Gå til innhold

Intel X25-M SSD 2.5" 80gb YTELSE

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok ATTO Disk Benchmark på min Intel x25-m etter installering av Windows 7, og da var Write/Read på 70-80mb/s - 250-260mb/s.

Men etter 3-4 dager så viser den 54-57mb/s Write og 255mb/s Read.

Opprinnelig skal jo Write være på 70mb/s og det ser ut som at den har mistet litt ytelse.

Har installert nyeste firmware og disken har 36gb ledig plass, har også kjørt Intel SSD Optimizer inne på Intel SSD Toolbox.

Kjører Steam og cs 1.6 på den harddisken og jeg merker småhakking i cs( fps går fra 98-100, ikke at dette er bad men den hakker i ett lite millisekund ). Med mindre jeg kjører Høy Prioritet og kun 1 CPU på spillet så skjer dette.

Har aldri hatt sånn småhakking som dette på mine 7200rpm harddisker.

Speccet mitt:

Skjermkort: MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

Hovedkort:MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz

Strømforsyning: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm fan

Ram: 4gb Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL5

Noen som har tips, triks eller idèer?

Edit: ATTO Disk Benchmark; http://bildr.no/view/674037

Edit 2: AS SSD Benchmark; http://bildr.no/view/675660

Mvh

Henning

Endret av Henning1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stjeler tråden litt.

Har selv samme SSD med ganske slapp ytelse.

Etter det jeg har hørt har jeg en utdatert firmware.

Siden jeg uansett skal formatere, burde jeg oppdatere firmwaren først, så formatere?

Skal jeg bare brenne ut den ISO'en på en CD (firmwaren), så starte opp ifra den så er alt good 2 go? :p

Lenke til kommentar

Huk på "Enable write caching on the device" i Device Manager.......

Firmwaren kan du oppdatere når som helst om jeg ikke tar feil :thumbup:

Og husk å brenne ut ISO filen som IMAGE, om du har windows 7 så bare høyreklikk på filen og trykk åpne i Windows Disc Image Burner.

Endret av Henning1337
Lenke til kommentar

Men etter 3-4 dager så viser den 54-57mb/s Write og 255mb/s Read.

Opprinnelig skal jo Write være på 70mb/s og det ser ut som at den har mistet litt ytelse.

Høres ut som du ikke bruker AHCI-modus. Da får du nemlig ikke TRIM-støtte i Windows 7. Du må sette SATA til AHCI-modus i BIOS. Men først må du installere ACHI-drivere for Windows 7 ellers risikerer du blåskjermer. Gjør følgende endringer i registry for å enable AHCI-støtte (les instruksene nøye; alt dette gjøres på eget ansvar):

http://support.micro...om/kb/922976/en

Deretter kan du taste følgende i kommandolinjen:

fsutil behavior query disabledeletenotify

Dersom DisableDeleteNotify returnerer 0 er TRIM-kommandoer enablet.

EDIT: Glemte å nevne at du trenger minst firmware-versjon 2CV102HA eller nyere (siste versjon er 2CV102HD). Generelt sett vil jeg anbefale følgende guide:

[/url]Windows 7 SSD Performance Optimization Guide

Her finner dere informasjon om hvordan dere kan finjustere ytelsen i forhold til Windows 7 (og ikke minst hvordan man frigjør mer plass).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Hei, jeg oppdaterte firmwaren på min intel gen 2 uten behov for formatering, men jeg måtte inn i bios og sette den i riktig modus igjen..

Dersom din gamle firmware ikke støttet TRIM så er 'skaden' allerede gjort. For å få tilbake den tapte ytelsen så bør du (kvikk)formatere disken og kjøre Intel SSD Toolbox for å optimalisere disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...