Gå til innhold

Hva i huleste er poenget med offentlige skattelister?


Anbefalte innlegg

menneskerettighets loven du har quotet som snakker om privatliv... det nevner ingenting om hva som er privat eller ikke.

 

lønn er ikke privat.. ikke ifølge ESA. ikke i følge EØS.. ikke ifølge ordbøkene.. hvor mange beviser trenger du for å få det inn?

 

jeg tror det er du som må begynne å oppføre deg. du sier jeg er den eldste.. da lurer jeg litt på hvor mye gamlere jeg er enn deg fordi det virker som du ikke er myndig engang og ikke kan en døyt om dette fordi du benekter alle beviser og alt sammen med svada. så hvem er det egentlig som må starte å oppføre seg her? jo det er du å begynne å heller godta at slik er det. ikke sitte der å benekte fakta og sannheter og begynne med personangrep i hytt å gevær

 

i denne tråden har jeg ikke kommet med 1 eneste personangrep men jeg har fått flere mot meg. hmmm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her ser vi nøyaktig hvor du blander.

 

ens private økonomi består av hva du bruker pengene dine på. ikke hva du får i lønn

private økonomi har ingenting med lønna å gjøre i det hele tatt.

 

og du klarer vel ikke å skjønne det enkelt og greit hvis du så leste den posten der jeg quota ordboka første ganga at lønnen ligger ikke innenfor privat området

 

du fikk det spesifikt direkte fra ESA og EØS men det var vel ikke godt nok nei?

 

jeg har ikke kommet med spydigheter i det hele tatt her, nettopp fordi jeg har ikke gjort det personlig...

 

du er 18 år. come on...

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/05/478809.html

 

Skattelistene er her

Åpning i sikte?

Den rødgrønne regjeringen har uttalt at de ønsker å åpne skattelistene for mer innsyn igjen. Regjeringen hevder imidlertid foreløpig at det er usikkert om dette vil bli gjennomført, blant annet fordi ESA, overvåkningsorganet for EØS, for tida vurdere om opplysningene skal regnes som å tilhøre privatlivets fred.Saken har kommet opp fordi en norsk privatperson som mener likningen tilhører privatlivets fred i 2004 klaget reglene inn for ESA.

 

Per Edgar Kokkvold, generalsekretær i Norsk Presseforbund, mener på sin side at det uansett ikke ville vært noe i veien for at regjeringen offentliggjør skattelistene i større grad allerede i år, om den hadde ønsket det.

 

der har du det direkte svart på hvitt fra ESA og EØS.... så lenge skattelistene er enda offentlige så har ikke disse reglene forandret seg.

 

og hvis du virkelig ville være så forbanna voksen så skulle du ha lest alt i hele tråden før du poster i trådenda vet du hva som har blitt diskutert og ikke. da kan du komme med helt andre poster enn det du holder på med nå.

 

du har gått i ring i 3 sider og jeg har forklart det til deg på mange forskjellige metoder. andre har til og med prøvd men nei dere benekter og dere holder dere til den ene lille saken som ikke er sann engang.. dere holder dere til deres egen tro og mening mens vi kommer med fakta og sannhet. hvem tror du vinner? hmmm

 

du er 18 år. tenk deg meget godt om før du poster igjen... kommer det en til slik post så rapporterer jeg deg og tråden

deg fordi du opptrer deg som et barnslig kverulant troll

og tråden fordi man går kun i ring og folk sporer helt av skaftet

 

dere har fått de svarene som trengs for å skjønne dette ordentlig. bruk dem

Lenke til kommentar
Uansett hvordan ordet er definert vil jeg tro de fleste nordmenn mener deres egen inntekt er privat.

vri seg unna sannheten. det er det eneste dere kan. følge dere egen tro og mening istedenfor fakta og sannhet...

 

de fleste nordmenn regner sin egen konto for privat. men selve lønna vet alle at ikke er privat (utenom dere da)

 

uansett hva du tror så er det fakta og sannhetens definasjon på det og det er slik det fungerer.

 

hva dere tror betyr ingenting. hva dere mener betyr ingenting

 

hva som er fakta og sannhetene betyr meget mye

Lenke til kommentar

DrHawkings har enda ikke forstått den normative debatten og fortsetter å referere til etablerte sannheter.

 

ens private økonomi består av hva du bruker pengene dine på. ikke hva du får i lønn

private økonomi har ingenting med lønna å gjøre i det hele tatt.

 

Jeg skulle likt å se hvilke mennesker (bortsett fra rike arvinger) som mener at privat økonomi ikke har noe med lønn å gjøre.

 

Ifølge denne argumentasjonen som blir presentert her så er det fakta at lønn og yrke ikke er privat fordi staten sier at det ikke er privat, da eksisterer det heller ikke homofili i Iran, fordi staten sier så.

Lenke til kommentar

ens økonomi er en privat affære

Enig.

 

så mangler du noen grunnkunnskaper om privatliv, så ja.. Hvem er det som ikke vet forskjell på enkelte ting her..?

Det faktum at du ikke har evne til å forstå

Vet ikke hvem som er verst innen skittkastingen jeg :)

 

Eneste faktumet er at du konstant ignorerer hva definisjonen på hva privatliv er, kos deg med den uvitenheten du besitter på da..

Noch mal :)

 

lønn er en del av ens privatliv

Enig her også.

 

Hvor mye skatt man betaler, er ikke en privatsak.

Stemmer! Og det er her jeg mener at forskjellen ligger. Ved å betale skatt til det offentlige, så skal også samfunnet/offentlige se hva hver og en bidrar med.

 

Dette handler for meg ikke om at en privatperson skal angi en annen for skattesnusk. Dette handler om forholdet mellom skattebetaler og staten. I og med at pengene går til det offentlige så er det dermed ikke en privatsak mellom Ola Normann og den norske stat.

Lenke til kommentar

hva dere mener personlig betyr squat/nada/svada/ingeting

 

hva som står svart på hvitt i regler og lover til ESA og EØS betyr alt... det er det som gjelder..

 

Som sagt, du må se forskjell på normativ og deskriptiv debatt. Vi diskuterer ikke hva som er tilfellet, men hva som BURDE være.

Lenke til kommentar

Om det fantes en Norsk lov som sa at steining av homofile er riktig, vil det da gjøre det etisk riktig å drepe homofile? Nei!

Og slik er det med offentliggjøringen av skattelistene...

 

det er helt greit nok men folk her lurte på hvorfor den var offentlig og hvorfor den ikke kunne bli privat og da trår regler og lover inn. ikke hva som er etisk riktig. men uansett så er det riktig at det offentlig gjøres.

 

Det eneste argumentet dere i de siste 4 sidene har vært at det er en privat sak men det har jeg bevist at det ikke er så det argumentet deres holder ikke ord, lønna burde ikke være privat heller. uansett ossen du vrir og vrenger på det så kommer lønna aldri til å bli privat.

 

vet du hvorfor?

 

fordi jeg kan få samme jobb som deg og få vite lønna og dermed spres ordet uansett videre og videre og videre helt til alle vet det.

 

det eneste nettsidene har gjort er å samle alt på en plass der folk kan få vite istedenfor at vi skal måtte spørre masse folk om det

 

det eneste skattelistene gjør er å forsikre oss at vi betaler riktig skatt og staten ikke jukser

 

 

hva dere mener personlig betyr squat/nada/svada/ingeting

 

hva som står svart på hvitt i regler og lover til ESA og EØS betyr alt... det er det som gjelder..

 

Som sagt, du må se forskjell på normativ og deskriptiv debatt. Vi diskuterer ikke hva som er tilfellet, men hva som BURDE være.

 

da tror jeg du burde ta deg en tur gjennom hele tråden for det virker ikke som du har fått med deg hva det handler om

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Men det er vel ingen gode argumenter for at skattelistene IKKE skal være offentlige.. bortsett fra at det for noen er....flaut?

 

Noe som kan også sies om helsejournaler? Det er jo rett og slett det at det er en privatsak. Andre argumenter går også på som politiet har sagt, at det kan brukes som et startgrunnlag for kriminelle, noen har også advart mot effekter over i stigmatisering og mobbing av lavtlønnede grupper.

Lenke til kommentar

mobbing foregår på skolen. nå folk blir voksne så er det voksne... det finnes unntak men normale folk blir voksne etter fullført studie..

 

jeg ble mobbet godt på barne og ungdomskolen. men når jeg begynte på videregående blei folk såpass voksne at det var helt slutt...

 

de som mobber som voksne er en skam for menneskeheten.. de vet ikke bedre..

de som gjør det er 4-10 år i skallen og vil aldri vokse opp

 

ps les posten over deg

 

 

god sammenligning:

 

http://www.cbscores.com/

These Cinebench 11.5 results are provided by members of the public and manufacturers. Whilst there is no way to solidly verify each and every score, it is quite simple to extrapolate results and predict what any given computer should be able to do. A bit of common sense makes it almost impossible to cheat.

 

istedenfor at jeg skal komme inn her å lage tråd og lese tusen vis av poster med cinebench scores så kan jeg enkelt gå inn der å sjekke

 

NØYAKTIG det samme er blitt gjort med lønn

 

DERFOR er ikke lønn privat...

 

DERFOR er det ingenting farlig med offentlige skattelister

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

da tror jeg du burde ta deg en tur gjennom hele tråden for det virker ikke som du har fått med deg hva det handler om

 

Tråden handler bokstavelig talt om hva "poenget med offentlige skattelister". Spørsmålet er "hvorfor har vi skattelister". Det er klart at denne debatten handler langt mer om den normative debatten, som er gjort klart gjennom at man argumenterer for og imot publisering av skattelister. Det samme kan man trekke fram i en debatt om narkotika, hvis det blir spurt hvorfor i all verden narkotika er ulovlig og hvorfor det ikke er lovlig, så er det ikke mye debatt av "LOVEN SIER DET".

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

gratulerer for at du klarer å lese overskriften

skal ikke en forumveileder være bedre enn dette? da er ikke standarden mye høy altså...

 

PS: du har samme tekst i quoten som du har skrevet selv.. en liten fiks kanskje fordi jeg har ikke skrevet det som står i quoten

 

ang narko: det kan bli fin debatt det fordi hasj for eksempel er ikke ulovlig i alle land og det snakkes om å lovligjøre det her i norge au.

hvis det blir diskutert om man er kriminell om man røyker hasj så er svaret ja fordi loven sier det. men i utgangspunktet skulle det vært lovlig og alkoholen ulovlig...

 

men å si at lønn er privat blir feil fordi det står klart i loven og dermed er det slik det er.

om du selv mener det er privat betyr ikke så mye da det står klart i papirene hva som er hva..

 

å diskutere om hvilke goder og onder om det er noe helt annet men ingen kan komme å si at lønna er privat fordi det står det svart på hvitt at det ikke er

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Noe som kan også sies om helsejournaler? Det er jo rett og slett det at det er en privatsak. Andre argumenter går også på som politiet har sagt, at det kan brukes som et startgrunnlag for kriminelle, noen har også advart mot effekter over i stigmatisering og mobbing av lavtlønnede grupper.

Når ble helsejournaler offentlige?

Lenke til kommentar

Det eneste argumentet dere i de siste 4 sidene har vært at det er en privat sak

 

Pluss på:

  • brudd på menneskerettigheter relatert til retten til privatliv
  • Etisk umoralsk
  • Sjansen for innbrudd i sett eget hjem er større enn om skattelistene ikke var offentlig
  • Mobbing på skolen relatert til skattelistene har skjedd
  • 46% mener at de ikke burde være offentlig der personer med årslønn under 300.000 er den største motstandergruppen.

Om du enda ikke har sett disse argumentene har du det nå...

Lenke til kommentar

Sjansen for innbrudd i sett eget hjem er større enn om skattelistene ikke var offentlig

Bullshit, det finnes ingenting som tyder på dette.

 

46% mener at de ikke burde være offentlig der personer med årslønn under 300.000 er den største motstandergruppen.

Ergo: Flertallet foretrekker at de finnes.

 

Mobbing på skolen relatert til skattelistene har skjedd

Barn er rasshøl, de vil alltid mobbe folk for ting, uansett hva det gjelder, og det er ikke slik at en person plutselig havner i mobbesonen pga foreldrene sin inntekt, den personen var garantert godt utsatt for mobbing før det.

 

Etisk umoralskt

Well, that's just like your opinion, etter dine egne kilder så er 56% uenige med deg om det.

 

Brudd på menneskerettigheter relatert til retten til privatliv

Jasså? Kilder på det eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...