverhalt.

merka at etter litt bruk(typisk mot slutten av sesongen) så var det en forskjell i tyngden etter som man svingte mot babord eller styrbord.

dette ble endret med å smøre opp styringen.

men det kan og være annet som gjør det. f.eks.v is båten har grodd seg "sjegg" på den ene siden vil gjerne den økte motstanden trekke båten til den ene siden som igjen kan føre til at motoren vil svinge litt...

Lenke til kommentar

Jeg har styrekonsoll med ratt. Og speed`n holder så den slakker ikke av.

Båten er nypusset og nettopp satt ut på vannet. Kanskje jeg bør prøve å smøre litt. Men det er så ille at hvis jeg svinger hardt mot venstre og slipper, så drar den for fullt mot høyre igjen.

Lenke til kommentar

Du kan jo stramme friksjons-skruen på rattsryringen

Det skal vere en skrue i bosset på styreklokka (se etter et hull i underkant bak rattet)

Den vil jo bli tyngre på rattet begge veier, men du unngår kansje at den tverrer båten hvis du glipper rattet..

Lenke til kommentar

Først kan du kontrollere at motoren er festet til hekken på en riktig måte, og at det ikke er noe galt med styrefinnen på motoren. Dersom feilen ikke ligger der, så kan du kontrollere om det er noe vann i bunnen av skroget som gjør at båten heller mot styrbord pga den ujevne vektfordelingen.

Dersom du ikke finner noe problem som følger av de nevnte eliminasjonsprosedyrene, så kan man i verste fall begynne å spekulere i selve skrogformen på gjeldende båt. Tilt motoren opp og forsøkt å ro med båten i rolig sjø. Dersom båten fremdeles har en tendens til å seile i retning styrbord er det ikke helt utenkelig at det kanskje kan være en feil med skrogformen på båten. Altså en feil som oppstod på fabrikken der skrogformen på din båt ble støpt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Har skrudd ut ventilen bak og tømt båten nylig og motoren skal være festet riktig. Har jo prøvd å flytte på den også. Jeg får se om jeg finner en finne på motoren.

Jeg vil neppe finne noe ved å ro båten tror jeg, den drar ikke så mye i svært lav hastighet. Men jeg kan prøve og se.

Lenke til kommentar

Her kom det nå hvertfall mange svar/synsinger/påstander. Jeg får snart ta en tur ut i båten :cool:

Vil feks Maritim (www.maritim.no) kunne få tak i en sånn finne bare jeg sier jeg har Mercury Viking 10HK, eller må jeg et sted der Mercury motorer selges?

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...