Leasch Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Hei! Noen som vet hvoran jeg kan løsne en ratt med SRS airbag på? Uten å ødelegge den eller evt. et lite fjær som jeg fikk beskjed om? Har en toyota celica 1996 (1,8) Tusen takk for hjelpen! Endret 23. juni 2010 av Leasch Lenke til kommentar
rublings Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Har tatt av en god del airbager, dog aldri i Toyota, men har aldri sett noe til noen fjær. De jeg har skrudd på har vært enten så enkelt som 2 skruer bakpå rattet, eller 2 hull på baksiden av rattet. Når det gjelder hullene er det bare å stikke feks to skrujern inn. Det skal være en slags bøyle som du må trykke inn på begge sider samtidig, så er det bare å dra av airbagen. Etter du har tatt den av er det bare å ta av ledningene, og vips... Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Har tatt av en god del airbager, dog aldri i Toyota, men har aldri sett noe til noen fjær. De jeg har skrudd på har vært enten så enkelt som 2 skruer bakpå rattet, eller 2 hull på baksiden av rattet. Når det gjelder hullene er det bare å stikke feks to skrujern inn. Det skal være en slags bøyle som du må trykke inn på begge sider samtidig, så er det bare å dra av airbagen. Etter du har tatt den av er det bare å ta av ledningene, og vips... ok, men hvordan skal jeg ta av dekselet? Den svarte plastbiten der det står "airbag" på, se bildet.) er det bare å dra den ut rett etter jeg har koblet batteri ut eller? ps. og fjær for airbag koster flere tusen kroner fikk jeg beskjed fra verksted.... Endret 23. juni 2010 av Leasch Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Tipper de kaller sleperingen til airbag'en for fjær... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 ok, men hvordan skal jeg ta av dekselet? Den svarte plastbiten der det står "airbag" på, se bildet.) er det bare å dra den ut rett etter jeg har koblet batteri ut eller? "Dekselet" er ikke til å ta av, det er toppen av selve airbagen. Etter å ha løsnet på baksiden, slik Rublings har forklart, kommer hele den svarte "klumpen" i midten av rattet ut. Ofte er ledningene til airbag litt korte, så man må være litt forsiktig når man tar den løs, ellers ødelegger man lett clock spring (dvs slepering-kontakten som overfører strøm til airbag, uten at ledningen blir tvinnet). Mulig at de som Zalo Ultra nevner over her kaller "clock spring" for fjær, som jo er "spring" på engelsk... Jeg vet ikke. Noe som er litt lurt å være obs på vedrørende clock spring er at denne ikke må roteres etter at du har løsnet den eller rattet. Den er laget for å kunne gå feks 2 runder til hver side, pluss litt ekstra, så hvis man er uheldig og vrir den så den havner en runde feil ved montering vil den ryke første gang man legger helt over til ene eller andre siden. Noen har en låseklips som sperrer den under demontering, og ellers er det bare å tape den fast, eventuelt passe nøye på når man håndterer den. Det er ingen heksekunst å få den rett igjen, men det beste er at den ikke flytter seg, så slipper man hele problemet. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Jeg plukket ut airbag-en av en Carina her om dagen, og jeg vil tro det er tilnærmet likt på Celica. På Carinaen satt det en torx-skrue på hver side av senteret på rattet, mellom de to eikene. Deretter var det bare å ta ut hele airbagen og koble fra ledningen som sitter bakpå den. For å løsne selve rattet skrur man av sentermutteren og trekker rattet rett av. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Husk å koble fra batteriet å vente i noen minutter før du begynner å ta den av Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) ok, så airbagen går på batteri og ikke på gass som kameraten min sier her? og den ikke eksploderer selv om jeg koblet batteri av? Endret 24. juni 2010 av Leasch Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 På de fleste biler trigges airbagen av ett elekrisk signal som kommer fra div sensorer i bilen, på eldre løsninger så kan det være en mekanisk trigger som sitter i selve rattet, eldre Toyotaer og Renauler mener jeg og huske hadde dette, der kunne du ettermontere airbag i den tiden dette var ekstrautstyr. Og vent en time etter at du har tatt av batteriet, airbag-systemet har en liten backup som holder liv i det en liten stund etter at spenningen er koblet fra. Selve puten blåses opp av gass så han har rett. Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Ja men den kan likevel ikke blåses opp uten å ha litt strøm? Ok nå har jeg byttet ut instrumentpanelet, og det var ikke den det var feil med..sikringen ryker fortsett.. Hva kan det være da? Noen som kan hjelpe? Den skal jo selges snart, og jeg har ikke penger for verksted heller.. Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Endret 24. juni 2010 av Leasch Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Ja men den kan likevel ikke blåses opp uten å ha litt strøm? Det er vanlig at det ligger en liten backup i airbag-computeren som er tilstrekkelig for å blåse opp alle airbagger (dvs. trigge dem) selv uten batteristrøm. Dette som følge av at det elektriske anlegget i bilen kan ryke under en kollisjon før airbaggene skal blåse seg opp. Hvor lenge denne backupen er der vil avhenge av endel, men det er snakk om sekunder, ikke minutter. Selve oppblåsingen av airbaggen skjer som tidligere nevnt av andre via en kjemisk reaksjon som utløser store mengder gass som blir trigget på en eller annen måte elektrisk. Det som jeg tror er mest vanlig på airbagsystemene, i vertfall er det slik på de bilene jeg har vært borti, er at kontakten på airbagcomputeren først skal kobles fra. Den er da slik at den automatisk kortslutter alle pinnene som går til trigging av airbags med en gang den kobles fra, og dermed er det umulig at spenninger kan oppstå som er høye nok til å trigge airbaggene. Det samme gjelder da for kontaktene til selve airbaggene, som da gjør at kontakten på airbaggen kortsluttes når ledningene kobles fra. Dersom systemet er slik er man veldig trygg dersom man først kobler fra batteriet, venter et par minutter, kobler fra kontakten på computeren, og så kobler fra airbaggene. De fleste airbagsystemer har èn styreenhet som har integrert sensor og elektronikk, hvor airbaggene og annet utstyr er tilkoblet via to ledninger. Det skal nok endel til for å trigge en airbg uønsket. Det er tross alt ikke noe som skjer ofte.. og de er dødelig dersom det skjer, så isåfall ville de ikke fungert som sikkerhetsenhet. Det er greit å ikke sitte direkte foran mens man kobler fra, og den bør alltid oppbevares et sted hvor den ikke er til fare for noen når den er frakoblet. Endret 24. juni 2010 av gxi Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Får å si det enkelt, kobler man fra batteriet å venter en halv time er man veldig sikker på at ingenting smeller. Har selv tatt av airbag med batteriet på uten at noe gikk galt. (Gidda ikke å justere anlegg på nytt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå