Gå til innhold

Hvordan ta best mulig HDR bilder?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig begynt å ta HDR bilder med mitt Canon EOS 550D. Jeg bruker 3 eksponeringer og legger inn bildene i Photomatix. Jeg har fått noen gode resultater men flesteparten blir veldig kornete.

Hvorfor blir bildene kornete?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør passe på å ta bilder med så liten ISO så mulig. De beste HDR bildene får du med å bruke stativ uansett så det burde gå greit å bruke litt lengre exponeringstid for å få lav ISO.

Er det RAW eller jpeg bilder du legger inn i Photomatix ?

Lenke til kommentar

For HDR lar du både ISO og blender stå fast. Sett ISO alltid så lav som mulig, som andre allerede har sagt. Blender setter du til den åpningen du tror gir deg den effekten du er ute etter.

Deretter justerer du lukkerhastigheten fra kraftig undereksponert til kraftig overeksponert i så mange trinn du ønsker, minimum 3.

Du gjør selvføgelig dette med kamera stående i Manuell og på stativ.

Bruk aller helst RAW filformat og ikke det ferdig fremkalte JPG til dette.

Mix av dette i HDR programvare bør da blir rimelig greit.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
...

Deretter justerer du lukkerhastigheten fra kraftig undereksponert til kraftig overeksponert i så mange trinn du ønsker, minimum 3....

Er ingen regel som sier at du minimum må ha 3 bilder. Kan godt bruke 2.

Anbefaler trådstarter å lese denne guiden feks.

Neida, det er ingen regel som sier noe om antall bilder. Det har jeg heller ikke påstått. Det er faktisk mulig å få en slags HDR-effekt med bare ett RAW-bilde også, etterjustert riktig...

Men skal man få en hel skala fra undereksponert, nøytralt eksponert, og overeksponert, ja da bør man kanskje ha minimum 3 eksponeringer.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen fasitsvar på hvor mange trinn du skal bruke. Det er ene og alene scenen du fotograferer som bestemmer hvor mange trinn som kreves.

Jeg pleier å bruke 1 trinn mellom hver eksponering, men det fungerer sikkert helt fint med 1,5 trinn også.

Lenke til kommentar
...

Deretter justerer du lukkerhastigheten fra kraftig undereksponert til kraftig overeksponert i så mange trinn du ønsker, minimum 3....

Er ingen regel som sier at du minimum må ha 3 bilder. Kan godt bruke 2.

Anbefaler trådstarter å lese denne guiden feks.

Nå lurte trådstarter på hvordan man skulle få mindre støy, og da er det flere bilder som gjelder :=)

Lenke til kommentar

Photomatix støtter ikke RAW/DNG, men bruk TIFF istedenfor JPG. HDR og støy hører sammen. Bruk en støyfjerningsfunksjon alla noise ninja eller den vi har i lightroom, og selvfølgelig så lav kalibrert ISO som mulig med stativ.

Å importere råfiler til Photomatix er vel ingen problem, den konverterer vel selv.

Jeg har tatt flere HDR-bilder hvor støy ikke var spesielt fremtredende, så dette med at HDR og støy hører sammen trenger ikke å være en selvfølgelighet. Tror nok dette har mye med spakedraging i Photomatix, lukkertid, ISO og antall eksponeringer å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...