Gå til innhold

SQL tabellstruktur på enkelt CMS-system

Anbefalte innlegg

jeg sysler med litt planer om å lage en veldig enkel CMS-system til hjemmesiden min. foreløbig har jeg kun kommet frem til to tabeller som jeg _må_ ha med. disse er:

innhold (tabellen ineholder artiklene til siden)

- artikkelnumber

- name

- description

- content

members (tabellen inneholder brukere)

- id

- display_name

- full_name

- password

- mail_address

- rolle (admin/vanlig bruker)

er det noe jeg har glemt her? jeg skal også ha filmsamlingen min online (skal ha videodb) og det er rollen i members-tabellen kommer inn da det er kun enkelte brukere som skal få tilgang til denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tenkt på å ha med "gruppe" i tillegg til rolle. Så kan du bruke rolle til å sette individuelle rettigheter. Kan fort bli enklere å administrere når du har noen brukere.

Ellers ville jeg tatt med eier, dato opprettet og dato endret i innhold tabellen.

Jeg pleier også å ha med enabled/disabled flag i bruker tabell når jeg lager noe med flere brukere, slik at det blir enkelt å sperre brukere om nødvendig.

Endret av SweetMaryJane
Lenke til kommentar

Du kan jo ta med litt mer så du får bedre styring på hva som står hvor og når.

Du kan f.eks. ha en section-tabell, for å kategorisere innholdet i f.eks. "nyheter", "fotball", "grilling" eller hva sidene dine skal handle om, og en n:n knyttetabell mellom content og section.

Og så kanksje publish-from-date, publish-to-date, is-published, created-date, last-changed-date, last-changed-by-author-id, priority, author-id, comment, .... i content-tabellen?

Hvis ikke du har med noe av dette må du vel egentlig bare bruke hardkodede artikkel-id'er på sidene for å styre innholdet, og det blir litt primitivt.

Content-tabellen kan også ha en priority som kan brukes, sammen med, eller istedenfor, publish-from-date, til å sortere en liste av artikler, så du f.eks. kan ha enten de nyeste, eller de hotteste, grilltipsene øverst på grill-siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...