Blib Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Har laget et script som består av en tekstboks hvor en kan skrive inn et tall, en setning som sier maksimumverdien for det tallet og en anne som sier minimumsverdien. I tillegg er det en funksjon som lager et tilfeldig tall og setter minimum/maksimumsverdiene hver gang en starter på nytt. Det er hittil to bugs utenomden jeg spør om hjelp etter og det er viss det er flere brukere på samtidig og hvis en forlater siden uten å ha gjettet ferdig. Menmen, scriptet benytter seg av en tekstfil hvor den lagrer alle viktige verdier (Hovedsakelig pga. jeg ikke er helt fortrolig med MySQL enda) som den åpner og sjekker om den første linjen er 1 eller 0. Veriden blir satt til 0 om brukeren klarer å gjette tallet, og på denne måten gjenkjenner scriptet om den skal generere ytt tilfeldig tall. Funksjon om antall forsøk gjenværende skal lages senere For øyeblikket får jeg en feilmelding om parse error på linje 22, uten at jeg vet hvorfor. Tenkte jeg skulle kjøre det nå for å lete etter småbugs. Noen som kan peke ut hvor feilen min ligger...? <html> <head> </head> <body> <h1>Gjett Tall Programmet!</h1> <center> <p> <form action="index.php" method="post"> Tallet: <input type="text" name="gjettet_tall"> & <input type="submit" value="Gjett!"> </form> </p> <?php $fil = "tall.php"; $innhold = file($fil); $fp = fopen($fil, "w"); if ($innhold[1] == 1) { // Sjekker om den skal lage nytt tilfeldig tall eller om den holder på å bli gjettet på for øyeblikket $nummer = 1 $tallet = $innhold[2]; //Her får jeg feilmelding, om parse error... $minimum = $innhold[3]; $maximum = $innhold[4]; if ($gjettet_tall == $tallet) { print ("<strong><h3><p>Du klarte det!<br>Tallet var $tallet !!!</p></h3></strong>"); $nummer = 0; } else { print ("<p>Tallet er mindre enn:<strong> $maximum </strong></p>"); //Liker denne featuren jeg. :) print ("<p>Tallet er større enn:<strong> $minimum </strong></p>"); if ($gjettet_tall > $minimum) { // Oppdaterer minimum og maksimumsveridene $gjettet_tall = $minimum; } elseif ($gjettet_tal < $maximum) { $gjettet_tall = $maximum; } $null = ""; fwrite($fp, $null); //Sletter alt innhold i fila slikt at den kan begynne å skrive til en ren fil $fp = fopen($fil, "a"); fwrite($fp, $nummern$talletn$minimumn$maximum); //Skriver de inn i fila igjen. $fclose($fil); } } else { srand(time()); // Rister opp rand-funksjonen (Tror jeg..? :) $fra = 1; $til = 4; $joika = rand($fra, $til); // For å sørge for at det er like tilfeldig om tallet blir mellom 1 og 9 og 1000 og 10 000. if ($joika = 1) { $fra = 1; $til = 9; $tallet = rand($fra, $til); $minimum = 1 $maximum = 9 } elseif ($joika = 2) { $fra = 10; $til = 99; $tallet = rand($fra, $til); $minimum = 10 $maximum = 99 } elseif ($joika = 3) { $fra = 100; $til = 999; $tallet = rand($fra, $til); $minimum = 100 $maximum = 999 } elseif ($joika = 2) { $fra = 1000; $til = 9999; $tallet = rand($fra, $til); $minimum = 1000 $maximum = 9999 } $null = ""; fwrite($fp, $null); $fp = fopen($fil, "a"); fwrite($fp, 1n$talletn$minimumn$maximum); $fclose($fil); } ?> </center> </body> </html> Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Bytt ut linjen over "parse-feilen" med: $nummer = 1; Du hadde glemt semikolon... fort gjort... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 Bytt ut linjen over "parse-feilen med": $nummer = 1; Du hadde glemt semikolon... fort gjort... Ah. Når en får parse error skal en titte på linjen OVER der som en får feil! Seff. Satt bare å stirret intenst på linje 23 jeg, uten hell. Heh, takker UTROLIG dustete feilmeldinger av og til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå