Gå til innhold

spørsmål ang. tid på lappen

Paulex

Anbefalte innlegg

Hadde vansker med å stu dette problemet inn i en god emnetittel.

Problemet er at når jeg var 18 år så begynte jeg på lappen.

Jeg hadde stort sett alt, untatt teorien og oppkjøringen, pluss ett par kjøretimer til.

Da klarte jeg å brekke beinet i fylla selvfølgelig, og kunne derfor ikke kjøre.

Etter dette har det bare gått lengre og lengre tid, og jeg har vært blakk som en kirkerotte siden den dagen omtrent.

Nå er jeg.....23, og fortsatt ikke fått surra meg til å ta resten av denne forbanna lappen.

Så må jeg ta langkjøringen og alt sånn om igjen, eller? jeg har jo bevist på kort at jeg har tatt dem, med signatur fra kjørelærer.

Og det er jo ikke akkuratt noe du kan stryke på.

Og når du får lappen så får du den jo for resten av livet ditt, så jeg syntes det hørest så rart ut om jeg må ta langkjøringen og alt om igjen. (tatt langkjøring, glattkjøring og forbikjøring)

Året dette ble gjort var 2005.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På teorien må du ha med briller/linser, og du vil komme til å ta en liten synstest. Har du veldig dårlig syn kan det hende du får forbud mot å kjøre uten synskorreksjon.

En annen ting du må huske er å søke om førerkort på vegvesenet sin side, før du blir klarert til å kjøre bil. De sjekker også vandelen din, og det tar ca to uker før du er klarert for å ta førerkort eller ikke. Er vandelen eller søknaden din eldre enn 2-3 mnd og du enda ikke har tatt teori, må du søke om igjen for å ta teorien.

Lenke til kommentar

Det du sier er at jeg må søke, om om ca. 2 uker etterpå kan jeg ta teorien? Og da kan ikke den løpe ut etter 2-3 månder? For ventetiden på oppkjøring kan jo være veldig mye lengre enn bare 2 månder.

En annen ting er at jeg har trafikalt grunnkurs også, det har ikke kommet noe nytt jeg blir nødt til å følge med på?

Jeg har rundt -4 på begge så jeg blir nok påbudt å kjøre med synskorrigering. Uten det finner jeg vel knapt bilen. men må jeg ha med noe fra optiker, eller kan jeg kun "bevise" at jeg ser bra?

Lenke til kommentar

Det du sier er at jeg må søke, om om ca. 2 uker etterpå kan jeg ta teorien? Og da kan ikke den løpe ut etter 2-3 månder? For ventetiden på oppkjøring kan jo være veldig mye lengre enn bare 2 månder.

Det er når du tar teorien denne søknaden gjelder. Oppkjøring trengs ikke dette. Du søker, får det klarert, tar teorien. Jeg søkte om førerkort en halvt år før jeg tok teorien, og når jeg da skulle ta teorien fikk jeg beskjed om at vandelsattesten de hadde var for gammel, så de måtte få en oppdatert versjon og så kunne jeg komme tilbake.

En annen ting er at jeg har trafikalt grunnkurs også, det har ikke kommet noe nytt jeg blir nødt til å følge med på?

Nei.

Jeg har rundt -4 på begge så jeg blir nok påbudt å kjøre med synskorrigering. Uten det finner jeg vel knapt bilen. men må jeg ha med noe fra optiker, eller kan jeg kun "bevise" at jeg ser bra?

Tror ikke du trenger noe attest for synet.. Litt usikker, men å ta denne synstesten på trafikkstasjonen når du tar teorien tror jeg holder.

Lenke til kommentar

Tviler på at de sender deg rett på oppkjøring hvis du består teorien. Du må nok ha en vanlig kjøretime for å vise at du fortsatt kan kunsten med å kjøre bil. Husk at det har gått 5 år, og det er lenge. Uansett så hadde jeg forhørt meg med en kjøreskole og hørt hva de har å si. Lykke til med teorien!

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting. Jeg kan ikke øvelseskjøre. Det har kommet en ny regel om at man må ha ett bevis eller noe på at man kan øvekjøre. Dette mangler jeg.

Men, ja... jeg får nesten bare ringe å høre. Har søkt om rettighet på førerkort på vegvesenet nå, så må vel uansett vente på den.

Lenke til kommentar

Les første posten hans. Det er 5år siden hans siste kjøretime. Det er det jeg sikter til. Jeg hadde oslokjøring igår. Hva om jeg venter i 5år, tar teorien og består den. Deretter kontakter jeg en kjøreskole og ber de bestille oppkjøring. Tror du ikke de ville vært litt betenkte på å la meg få oppkjøring uten at de ser om jeg er fortsatt klar for det? De fleste kjøreskoler sender ikke elever til oppkjøring med mindre de vet at eleven er klar for det. Elevene kan dog mase seg til det, men ikke alle går med på det. Vet ikke om alle kjøreskoler har dette, men mange har sånn at før oppkjøringa så har de som regel en test, for å teste eleven. Det jeg mente, var at han trenger en slik test før en eventuell oppkjøring for å se om han er klar for oppkjøring.

Skjønte du det nå?

Lenke til kommentar

Etter litt googling fant jeg dette. Her gjelder det å høre med trafikkskolen. Hvis quoten stemmer, så må TS ta alt på nytt.

Dette er jo helt feil. Er selvsagt ikke kjøreskolene som bestemmer reglene, vi forholder oss til gjeldende forskrifter. Da nytter det selvsagt ikke å gå på en annen kjøreskole, gammel obligatorisk opplæring er ikke lenger gyldig.

Igjen: all obligatorisk opplæring (glattkjøring, langtur + mørkekjøring dersom du har hatt denne med egenkjøring) som er gjennomført FØR 2005, er ikke lenger gyldig. Dette MÅ tas på nytt før oppkjøring. Opplysningene legges inn i registeret hos statens vegvesen, du blir avvist på førerprøven dersom du prøver å kjøre opp med gammel opplæring.

Disse reglene ble iverksatt 1 januar i år (2010). Dette betyr at kjøreskolen gjorde helt riktig (bortsett fra å kreve penger av deg, vi har plikt til å gi elevene våre dette gratis) da de ga deg oversikt over den obligatoriske opplæringen du har hatt for mange år siden. Dersom du hadde kjørt opp i løpet av 2009 ville dette fremdeles vært gyldig. Det har vært overgangsregler lenge (forskriftene kom egentlig i fjor) slik at "etternølere" skulle få anledning til å fullføre førerkortet uten ekstra utgifter. Har stått en del om dette i media også, i hvert fall i distriktet hvor jeg jobber. De som fremdeles ikke har bestått oppkjøringen må altså ha ny glattkjøring (som nå heter "sikkerhetskurs på bane" og sikkerhetskurs på veg (4t teori og 9t kjøring). Noen må også ha ny mørkekjøring, dette gjelder de som hadde mørkekjøring etter gammel læreplan (der de kjørte selv).

Lenke til kommentar

Måtte jo komme noe herlige nyheter.

Ringer kjøreskole i morgen for å få dette bekreftet/avkreftet.

Hvis det er ugyldig pga. tid er dette jo bare IDIOTISK pga. at lappen varer i 100 år om man vil. Men ting man tar som ikke KAN strykes på varer bare i 5? piss.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...