Icedragon520 Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Hei som titlen sier så lurer jeg på hva folk mener om snusing på jobben sin. jobber selv nå i en telebutikk og bruker snus og klarer meg ikke en arbeidsdag uten. Bruker pose så det ikke skal bli lett synelig såklart. Syntes dere dette er ok? Syntes dere at det er "mindre" service når man har en snus i som man nesten ikke ser? Endret 23. juni 2010 av Icedragon520 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Hei som titlen sier så lurer jeg på hva folk mener om snusing på jobben sin. jobber selv nå i en telebutikk og bruker snus og klarer meg ikke en arbeidsdag uten. Bruker pose så det ikke skal bli lett synelig såklart. Syntes dere dette er ok? Syntes dere at det er "mindre" service når man har en snus i som man nesten ikke ser? stort sett så er et synlig om det er pose eller vanlig, ikke alltid på avstand men når selgeren skal hjelpe så blir det fort merkbart på hvordan h*n beveger leppene og kanskje "suger litt" på snusen under samtalen. personlig syntes jeg det er en uting å snuse forran kunder da det er alt for mange som gjør det på en slik måte at et er veldig synlig. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 jeg syns det er greit. Men det jeg missliker med snus og snusere generelt er at dem slenger snusen rundt forbi og det lukter dritt, det er ikke akseptabelt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Tja, som selger så bør du prøve å ta deg så godt ut som mulig. Ein selger som snuser vil nok lettare kunne bli ansett som ein person som ikkje bryr seg om kunden. Dette vil føre til at det er vanskeligare å få gjennom eit salg på samme måte som om selgaren er urein, dårlig kledd eller på andre måter gir signal om at han/ho ikkje bryr seg så mykje om jobben og kundane. Men, som du seier sjølv så er det forskjell på diskré snusing og det å ha snus i heile kjeften. Men om det vises så vil då slå dårligare ut i augene til kunden. Men personleg så bryr eg meg mindre om slegaren har snus under leppa en om selgaren luktar røyk. Det er uansett ikkje positivt med ein selgar som snuser, røyker, tygger tyggis, brukar for mykje parfyme og alle desse andre små tinga som folk reagerer på. Lenke til kommentar
Icedragon520 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 jeg syns det er greit. Men det jeg missliker med snus og snusere generelt er at dem slenger snusen rundt forbi og det lukter dritt, det er ikke akseptabelt. Lukter dritt? Du lukter da ikke snusen ut av munnen på selgeren? Kaster jo selvfølgelig snusen i søpplekassen diskre og ikke rundt meg i butikken. :!: Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 jeg syns det er greit. Men det jeg missliker med snus og snusere generelt er at dem slenger snusen rundt forbi og det lukter dritt, det er ikke akseptabelt. Lukter dritt? Du lukter da ikke snusen ut av munnen på selgeren? Kaster jo selvfølgelig snusen i søpplekassen diskre og ikke rundt meg i butikken. :!: Det stemmer, men snus som ligger å tørker på skrivepulten luktes godt. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Tja, som selger så bør du prøve å ta deg så godt ut som mulig. Ein selger som snuser vil nok lettare kunne bli ansett som ein person som ikkje bryr seg om kunden. Dette vil føre til at det er vanskeligare å få gjennom eit salg på samme måte som om selgaren er urein, dårlig kledd eller på andre måter gir signal om at han/ho ikkje bryr seg så mykje om jobben og kundane. Men, som du seier sjølv så er det forskjell på diskré snusing og det å ha snus i heile kjeften. Men om det vises så vil då slå dårligare ut i augene til kunden. Men personleg så bryr eg meg mindre om slegaren har snus under leppa en om selgaren luktar røyk. Det er uansett ikkje positivt med ein selgar som snuser, røyker, tygger tyggis, brukar for mykje parfyme og alle desse andre små tinga som folk reagerer på. Hva med en selger som ser direkte motbydelig ut utsende messig ? Er det også dårlig service ? Hvorfor mener du at en kunde vil se på det som dårlig at en selger har en synlig snus ? Utseende, hvordan en er kledd, om en lukter røyk, om en bruker snus, bruker parfyme osv har da vel ingenting å si på service ? Selvsagt ekstrem lukt, ekstremt skittent osv vil jo være ubehagelig for kunder, men ser ikke den at småting som en snus kan være noe "dårlig service". Det som har noe å si er hvordan en oppfører seg ovenfor kundene. Jeg f eks reagerer mye sterkere på selgere som snakker i mobilen privat når de sitter i kassen etc. Det er å drite i kundene sine det. Når de sitter der "ja eg skal ut med folka i kveld, kommer oppom i 7 tiden 2 sekund (ser opp på meg) skal du ha pose på ? ". Snus, sløyfe i håret, litt for mye parfyme eller andre "bagateller" har jo ingenting med hvor mye en bryr seg med kundene å gjøre, det hører til selgerens private behov/livstil. Det er ikke greit å røyke/snuse og skulle være f eks 8 timer på jobb uten å røyke/snuse under hele arbeidsdagen. EDIT: Kan legge til at jeg jobber som selger, snuser da på jobb. Har aldri vært en eneste kunde som har bemerket akkurat det, og kundene opp gjennom min tid har bemerket myyyyye rart. Endret 23. juni 2010 av Ceburger 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Tja, som selger så bør du prøve å ta deg så godt ut som mulig. Ein selger som snuser vil nok lettare kunne bli ansett som ein person som ikkje bryr seg om kunden. Dette vil føre til at det er vanskeligare å få gjennom eit salg på samme måte som om selgaren er urein, dårlig kledd eller på andre måter gir signal om at han/ho ikkje bryr seg så mykje om jobben og kundane. Men, som du seier sjølv så er det forskjell på diskré snusing og det å ha snus i heile kjeften. Men om det vises så vil då slå dårligare ut i augene til kunden. Men personleg så bryr eg meg mindre om slegaren har snus under leppa en om selgaren luktar røyk. Det er uansett ikkje positivt med ein selgar som snuser, røyker, tygger tyggis, brukar for mykje parfyme og alle desse andre små tinga som folk reagerer på. Hva med en selger som ser direkte motbydelig ut utsende messig ? Er det også dårlig service ? Hvorfor mener du at en kunde vil se på det som dårlig at en selger har en synlig snus ? Utseende, hvordan en er kledd, om en lukter røyk, om en bruker snus, bruker parfyme osv har da vel ingenting å si på service ? Selvsagt ekstrem lukt, ekstremt skittent osv vil jo være ubehagelig for kunder, men ser ikke den at småting som en snus kan være noe "dårlig service". Det som har noe å si er hvordan en oppfører seg ovenfor kundene. Jeg f eks reagerer mye sterkere på selgere som snakker i mobilen privat når de sitter i kassen etc. Det er å drite i kundene sine det. Når de sitter der "ja eg skal ut med folka i kveld, kommer oppom i 7 tiden 2 sekund (ser opp på meg) skal du ha pose på ? ". Snus, sløyfe i håret, litt for mye parfyme eller andre "bagateller" har jo ingenting med hvor mye en bryr seg med kundene å gjøre, det hører til selgerens private behov/livstil. Det er ikke greit å røyke/snuse og skulle være f eks 8 timer på jobb uten å røyke/snuse under hele arbeidsdagen. EDIT: Kan legge til at jeg jobber som selger, snuser da på jobb. Har aldri vært en eneste kunde som har bemerket akkurat det, og kundene opp gjennom min tid har bemerket myyyyye rart. Utsjåanden til personen har ikkje så mykje å seie, men korleis selgaren oppfører seg har mykje å seie i forhold til om kunden ønsker å kjøpe hos deg. Verdien av vara har sjølvsagt også litt å seie, då kundes krav til å stole på selgaren er mykje lavare ved kjøp av ei vare til 100-lappen i forhold til ei vare over milionen. Sjølv hadde eg f.eks ikkje brukt ein boligmeklar som ikkje er meir engasjert en at han ikkje gidder å spytte ut snusen under visninga. Dårlig service treng det ikkje å være om du snuser på jobb, men det kan gjere at kunden heller benytter ein anna selger eller i verste fall ein anna butikk. Det er langt i fra alle kundar som bryr seg om snusing, men det ingen kunder som heller vil benytte seg av selgeren som snuser en selgaren som ikkje snuser. Lenke til kommentar
Icedragon520 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 Bra innlegg syntes jeg Ceburger Ingen som har bemerket at jeg har snus i og som han sa så bemerker kunder mye rart! Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Utsjåanden til personen har ikkje så mykje å seie, men korleis selgaren oppfører seg har mykje å seie i forhold til om kunden ønsker å kjøpe hos deg. Jeg er helt enig, og jeg mener at snus går like mye under utseende som en piercing/tatoering, med untak av at snusen er lettere å fjerne der og da. Verdien av vara har sjølvsagt også litt å seie, då kundes krav til å stole på selgaren er mykje lavare ved kjøp av ei vare til 100-lappen i forhold til ei vare over milionen. Enig her, dersom man er eindeomsmegler kan utseende og førsteintrykket gjøre at potensielle kjøpere letter stoler på megleren. Sjølv hadde eg f.eks ikkje brukt ein boligmeklar som ikkje er meir engasjert en at han ikkje gidder å spytte ut snusen under visninga. Det kan jeg forstå i en slik situasjon. Dersom eiendomsmegleren snuser hadde det ikke brydd meg. Her er alle forsjellige, og du finner ikke ett mennesker som er perfekt i alle andres øyne. Er enig i at for å være på den sikre siden så kan en godt spytte snusen ut under en liten visning, noe helt annet er jo å kreve det av selgere som er på jobb 8 timer, enten en selger sjokolader eller biler. Dårlig service treng det ikkje å være om du snuser på jobb, men det kan gjere at kunden heller benytter ein anna selger eller i verste fall ein anna butikk. Har aldri opplevd noen som har snudd når de har sett en snus, eler gått til andre kassen, men det er godt mulig det kan skje, det finnes folk som er optatt av utrolig mye der ute. Det er mange menn som går der det er pene jenter bak kassen (kansje ubevist), uavhengig av hvordan servicen er. (faktisk folk som går til pene jenter som snuser, fremfor mindre pene jenter som ikke snuser, dette er erfaringer fra min egen jobb). Så det er folk som bryr seg om utsende fremfor service, personlig mener jeg da at snus går like mye under utseende som "en gidde å spytte ut ting". Så ja det kan faktisk ha noe å si for noen, men når vi først er inne på utseende, så virker det ikke som snusen er en avgjørende faktor for folk flest. Det er langt i fra alle kundar som bryr seg om snusing, men det ingen kunder som heller vil benytte seg av selgeren som snuser en selgaren som ikkje snuser. Etter min erfaring så gir alle faen (virker vertfall sånn) i om en snuser eller ikke. Det er så mange andre ting ved en selgers utstråling som heller fanger opmerksomhet enten positivt eller negativt (se forgie avsnitt om kjønnhet). Tror aldri jeg har lagt merke til om selgerene snuser når jeg selv er kunde. Selvsagt ser jeg om leppen buler ut eller ikke, men registrerer ikke det som et objekt som må tenkes over Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Hva med en selger som ser direkte motbydelig ut utsende messig ? Er det også dårlig service ? kommer ann på det. hva mener du med ser motbydelig ut. hvis jeg treffer en selger som jeg ikke sntes ser noe pen ut, så er jo helt uvesetlig så lenge dne er flink som selger/kundebehandler. hvis det er dårlig personlig hygiene som er klart synlig nei da går jeg en annen plass rett og slett fordi jeg ser det som lite respektfult mot kundene å ikke ivareta personlig hygiene. (men selvfølgelig er det varmt og man svetter så holder man ikke det imot selgeren) Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Hva med en selger som ser direkte motbydelig ut utsende messig ? Er det også dårlig service ? kommer ann på det. hva mener du med ser motbydelig ut. hvis jeg treffer en selger som jeg ikke sntes ser noe pen ut, så er jo helt uvesetlig så lenge dne er flink som selger/kundebehandler. hvis det er dårlig personlig hygiene som er klart synlig nei da går jeg en annen plass rett og slett fordi jeg ser det som lite respektfult mot kundene å ikke ivareta personlig hygiene. (men selvfølgelig er det varmt og man svetter så holder man ikke det imot selgeren) Jeg mener i en slik konteks at det er motsatt av det å sverme rundt de pene. Har aldri jobbet med noen som er "motbydelig" eller veldig uatraktiv, har derimot jobbet med noen som er merkbart penere enn gjennomsnittet. Og blant pene jenter merker en at mange menn i alle aldre automatisk trekker mot de kassene med pene selgere. Jeg stiller da spørsmålene: Betyr det at en som er pen autmatisk gir god service med sitt nærver ? Betyr det motsatt at en som er stygg gir dårlig service bare ved å være der ? Og så kobles dette til snus. Dersom noen reagerer på snus og velger en som ikke snuser, er ikke det egentlig det samme som å velge en pen selger ? Er det da god service å ikke snuse ? Er det da god service å være pen. Spørsmålet mitt var egentlig et virkemiddel for å illustrere at snusing er en ting som går på utseende. Uavhengig om det er "lett å gjøre noe med" der og da eller ikke. Personlig så velger jeg ikke selgere etter om de snuser/ikke snuser. Heller velger jeg ikke selgere om de er pen/eller ikke. Men tydeligvis gjør en del det. Dårlig personlig hygiene som merkes av kundene har jeg heller aldri vært borti. Det er som du sier respektløst av selgeren å være på jobb i en slik tilstand, og jeg regner med at de fleste arbeidsgivere hurtig ville tatt tak i det. Endret 23. juni 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Problemet er at fyrsteinntrykket har veldig mykje å seie. Når eg skal handle hos ein selgar så er det ikkje akkurat ofte eg tar meg tid til å prate med dei forskjellige selgerane for å gjere meg opp ei meining om kor flinke dei er. Det er mykje lettare å gå for den selgaren som ser kompetent ut, og heller bytte til ein anna selger om det viser seg at den selgeren du fyrst valgte ikkje har peiling på noke som helst. Dersom selgaren er ukarismatisk så krever det mykje meir av selgaren for å skaffe seg kunder. Pene selgere kan være meir passive sidan kundane har lettare for å oppsøke dei. Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 I et yrke der man er bedriftens ansikt utad, ville løssnus vært bannlyst i mine øyne. Posesnusen er jo mye mindre synlig, og ikke på langt nær så grisete som jeg vet at mange mennesker synes løssnusen er. Jeg tror du kan fortsette med posesnusen din med god samvittighet. Radlekatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå