Gå til innhold

Aldersgrense på Jason Bourne-filmene: 15år på vanlig, 11år på extended?

Pettersenper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg besitter også denne Extended utgaven med 11 års aldersgrense.

Jeg tenker at det kanskje kan være en følge av at den opprinnelig fikk 15 års aldersgrense på kino, en aldersgrense som senere ble overført til den standard DVD-utgivelsen. Men når denne Extended utgaven skulle utgis ble den gitt en ny titt av Medietilsynet, og med nye øyne fikk den denne gangen en 11 års aldersgrense.

Medietilsynet har selvfølgelig visse retningslinjer å forholde seg til med tanke på å sette en aldersgrense, men det dukker nok nå og da opp visse tvilstilfeller som da avgjøres med synsing, på den måten kan det nok i disse tilfeller være litt "flaks/uflaks" som avgjør hvilken aldersgrense en film får.

Nå vet jeg ikke om det at den vanlige utgaven av The Bourne Identity forsatt har 15 års aldersgrense er en følge av at det er en gammel uoppdatert utgivelse, eller om det faktisk er slik at disse to versjonene av filmen blir håndtert som to forskjellige filmer av Medietilsynet, og at standard versjonen med dette må bli gitt en ny gjennomgang for å få samme aldersgrense som extended versjonen, men jeg heller personlig mot den første forklaringen.

Dette er kun synsing fra min side, og ikke basert på kilder eller fakta.

Men jeg er uansett nær helt sikker på at det ikke er snakk om nevneverdig vold som er borte i extended utgaven, så du kan nok fint se denne uten å bekymre deg for å gå glipp av noe.

Edit: Når jeg tenkte meg om litt, kom jeg på at jeg har hørt at Medietilsynet aldersgrensegivning kun er med tanke på kinodistribusjon, og at en DVD-utgiver selv i teorien kan sett en aldersgrense de selv ønske å sette på en DVD-utgivelse.

Dette fant jeg fakta på:

• Distributør er ansvarlig for å sette en anbefalt aldersgrense, og sørge for at alt innhold på videogrammet er egnet for denne aldersgruppen (inkludert forfilmer og reklame).
  • Aldersgrensen bør ikke være lavere enn den grensen Medietilsynet har satt for filmen når denne har vært vist på kino.

Det er vel det at det står 'Bør' og ikke 'Skal' som gjør at distributøren har anledning til å sette en 11 års aldersgrense på The Bourne Identity Extended utgave, så lenge det til en viss grad kan forsvares at innholdet er egnet for aldersgruppen.

Kilde: Aldersmerking av DVD @ medietilsynet.no

Edit 2: Media tilsynet => Medietilsynet + 1 stk. v => d

Endret av Bruckiania
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...