Hopp123 Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Hei! Har nylig begynt å ta HDR bilder med mitt Canon EOS 550D. Jeg bruker 3 eksponeringer og legger inn bildene i Photomatix. Jeg har fått noen gode resultater men flesteparten blir veldig kornete. Hvorfor blir bildene kornete? Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Du bør passe på å ta bilder med så liten ISO så mulig. De beste HDR bildene får du med å bruke stativ uansett så det burde gå greit å bruke litt lengre exponeringstid for å få lav ISO. Er det RAW eller jpeg bilder du legger inn i Photomatix ? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Photomatix støtter ikke RAW/DNG, men bruk TIFF istedenfor JPG. HDR og støy hører sammen. Bruk en støyfjerningsfunksjon alla noise ninja eller den vi har i lightroom, og selvfølgelig så lav kalibrert ISO som mulig med stativ. Lenke til kommentar
Hopp123 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 Bildene jeg legger inn i photomatix er JPEG. Takk for tipsene, da skal jeg ta så lav ISO som mulig neste gang Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) For HDR lar du både ISO og blender stå fast. Sett ISO alltid så lav som mulig, som andre allerede har sagt. Blender setter du til den åpningen du tror gir deg den effekten du er ute etter. Deretter justerer du lukkerhastigheten fra kraftig undereksponert til kraftig overeksponert i så mange trinn du ønsker, minimum 3. Du gjør selvføgelig dette med kamera stående i Manuell og på stativ. Bruk aller helst RAW filformat og ikke det ferdig fremkalte JPG til dette. Mix av dette i HDR programvare bør da blir rimelig greit. Endret 24. juni 2010 av rogkas Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 ...Deretter justerer du lukkerhastigheten fra kraftig undereksponert til kraftig overeksponert i så mange trinn du ønsker, minimum 3.... Er ingen regel som sier at du minimum må ha 3 bilder. Kan godt bruke 2. Anbefaler trådstarter å lese denne guiden feks. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Er ingen regel som sier at du minimum må ha 3 bilder. Kan godt bruke 2. jeg bruker 5 trinn på kameraet mitt med 1.5 blendetrinn mellom hver eksponering og er veldig fornøyd med resultatne har fått med det. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 ...Deretter justerer du lukkerhastigheten fra kraftig undereksponert til kraftig overeksponert i så mange trinn du ønsker, minimum 3.... Er ingen regel som sier at du minimum må ha 3 bilder. Kan godt bruke 2. Anbefaler trådstarter å lese denne guiden feks. Neida, det er ingen regel som sier noe om antall bilder. Det har jeg heller ikke påstått. Det er faktisk mulig å få en slags HDR-effekt med bare ett RAW-bilde også, etterjustert riktig... Men skal man få en hel skala fra undereksponert, nøytralt eksponert, og overeksponert, ja da bør man kanskje ha minimum 3 eksponeringer. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Det er jo ingen fasitsvar på hvor mange trinn du skal bruke. Det er ene og alene scenen du fotograferer som bestemmer hvor mange trinn som kreves. Jeg pleier å bruke 1 trinn mellom hver eksponering, men det fungerer sikkert helt fint med 1,5 trinn også. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 ...Deretter justerer du lukkerhastigheten fra kraftig undereksponert til kraftig overeksponert i så mange trinn du ønsker, minimum 3.... Er ingen regel som sier at du minimum må ha 3 bilder. Kan godt bruke 2. Anbefaler trådstarter å lese denne guiden feks. Nå lurte trådstarter på hvordan man skulle få mindre støy, og da er det flere bilder som gjelder :=) Lenke til kommentar
Hopp123 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Takk for tipsene! Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Photomatix støtter ikke RAW/DNG, men bruk TIFF istedenfor JPG. HDR og støy hører sammen. Bruk en støyfjerningsfunksjon alla noise ninja eller den vi har i lightroom, og selvfølgelig så lav kalibrert ISO som mulig med stativ. Å importere råfiler til Photomatix er vel ingen problem, den konverterer vel selv. Jeg har tatt flere HDR-bilder hvor støy ikke var spesielt fremtredende, så dette med at HDR og støy hører sammen trenger ikke å være en selvfølgelighet. Tror nok dette har mye med spakedraging i Photomatix, lukkertid, ISO og antall eksponeringer å gjøre. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Anbefaler deg å teste ut manuell blending i photoshop. Får et mye mer naturlig resultat. http://digital-photography-school.com/hdr-style-results-using-layers-in-photoshop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå