Gå til innhold

Problemer med å koble til nettverksstasjoner på Win NT 4.0 Server

M.H

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt opp en Windows NT 4.0 (!) server som skal brukes som en enkel fil/FTP server innad i avdelingen. Bruker NT 4 fordi vi kom over en gammel server med mye harddiskplass.

Problemet er altså at vi ikke klarer i mappe opp delte mapper på NT 4 serveren i fra Windows 7 arbeidsstasjoner og laptopper. Har satt den opp som en FTP server og, og det er ingen problem å laste opp og ned filer via FTP på Win 7 maskiner. Det rare er at det funker som snus i fra Win XP arbeidsstasjoner, så jeg går ut i fra at jeg enten gjør noe galt når jeg prøver å koble til nettverksstasjonen, eller at det er noe i Win 7 som ikke liker en så gammel server. Tviler på at jeg gjør noe galt når jeg prøver å koble til siden det stort sett er plankekjøring å sette opp en enkel filserver med delte mapper.

Det kan virke som Win NT Serveren ikke godtar brukernavnet og/eller passordet. Men har sjekket alt av brukerkontoer og tilganger uten å finne noe feil. Funker som sagt fra Win XP maskiner. Serveren er ikke medlem av et domene, og brukerkontoene som brukes når vi kobler til nettverksstasjoner er lagt til lokalt på fil/FTP serveren.

Noen som har vært borti dette problemet? :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekket Event viewer på både server og klient uten å bli så mye klokere. På serveren sier den rett og slett ingen ting som har med saken å gjøre.

På klienten (Win 7) sier den Overvåking vellykket med følgende tekst under detaljer:

- System 

- Provider 

[ Name]  Microsoft-Windows-Security-Auditing 
  [ Guid]  {54849625-5478-4994-A5BA-3E3B0328C30D} 

EventID 4648 

Version 0 

Level 0 

Task 12544 

Opcode 0 

Keywords 0x8020000000000000 

- TimeCreated 

[ SystemTime]  2010-06-24T08:02:15.239665700Z 

EventRecordID 28186 

Correlation 

- Execution 

[ ProcessID]  484 
  [ ThreadID]  5380 

Channel Security 

Computer klientpcnavn.Domenenavn.domene 

Security 

- EventData 

SubjectUserSid S-1-5-21-2568214808-1553743148-2244435874-3483 
 SubjectUserName Domenebrukernavnet klienten er logget på med 
 SubjectDomainName DOMENENT til klient-PCen 
 SubjectLogonId 0x4d2b6 
 LogonGuid {DD23810A-7242-C216-5FB6-61F2A7EC6DC7} 
 TargetUserName brukernavnet i mot NT4 filserver 
 TargetDomainName Lokalt datamaskinnavn til filserver (siden den ikke er medlem av et domene) 
 TargetLogonGuid {00000000-0000-0000-0000-000000000000} 
 TargetServerName 1 
 TargetInfo 1 
 ProcessId 0x4 
 ProcessName  
 IpAddress - 
 IpPort - 

Når jeg har skrevet brukernavn og passord for å koble til, får jeg bare beskjed om at "Det angitte nettverkspassordet er feil." Noe jeg er helt sikker på at det ikke er. :)

Lenke til kommentar

Vil tro at dette er fordi NT4 støtter NTLM V1 (NT LAN Manager Microsoft autentifiserings protokoll) og Vista og Win7 som støtter NTLM V2 ikke har noen default policy til å autentifisere mot V1.

Mange som har kjøpt seg ulike NAS løsninger som benytter V1 har havnet i samme trøbbelet med W7 og Vista:

Det finns en workaround du kan prøve på W7 maskinen.

-Click Start

-Click Control Panel

-Click System and Maintenance

-Click Administrative Tools

-Double-Click Local Security Policy

-In the left pane, click the triangle next to Local Policy

-In the left pane, click Security Options

-In the right pane near the bottom, double-click "Network security: LAN manager authentication level"

-Click the drop-down box, and click "Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated"

-Click OK

Har du ikke tilgang til SECPOL kan du gjøre følgende

-Åpne registry editor

-Gå til \HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa

-i Lsa (til høyre) lag ny dword key med navnet LmCompatibilityLevel og sett verdien til 1 .

-Restart

Lenke til kommentar

Vil tro at dette er fordi NT4 støtter NTLM V1 (NT LAN Manager Microsoft autentifiserings protokoll) og Vista og Win7 som støtter NTLM V2 ikke har noen default policy til å autentifisere mot V1.

Mange som har kjøpt seg ulike NAS løsninger som benytter V1 har havnet i samme trøbbelet med W7 og Vista:

Det finns en workaround du kan prøve på W7 maskinen.

-Click Start

-Click Control Panel

-Click System and Maintenance

-Click Administrative Tools

-Double-Click Local Security Policy

-In the left pane, click the triangle next to Local Policy

-In the left pane, click Security Options

-In the right pane near the bottom, double-click "Network security: LAN manager authentication level"

-Click the drop-down box, and click "Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated"

-Click OK

Har du ikke tilgang til SECPOL kan du gjøre følgende

-Åpne registry editor

-Gå til \HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa

-i Lsa (til høyre) lag ny dword key med navnet LmCompatibilityLevel og sett verdien til 1 .

-Restart

Tusen takk!

Funket som snus i hanske nå! Tusen takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet. NT 4.0 er ikke siste skrik akkurat. Men med det er ferdig lisens til den serveren på NT 4.0 Server, så slipper vi en lisens til på Windows 2000 Server/2003 Server. Vet ikke hvordan en sevrer med 2x200 MHz Pentium PRO prosessorer og 384 MB minne hadde kjørt 2000/2003 server med 4 GB systemdisker. Serveren funker fint til det lille den skal gjøre, og det er greit med ca. 1 TB (tror jeg) lagringsplass ekstra. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gammel HW & Gammelt OS = Be, og du skal få (PROBLEMER!!!)

Ditt problem med autentisering er i denne sammenhengen lite.

Hvis du ser på TCO* for din ('gratis-') løsning kontra anskaffelse av ny server med nytt OS så vil uansett sistnevnte komme best ut.

Gammel HW

- Har GARANTERT mye større sjanse for å ryke enn ny HW

- Støtter muligens ikke diskene du skal sette inn (SCSI kanskje, IDE neppe)?

- T-r-e-g-t

- + + +

Gammelt OS (NT 4)

- Har iboende feil som ALDRI vil bli rettet opp

- Det finnes ikke støtte fra leverandører

- Du må fremdeles ha CAL* fra Microsoft

- Dårligere administrasjon, sikkerhet

- Støttes ikke av nyere antivirus-, defragmenterings- eller backupløsninger

- Husker ikke helt, men mulig at du får problemer med partisjoner på >137GB?

- F. eks. CHKDSK kan ta 6+ timer (vs. 20 min - noen timer på 2003/2008)på selv 100GB

- + + + And the list goes on and on...

Så, HW og OS er 'Gratis' men ikke se deg blind på det! Vil du bruke tiden din på å supportere gammel SW&HW (se bare på hva problemet med autentisering har tatt av tid) er din gamle boks et godt prosjekt...

Ny HW

- Har garanti og support

- Koster ikke mye for en enkel filserver

- Har komponenter som kan erstattes/oppgraderes

- Enten ryker den etter 2 uker eller så går det 5 år. Kjører du den i hardtest noen uker før drift kan du være rimelig trygg på at HW ikke blir et problem.

- + + +

Nytt OS

- Koster ikke mye for en Windows Server lisens med CAL

- Har full support hvis det oppstår problemer (forum, leverandører)

- Mer robust mot feil, sikrere

- Støttes av antivirus- backup- defragmenterings, overåkningsSW etc.

- Kan enkelt integreres med andre servere & klienter i ditt miljø

- Enklere administrasjon

- + + +

Hvis du skal koble til maks 20 brukere (enheter), kan du likegodt kjøpe en desktop med Win7;

In Windows 7 Professional you will find the answer in section 3e of the License agreement:

"Device Connections. You may allow up to 20 other devices to access software installed on the licensed computer to use only File Services, Print Services, Internet Information Services and Internet Connection Sharing and Telephony Services." - Ultimate & Home Premium

-Lykke til-

*TCO - Total Cost of ownership

*CAL - Client Access License

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...