Gå til innhold

Er det kamera eller linse som avgjører bildekvalliteten her?


Anbefalte innlegg

nå har d seg sånn at jeg fant ut at jeg faktisk kjenner "xmariannex" ganske godt fra før. :-P og hun er et stabeist og nekter å følge alle fornuftige råd. :-( derfor kommer hun til å kjøpe seg 550D uansett.

 

jeg sier da følgene fordi jeg vet vilket nivå hun ligger på innen kunskap om foto. (Hun kan ikke å bruke noe annet enn Auto, og er overbevist om at Mp d er tingen!) lær deg begreper og hva de betyr og hvilken innvirkning de har på bildet!

 

seriøst "xmariannex" æ ska kjøpe ei fotobok te dæ!

 

ellers....

 

synes dere d er rett når hunn først skal kjøpe seg 550D at hun kjøper "Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di II VC LD Aspherical (IF)" i stedet for "Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS"? vet at hun bruker kameraet nesten utelukket i sosiale sammenhenger og uten å zoome noe særlig.

 

tror æ har rett vist æ sie at hu ikke veit ka ei raw eller EXIF-fil er.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet heller ikke hva en exif-fil er :p

 

Eksil filantrop han mener,tenkte da mer på innholdet i posten hans :)

 

Wiki.

 

Filantropi (av gresk filos, venn; og anthropos, menneske) innebærer å handler til beste for andre, uten å tenke på økonomisk vinning

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Med sosiale lag tenker jeg med en gang festlige lag og stemningsbelysning innendørs. Hvis man vil ha stemningsbelyste bilder så mener jeg f/2,8 er riktig vei å gå. Kanskje også stabilisering, men det er mindre viktig. En tommelfingerregel sier at man ofte kan håndholde kameraet stabilt hvis lukkertiden (f.eks 1/50s) er lengre enn brennvidden i mm (f.eks 50mm). I stemningsbelysning med de brennviddene er motivets bevegelser ofte et større problem enn kameraets bevegelser. Det vil si at man bør først og fremst ha kort nok lukkertid og ikke nødvendigvis stabilisering.

 

Med andre ord: Tamron 17-50 f/2,8 uten stabilisering er et godt forslag til oppgradering. Evt. Tamron 17-50 f/2,8 med stabilisering. Sigmas tilsvarende synes jeg er for dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...