Gå til innhold

Skal ha ny spillemaskin og trenger noen tilbakemeldinger på oppsetet

Anbefalte innlegg

Hei

For å si det mildt er det lenge siden jeg har vert oppdatert på HW fronten.

Har forsøkt å tillegne meg litt info men hadde satt stor pris på om noen oppdaterte sjeler kunne kommet med noen kommetarer til oppsettet.

Maskinen skal utelukkende brukes til å spillle med. Jeg bryr meg ingenting om redigering av video og bilder tar noen minutter lenger en med et i5/i7 oppsett.

Her er det spillytesle som er i fokus.

Skjermer, kabinett, lydkort, DVD-drev, intel SSD disk har jeg fra før.

(grunnen til at jeg vil ha 16 GB RAM er at jeg vil kjøre en RAMdisk)

Produktene og leverandør er valgt ut litt på bakgrunn av hva som er på lager.

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=96d11caeeee2488fa0a85480d3bf6a98

(handlekurv ligger også vedlagt som bilde)

Takker for alle svar!

post-176302-1277283708,8048_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, ubegrenset tillgang er det svært få som har, meg inkludert. Når det er sagt synes jeg ikke dette er uhørt mye penger. Lenge siden sist oppgradering er det også :)

Hadde jeg hatt ubegrenset hadde jeg gått for en i7 løsning.

Kjenner ikke til driverproblemene du nevner, har du en kilde jeg kan kikke på? Det viser i så fall ikke igjen i testene jeg har lest.

Lenke til kommentar

Kan jo påpeke at Corsair Dominator og Noctua NH-D14 ikke kommer godt overens siden Dominator er såpass høye brikker.

I tilegg, 2 5970? Tror for det første at det blir overkill uansett system, i tillegg til at Phenom 965 blir en mulig flaskehals. Helt meningsløst spørr du meg, hvor du heller kunne gått for 2x HD 5870 og en i7 930

Endret av neruen
Lenke til kommentar

Har selv 5970, og ingen problemer med noen spill. Blandt annet disse flyter glatt:

CS: S

CS 1.6

DOD: S

GTA IV + Episodes

Left 4 Dead 1 & 2

Crysis

Splinter Cell Conviction

Alien VS Predator

....OSV OSV

Nada problema :thumbup:

Kjøper du 2x 5870 kan du ikke oppgradere senere med å sette inn et til. Med ett 5970 kan du kjøpe ett nytt senere. Om noen år trengs nok mer ytelse.

Just another point of view

Lenke til kommentar

2x Skjermkort for phenom 965 blir litt bortkasta, hadde heller gått for enten 1x skjermkort og kraftigere cpu.

Du kan selvsagt vurdere 1090T BE , men tviler på at de ekstra kjernene vil gi veldig stor ytelseforbedring enda ,

det lille ekstra med ytelse som du trenger på cpu fronten kommer vel fra i7 9xx serien.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

neruen:

Godt poeng, er du sikker på at minnebrikkene kommer i konflikt med kjøleren? Etter det jeg har forstått er NH-D14 noe av det beste du kan få tak i av luftkjølere.Finnes det eventuelt et annet hovedkort med gunstigre plassering av minnesokklene? Eller en annen kjøler som har noe tilsvarende ytelse. (vannkjøling er jeg ferdig med, støy betyr ingenting, da maskinen fysisk står i et annet rom)

Satser på å få klokket AMD'en til 4 Ghz på luft. Hvor stor sansynlighet er det at den blir en flaskehals? Det meste av "eycandy" blir jo belasta skjermkort(ene)?

Til dere andre:

Vurderer å gå for ett stk. 5970. Så kan jeg heller sette inn ett til senere. Men...har kun kjørt dobble skjermkort 2 ganger, tilbake i 3dfx voodoo tiden, og med x1900, begge gangene kjøpte jeg 2 i slengen. Har aldri kjøpt nytt skjermkort i etterkant for å kjøre i CF/SLI. Får når jeg har behov for mer ytelse kan det være like greit å bytte ut kortet til en nyere generasjon og oppnå samme effekt.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

neruen:

Godt poeng, er du sikker på at minnebrikkene kommer i konflikt med kjøleren? Etter det jeg har forstått er NH-D14 noe av det beste du kan få tak i av luftkjølere.Finnes det eventuelt et annet hovedkort med gunstigre plassering av minnesokklene? Eller en annen kjøler som har noe tilsvarende ytelse. (vannkjøling er jeg ferdig med, støy betyr ingenting, da maskinen fysisk står i et annet rom)

Satser på å få klokket AMD'en til 4 Ghz på luft. Hvor stor sansynlighet er det at den blir en flaskehals? Det meste av "eycandy" blir jo belasta skjermkort(ene)?

Til dere andre:

Vurderer å gå for ett stk. 5970. Så kan jeg heller sette inn ett til senere. Men...har kun kjørt dobble skjermkort 2 ganger, tilbake i 3dfx voodoo tiden, og med x1900, begge gangene kjøpte jeg 2 i slengen. Har aldri kjøpt nytt skjermkort i etterkant for å kjøre i CF/SLI. Får når jeg har behov for mer ytelse kan det være like greit å bytte ut kortet til en nyere generasjon og oppnå samme effekt.

Husk at da vil antagelig ett 5970 koste betydelig mindre enn hva ett av de nyere koster. Og du vil få ca samme ytelse. Bare se hvordan det var med 8800 serien til nVidia.

Og når det kommer til gaming er nok AMD forann enda. Min X6 yter betrakterlig bedre enn flere av mine kompiser sine i7 930. Spesielt i Crysis.

AMD for gaming. bedre på Pris / ytelse.

Intel for videoredigering og rendering.

Endret av Caliente
Lenke til kommentar

har Dominator og NH-D14 selv og kan bekrefte det. Jeg har løst det med å fjerne heatsinken så viss dette er en løsning du tror du ikke kommer til å ha problemer med så bare kjør på.

Må uansett få lov til å spørre om hva du skal med en så stor RAM disk? :tease:

Lenke til kommentar

Husk at da vil antagelig ett 5970 koste betydelig mindre enn hva ett av de nyere koster. Og du vil få ca samme ytelse. Bare se hvordan det var med 8800 serien til nVidia.

Og når det kommer til gaming er nok AMD forann enda. Min X6 yter betrakterlig bedre enn flere av mine kompiser sine i7 930. Spesielt i Crysis.

AMD for gaming. bedre på Pris / ytelse.

Intel for videoredigering og rendering.

Joda, men kortet blir ikke "gratis" heller. Si jeg max kan spare 1500-2000 på å kjøpe ett kort til om 1,5 års tid. Da er det kipt OM dette har medført at jeg i 1,5 år har kjørt kompromiss på ytelse / "eyecandy". Og om 1,5 år vil heller ikke 2stk 5970 kort kunne alt på max (sansynligvis).

Hvis det virkelig er en mulighet for at AMD'en kan bli en flaskehals har jeg ikke noe problem med hoppe over på en dyrere intel-løsning.

Lenke til kommentar

5970 er nok ikke mye flaskehals med det første. Og 2 stk holder nok leeeenge.

CPUen din er nok heller ikke serlig til flaskehals når det kommer til gaming. Enten du går for 2x 5870 eller en 5970 får du en veldig god rigg som holder en god stund! :thumbup:

Selv har jeg 2 skjermer og switcher ofte mellom 2 spill. F. eks CS: S og GTA IV. Deilig å slippe å lukke alt, det går så det suser uansett :love:

Endret av Caliente
Lenke til kommentar

o.o hva skal et spillsmaskin med 16 GB ram? skal du spille 5 spill samtidig? Hadde du kjøpt delene litt smartere, hadde du nok hatt råd til i7 også. "(grunnen til at jeg vil ha 16 GB RAM er at jeg vil kjøre en RAMdisk)" ok.

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar

neruen :

Tok du kun av de blå ribbene på toppen eller måtte du også av med alu'en på sidene (som også stikker litt opp). Tror nok det går greit uansett da jeg kan pøse på med så mye luft/vifter jeg gidder. Trenger vel ikke ta av kjøleribbene på alle heller?

Angåede den relativt store ramdisken så skal jeg eksprimentere litt med vmware og fryktelig mye IO :).

Skal også teste å kjøre spill direkte fra denne, får ned load tidene :)

Det er heller ikke en ulempe å bruke den som en temp disk til bilde og filmredigering.

Lenke til kommentar

Det jeg har lest av tester så er 6 kjerner lite vits i for øyeblikket, når det gjelder spill.

Dvs at det vell er bedre å kjøre 4 kjerner på 4 Ghz en 6 på 3,8 f.eks?

Da spill typisk bruker 1 kjerne.

ELLER

Er det slik at disse prosessorne har samme tak på klokken?

Lenke til kommentar

Fjerning av kjøleribbene går helt sikkert fint.

offtopic:

Riktig, ikke heng deg opp i det :whistle:

Du setter jo SELVSAGT opp dette slik at ramdisken lagerer image fil når systemet avsluttes.Kan også få den til å restore imagen når systmet starter.

Skulle strømmen gå så er det uansett ikke kritiske data/data som ikke kan gjenskapes fra andre plasser der. :)

Lenke til kommentar

Min X6 ligger på 4.1GHz og INGEN problemer. (med unntak av at min V8 paja, men det er ikke CPUen sin feil)

6 kjerner vil yte bedre i videoredigering, rendering og hard multi-tasking. Og forhåpentligvis spill som Crysis 2 og kommende tittler som er lagd for PC eller de har brukt tid på å "porte" den. Bad Company 2 drar nytte av alle 6 idag.

Jeg merket faktisk stor forskjell på mitt dagligdagse bruk. Men skal du bare spille litt og surfe er det liten vits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...