Gå til innhold

Stenge nettet om natten?


Anbefalte innlegg

Heisann

Noen som har tips til hvordan jeg kan stenge internett bruken her hjemme om natten? Har en sønn som nekter å legge seg for han skal sitte på internett. Jeg drar ut både ledninger og strøm men han fikser alt det der når vi har lagt oss.

Noen som har ett tips? Er det noe jeg kan gjøre i routeren for å fikse dette eller? Har en belkin.

 

Der finnes vel også program som styrer internett aktiviteten men jeg er mer ute etter shutdown jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

I enkelte trådløse rutere går det an å sette på tidspesifikke restriksjoner. Mulig det også kan gjøres i selve modemet. Det beste er nok å gjøre det i modemet, ellers går det an å omgå restriksjonen på den trådløse ruteren ved å koble seg direkte til modemet.

 

Jeg vet ikke hvilket operativsystem du bruker, hvordan nettverk dere har hjemme, internettilkobling, etc., men om du går i nettverksinnstillingene på PCen og finner IP-adressen til "gateway", så kan du kopiere denne og lime inn i nettleseren. Da skal du kunne logge deg inn på f.eks ruteren eller modemet.

Lenke til kommentar

Noe dritt med ungdom som kunnskap til å sette inn ledningene igjen. Verste sort! ;)

 

Ja, det er mulig at din router har mulighet for å sperre nettet ved gitte tider, men jeg vil tro at gutten klarer å omgå dette (trenger bare å holde inne resett knappen, så har han full kontroll igjen) Beste er nok å ta med deg routeren og gjemme den når han skal slutte. Eventuell vekke han tidlig dagen der på og holde han aktiv slik han blir trøtt om kvelden ;)

Lenke til kommentar

Dette blir heller vanskelig å la seg gjøre med scripting (programvare). Det er ingen fuksjon i normal ruter, som deaktiverer nettet. Det som må bli gjort er å lage et script som klusser til WAN-config i routeren, på et vis, og bruker cron til å aktivere et script1 (logge inn, og klusse til konfig om klokken er med en 23.59), og aktivere gjennopretting-scriptet for å tilbakestille om klokken er mer en 05.59.

 

Tidsperioden er bare eksempel, og ikke vet jeg om det lar seg gjøre. Men, det kan vel tenkes at det er mulig.. Ikke vet jeg hvilket script-språk som egenser seg best, og mine C# ferdigheter er ikke så høye. Kan tenke meg til at det er mulig med php, men det krever en php-server (xampp fow win/lampp for unix etc).

 

Uansett, så er det generell koding som er tilpasset DIN router, da jeg tviler VELDIG sterkt på at finnes ferdige programmer for dette.

Lenke til kommentar

Visse routere har en såkalt "sleep mode" funksjon som du kan sette på, hvor den da gjelder i aktiv tidsrom.

Dersom du er avhenging av å komme på nett innenfor tidsrommet som "sleep mode" er satt på, har du også mulighet til å sette et administratorpassord slik at det ikke bare er å huke av og så er sleep-mode av.

 

En reset i sleep-mode tidsrommet vil forøvrig ikke gjøre noenting med konfigurasjonene.

 

Om Belkin støtter dette med noen av sine firmwares er derimot ukjent for meg.

Lenke til kommentar

Det enkle er ofte det beste.

 

Lag en boks - fest en hengelås til utstyret... og skru av strømmen om kvelden.

 

Eventuelt bare ta sikringen og lås sikringsskapet.

 

Stenger du hele nettet om nettene, vil du nok før eller siden få bruk for nettet selv.... en natt. Da er det litt kjipt om du har stresset mye med instillinger e.l.

Lenke til kommentar

Det enkle er ofte det beste.

 

Lag en boks - fest en hengelås til utstyret... og skru av strømmen om kvelden.

 

Eventuelt bare ta sikringen og lås sikringsskapet.

 

Stenger du hele nettet om nettene, vil du nok før eller siden få bruk for nettet selv.... en natt. Da er det litt kjipt om du har stresset mye med instillinger e.l.

 

Njaa, å ta strømmen hørtes upraktisk ut med tanke på varme og slikt. Også vil jo kjøleskapene bli varme, og vannet blir å være kaldt når det blir morgen. Han kan jo ta strømmen fra barnets rom hvis det ikke står ting der som trenger strøm 24/7.

 

Men syntes fortsatt det høres ut som en dårlig løsning.

Lenke til kommentar

Han trenger jo ikke å slå av strømmen i HELE huset :) men enkelte sikringer som f.eks stue.

 

Vel, er TS en handymann kan han jo koble på en strømbryter til modemet. Akkurat som en lysbryter. Høhø.

 

Men å isolere nettet totalt blir vanskelig. Det kan være naboer med åpne nett. 3G via mobilen.... etc.

 

Skal man blokkere ut ALT må man ha en signal-jammer. Men det er jo strengt ulovlig og er lett å oppdage også. Post og teletilsynet blir ikke glade da. Hehe.

Lenke til kommentar

Kutte kabelen og kle barnerommet med eit Faraday bur?

Då vil du blokkere ut radiosignal fra andre trådlause nett og mobilbruk.

 

Dette med å sperre nettilgangen blir som nemt berre meir og meir komplisert, så det beste er nok å bruke andre virkemiddler for å hindre uønska nettbruk om natta.

 

Har ikkje TS andre måtar å kontrollere, straffe eller belønne på som gjer at ein kan få slutt på problemet utan å kutte nettforbindelsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...