Gå til innhold

Fisheye til Olympus E-serie


Anbefalte innlegg

Jeg er litt fasinert av vidvinkel og spes ekstrem vivinkel bilder. har derfor lurt på å kjøpe meg et fisheye, men så kom jeg over et billig adapter til ca 20 dollar som skal gi 0,45x altså som blir det samme som en 6,3mm vidvinkel linse, men cropfaktoren tilsvarer det dobbelte, så da blir det 12,6mm på kamerahuset. Jeg har en 14-42mm linse med dette adapteret skrudd i enden. På 13,5mm med adapteret (27mm effektivt) blir det slik:

 

p6222722.jpg

 

 

12,6mm effektivt blir slik:

 

p6222723.jpg

 

 

Hvordan vil da et 16mm fisheye eller 8mm fisheye bli på mitt kamera sammenlignet med de bildene jeg har tatt med converter? Bildene blir her mer tydelig uklare enn på original objektivet uten at jeg har noen direkte sammenlignbare bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At bildene blir mer "tydelig uklare" er dagens mest motstridende utsagn :p

Det først du bør spørre deg om, er om du ønsker fish-eye eller "vanlig" vidvinkel. For de aller fleste er nok svaret sistnevnte (og til nød kan man alltids bruke et fisheye-filter i Photoshop eller lignene). Et sted å starte kan f.eks være denne testen av Olympus 9-18mm, det er en del eksempelbilder på siste side.

Et dedikert vidvinkel vil nok gi betraktelig bedre bilder enn en converter.

Lenke til kommentar

Olympus 8mm FE er ikke overkommelig dyr, godt under halvparten av prisen for 7-14, og er et kvalitetsobjektiv. Det bør være mulig å finne mange fotografier tatt med det, sjekk her for eksempel: http://www.flickr.com/search/?q=Olympus%208mm&w=all

 

 

Men som mannen over er inne på, de fleste har kanskje mer glede av en "rett" vidvinkel, og da er 9-18 et veldig godt kjøp i omtrent samme prisklasse. Det er riktignok ikke samme kvalitetsklasse rent fysisk, men optisk er det så godt som noe annet objektiv. Jeg vet ikke hva slags forhold du har til bruktkjøp, men det hadde kanskje vært noe å satse på om du var bestemt på å ihvertfall prøve 8mm FE. Det spørs vel kanskje om det så veldig ofte er slike på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Hvor stort felt dekker en "rett vidvinkel"? Er det noen som har erfaring med for eksempel "Samyang 8mm f/3.5"

 

Samyang Fisheye

 

Eksbilder

 

 

Også har man jo Zenitar 16mm som koster litt over 1000 lappen, men den er jo 16mm så det tilsvarer vel 32mm, så blir vel ikke så mye "fish".

 

http://www.kenrockwell.com/zenit/zenitar-16mm.htm

 

 

Har ikke noe i mot brukt så lenge det er kvalitet og en er kritisk til selger. =)

Lenke til kommentar

Send pm til Sille her på forumet, han har en Peleng Fisheye som han benytter på E-400. Han kan nok gi deg noen eksempelbilder/tips/erfaringer.

 

Det ligger 1 fisheye og et par tatt med 9-18 i denne tråden hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Fisheye er morsomt, men en 9-18 vil nok være mye mer anvendelig.

 

her kan du se en sammenligning av peleng/samyang.

Lenke til kommentar

Send pm til Sille her på forumet, han har en Peleng Fisheye som han benytter på E-400. Han kan nok gi deg noen eksempelbilder/tips/erfaringer.

 

Stemmer det ja, har, og bruker en Peleng fisheye. Den jeg har er oprinnelig m42 skrufatning, men jeg bruke en m42-4/3 overgang. Den er komplett manuell, men siden det er en fish-eye med dertil stor dybdeskarphet bruker jeg egentlig kun 2 instillinger,- nært og litt lengre unna. setter jeg f/8 og stiller inn den på 3 meter er den skarp fra 1 meter til uendelig.

 

Ett eksempelbilde:

post-107896-1277495900,6087_thumb.jpg

 

Du finner flere på min flickr.

Bare spør om det er noe du lurer på.

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Send pm til Sille her på forumet, han har en Peleng Fisheye som han benytter på E-400. Han kan nok gi deg noen eksempelbilder/tips/erfaringer.

 

Stemmer det ja, har, og bruker en Peleng fisheye. Den jeg har er oprinnelig m42 skrufatning, men jeg bruke en m42-4/3 overgang. Den er komplett manuell, men siden det er en fish-eye med dertil stor dybdeskarphet bruker jeg egentlig kun 2 instillinger,- nært og litt lengre unna. setter jeg f/8 og stiller inn den på 3 meter er den skarp fra 1 meter til uendelig.

 

Ett eksempelbilde:

post-107896-1277495900,6087_thumb.jpg

 

Du finner flere på min flickr.

Bare spør om det er noe du lurer på.

 

 

Se der ja. =) Det virker jo veldig lovende. Hvor kan du anbefale å kjøpe et slikt objektiv i fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...