Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon Quest Monsters: Joker (DS)

Anbefalte innlegg

Det er så utrolig mange spill til DS at det er veldig lett å overse mange om de ikke er fra øverste hylle. Hvor mange av dere kan med hånden på hjertet si dere spilte/spiller Henry Hatsworth, Giana Sisters, Might & Magic: Clash of Heroes eller Lunar Genesis? De er bare noen eksempler på veldig bra spill som har lett for å gå i glemmeboken og bli oversett. Clash of Heroes og Lunar Genesis er de eneste som tilhører en serie (skjønt Giana Sisters er en blanding av remake og oppfølger av et spill som kom for nesten tyve år siden), og hvor mange av dere har hørt om Lunar-serien? Might & Magic var en bra rollespillserie frem til nr 7, men fra nr åtte gikk det raskt nedover. En rekke elendige spin-offs senere (med unntak i Dark Messiah) gjorde heller ikke noe for å vinne fans tilbake. Det er derfor lett å overse Clash og Heroes, men faktisk er det svært bra og definitivt verdt pengene.

Men la oss gå over til Dragon Quest Monsters: Joker. I Japan er Dragon Quest større enn Final Fantasy, men dessverre er det ikke like populært her i vesten. Det i seg selv er jo ille nok, men det gjør at det er veldig lett å overse en spin-off som dette. At det har et så latterlig navn gjør heller ikke noe for å gripe tak i deg, og verst av alt er det "bare er en Pokemon-klone".

Det er i teorien, i hvertfall. Å faktisk spille det viser at det er noe helt annet i realiteten. Joda, det minner veldig mye om Pokemon. Veldig mye, faktisk. Du starter med å velge en av tre monstre du får ta med deg, blir sendt ut på en reise for å samle flere monstre og skal etterhvert sloss i en turnering der du bruker monstrene til å sloss. Gjesp... Det høres kjedelig ut, men har du prøvd det? Jeg gjorde selv tabben å overse det lenge, men heldigvis har jeg rettet på den feilen. Eller "dessverre" er å ta litt hardt i. Det er sjelden jeg spiller mer en to, tre timer i strekk på DS'en. Jeg spilte Dragon Quest Monsters; Joker i to timer i strekk før jeg fant ut at jeg kunne bruke små bokstaver i navnet (pinlig...), så jeg restarta like greit og spilte i syv timer til i strekk. Til nå har det blitt over tolv timer, og jeg har så vidt kommet i gang.

Det som gjør DQM:J så bra er veldig mange ting. Pokemon er bra, det er ikke å komme utenom. Men selv om Pokemon Black/White er annonsert tyder mye på at det fortsatt blir det gode, gamle 2D Pokemon vi kjenner fra før. Det første Pokemon jeg fikk var HeartGold, og jeg ble ganske skuffet. Spillbarheten er grei nok, men ikke noe å rope hurra for. Men grafisk... grøss... Dragon Quest Monsters: Joker er i full 3D, både i og utenfor kampene (i samme kule tegnefilmstil som f.eks Dragonball, da det er samme fyr som har laget grafikken til begge). Faktisk minner det veldig mye om vanlig Dragon Quest / Final Fantasy både i og utenfor kampene. Men i stedet for å ha tre helter i kampene har du opp til tre monstre.

Men ville jeg bare samle monstre blir det fort kjedelig. Heldigvis er det langt dypere enn som så. Hvert monster har to eller tre skilltrees som Fire, Healing og så videre. Når monstrene går opp i level får de nå og da skillpoint vi kan bruke på disse skilltree'ene for å få mer skills. Det gjør at vi kan ha to Slime på laget som er helt forskjellige om vi vil. Etterhvert får helten også skills, noe som gjør det enda morsommere.

Men det beste er at man kan slå sammen to monstre som er lvl 10 eller høyere. Det er her tiden kommer til å fly. La oss si vi har en Healslime som kan bruke Healing, og en Dancing Flame som kan bruke Fire. Hver av de går opp i level, og etterhvert har de f.eks 15 skillspoints hver. Healslime har 15 i Healing, Dancing Flame har 15 i Fire. Slår vi dem sammen kan vi lage en av tre nye monstre. La oss si det gir oss en Komodo. Fanger vi en Komodo ute i naturen vil den ha tre skilltrees som standard, men vår modifiserte kan velge tre skilltrees fra foreldrene. Healslime hadde Healing, Dancing Flame hadde Fire. Velger vi dem, vil Komodo'en vår nå ha både Healing og Fire tilgjengelig. I tillegg er den bare lvl 1 siden vi nettopp lagde den, men den har likevel 15 skillpoints i både Healing og Fire fordi den arvet dem fra foreldrene.

I tillegg er monstrene delt inn i flere grupper. F er dårligst, X er best. (F, E, D, C, B, A, S og X.) Når vi slår sammen monstre kan vi lage helt nye, og noen ganger blir de sterkere enn foreldrene. To F-monstre kan bli F +1, eller E i noen ganger. Det gjør at man hele tiden kan lete etter nye monstre i naturen, lage nye monstre selv med å kombinere to monstre, spesialutvikle skilltrees for å gi til det nye monstre når vi slår sammen to og så videre. Med ca 210 monstre til sammen har man nok å gjøre for en stund. (de fleste monstrene fins i naturen, men noen kan kun fås ved å lage dem selv.)

Vil man kun gå gjennom historien kan man nok gjøre det på 30 timer eller mindre, men hva er poenget? I stedet kan man jo satse på biblioteket, for eksempel. I biblioteket kan man se litt informasjon om monstrene man har samlet og skills man har åpnet. Vil man fylle biblioteket med samtlige monstre blir man sittende en stund, og vil man i tillegg ha alle skills må man levle sinnsvakt mange monstre i tillegg. Du går ikke arbeidsløs med det første, med andre ord. :p

Vurdering: 9/10 Drit i historien, gotta tame 'em all! :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Veldig bra anmeldelse, virke svært bra.

Virket veldig mye som "Monster Rancher" på GBA. Berre Dragon Quest Monsters: Joker at du har fått inn 3D element og adventure elementet fra lignende serie som pokemon.

Trudde når jeg såg coveret virket det ikke noe særlig bra, men etter denne anmeldelsen skal jeg gi spillet en sjanse :thumbup:

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Er enig, coveret og navnet stinker ganske mye. I tillegg virket det som en dårlig Pokemon rip-off, så jeg overså det ganske lenge. Men jeg kom over en liste over "glemte" DS-spill folk flest overser, og der sto dette spillet oppført. Jeg gav det en sjanse, og tyve timer senere elsker jeg det fortsatt. ;)

Btw et annet spill jeg kan anbefale på det sterkeste er Kung Fu Panda til DS. Joda, de andre versjonene stinker, men denne er faktisk veldig bra. :thumbup:

Lenke til kommentar

Var svært skeptisk når jeg startet spillet. Har nå spilt det nesten tre timer å historien er forsatt ????... Må vist spille det enda mer

Hele historien starte med at han er låst inni en fengselscelle fordi han prøvde å være med i en "Monster Scouting Tournament". Nå blir han sluppet fri og får et oppdrag av der han skal infiltrere denne konkurransen han prøvde å joine uten lov fra Warden/President Trump for organisasjonen CELL. Warden Trump er tydeligvis faren hans. Han får vertfall valget mellom tre monster å reise ut for å joine denne konkurransen...

Imponerende 3D omgivelser, skulle gjerne laget en egen character/avatar valg. Litt merkelig kamp system, men etter 5 min kan du det ganske bra.

Det er et par minuser med løsning på inventory osv, men det virke forsatt veldig bra. Må spille det litt mer før jeg kan sette en karakter på det :innocent:

Lenke til kommentar

Er med i turneringen og spill virke veldig bra. Litt lite variasjon i kamp systemet. Skulle gjerne sett mer valg alternativer og mer fokus på strategi i kampene.

Andre ting er at det er ingen story... GBA spillet av serien var bedre der å du merke at begynnelsen på denne historien er svært lik Caravan Heart (GBA)

Lenke til kommentar

Husk monstrene får skills når de går opp i level, og du kan sette sammen monstre for å lage nye. De vil beholde opp til tre skills fra foreldrene og standard-skillsene sine. (begge foreldrene må være lvl 10 eller høyere først.) Da vil du nok få ganske mye strategi etterhvert. Vil du ha et lag som er bra til å gi skade, eller ett som kan bruke mye magi? Og så videre.

Historie er det, men den er litt i bakgrunnen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...