Gå til innhold

Mulig å trene seg opp for å unngå bilsjuke?

Anbefalte innlegg

Hei! Er det mulig å trene seg opp til å ikke bli bilsjuk, slik som man kan trene seg til å ikke bli båtsjuk?

Har veldig lyst til å lese eller se på film på bilturen, men kan ikke se lenge før jeg blir kvalm.

Om det går ann å trene seg opp, hvordan burde jeg gå fram? Bli litt bilsjuk vær gang?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sette ting i perspektiv:

Det finnes folk som har reist på havet hele livet og som aldri blir kvitt sjøsyken. Så dette er nok ikke noe jeg har stor tro på kan kureres eller "trenes bort".

Jeg tror forskjellige mennesker er mer eller mindre disponible for dette. Blir selv busssjuk etter et par timer uansett :thumbdown:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bilsyke eller sjøsyke kommer av at balansesansen oppfatter bevegelser som synet ikke oppfatter. Når du leser eller ser film oppfatter ikke synet de bevegelsene du gjør og det oppstår en konflikt mellom to saner som mange blir kvalme av.

For bilsyke er mitt beste råd å heller lytte på podcast eller lydbøker mens du følger med på veien forran bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer fint å se film om skjermen er montert på nakkestøtten, siden jeg da har blikket opp og kan fort kaste et blikk på veien i tillegg til at sidesynet oppfatter litt også. Er verre om jeg prøver å lese, da blir jeg gjerne sittende med blikket ned og da blir jeg dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

mhm, men jeg såg på discoverychannel at noen piloter (tror jeg det var) trener i en ekstra kvalmende simulator for å tilpasse balanseevnen til slikt eller noe sånt, de ble veldig kvalm etterpå men skulle visstnok hjelpe

Har også hørt at folk blir vant til sjøen etterhvert og blir ikke så lett sjøsyk. I byen har vi en båt det er skole på ,faktisk, der elevene tar maritime fag og samtidig venner seg til å vugge opp og ned samt resten av livet på sjøen. Du mener altså dette ikke har noen effekt, Geir__hk? Eller er det "noen få" som ikke blir kurert?

Bruker reisesjuketabletter av og til men blir trøtt av det, hjelper ikke alltid like bra og ikke er det sunt med for mye heller (skal kjøre flere dager sammenhengende)

Skjerm på nakkestøtte har vi dessverre ikke, men vi har liten laptop som vi tar med

• Liker 2
Lenke til kommentar

var utrolig reisesyk før... Da gikk det ikke lange stunden før jeg ble kvalm og spydde. Så startet jeg med bilsyketabletter, og jeg slapp unna mye mer... Så bare gikk det gradvis over. Eneste jeg trenger nå, er bittelitt drikke og litt mat, for å ikke reise på tom mage. Da blir man ofte kvalm. Husk å spise godt med mat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For bilsyke er mitt beste råd å heller lytte på podcast eller lydbøker mens du følger med på veien forran bilen.

Og jeg er helt enig.

Bilturen er tross alt en del av reisen og DVD for ungene er egentlig noe svineri. Det gir dem vaner som går på at det ikke finnes transportetapper (ventetid) i livet.

Vi bruker en del lydbøker og en del musikk på lengre kjøreturer.

Ellers:

- Ikke spis søtt rett før eller under turen.

- Ikke drikk søtt rett føre eller under turen.

- Spis gjerne noe salt (kjeks, chips etc) før turen

- Drikk vann jevnlig under turen.

- Følg med på veien / havet om du sliter med transportsyke.

Sam

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Bilturen er tross alt en del av reisen og DVD for ungene er egentlig noe svineri. Det gir dem vaner som går på at det ikke finnes transportetapper (ventetid) i livet.

Jeg finner ikke milelange motorveier veldig interessante å se på, og heller ikke svingete veier med grantre eller korn, og synes at det ikke er noe problem at man bruker tiden på ting som får tiden til å gå.

Å se ut vinduet blir man lei av når man kjører 50-60 timer

Lenke til kommentar
For å kjøre til Frankrike og så kjøre en lengre vei tilbake for å komme innom forskjellige land.

Joda kjede seg er en del av livet men som jeg ser på det, ikke ett mål i seg selv

Jeg ser det som et samfunnproblem at vi har en oppvoksende slekt som ikke kan konsentrere seg i mere enn 10-15 minutter eller klare være våkne uten å konstant få tilpasset underholdning via skjerm eller hodetelefoner.
Lenke til kommentar

OK, da vet du hva du ikke skal gjøre i ferien når du bestemmer selv rolleyes.gif

Hehe, ja Om ikke alderen gjør skumle ting med megph34r.gif

[Jeg ser det som et samfunnproblem at vi har en oppvoksende slekt som ikke kan konsentrere seg i mere enn 10-15 minutter eller klare være våkne uten å konstant få tilpasset underholdning via skjerm eller hodetelefoner.

Jeg har i allefall ikke store problem med å konsentrere meg i flere timer (Som regel)

Er du lærer forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...