Gå til innhold

Modem - router - trådløs router? Funker det?


Anbefalte innlegg

Hei, har en liten utfordring.

Kan være det egentlig ikke er noe problem, men vil sjekke før jeg eventuelt kjøper noe mer.

 

I dag har jeg en løsning der et modem fra Canal Digital står i et rom, fra modemet går det en ledning på 10-12 meter til et annet rom, der en trådløs router står, som igjen er koblet til min backup server.

 

Den trådløse routeren brukes av en pc som står i nok et annet rom. På grunn av mye betong i leiligheten der dette her står (blokk fra 80 tallet) så kan jeg ikke ha den trådløse routeren der modemet står. Da blir signalet for dårlig.

 

Jeg (eller mamma som bor der) ønsker nå backupserveren min bort fra der den nå står, siden hun pleier å sove med soveromsdøra oppe på sommeren, og serveren står rett utenfor i gangen.

Planen er nå å flytte den til samme rom som modemet står, men CD modemet har selvsagt kun et nettverkspunkt, og der går jo ledningen til den trådløse routeren.

 

Kan jeg koblet en ny router på modemet, som så har en ledning til den trådløse routeren? Og alt er på internett og alle er fornøyde?

Dette er jo min offsite backup server, så det er litt vesentlig at den er oppe å går.

 

Eller blir dette litt vanskeligere enn nevnt over?

 

Jeg kan ikke ha et switch koblet rett til serveren, den må ha en router med mulighet til å styre porter etc.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er og kjøre den andre routeren som et "access point", men hvis du ikke har kjøpt router enda så kan du kjøpe deg et "access point" så slipper du og bry deg noe særlig om og sette routeren som dette.

Det du gjør da er bare og koble "access point" til router og plassere den der det er mest praktisk og ha den i forhold til signal.

 

--

Bjørnar

Rait.no

Endret av Bjørnar (Rait)
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er og kjøre den andre routeren som et "access point", men hvis du ikke har kjøpt router enda så kan du kjøpe deg et "access point" så slipper du og bry deg noe særlig om og sette routeren som dette.

Det du gjør da er bare og koble "access point" til router og plassere den der det er mest praktisk og ha den i forhold til signal.

 

Men da må det vel gå en ledning fra routeren til access point? Eller er poenget at jeg flytter den trådløse routeren til der modemet står, og så setter jeg access pointet der den trådløse routeren står i dag, og den "forsterker" eller videreformidler signalet inn til den pcen som bruker trådløst nettverk?

 

Og så kobler jeg serveren på den gamle trådløse routeren som nå står sammen med modemet?

Lenke til kommentar

Hvis CD leverer flere ipadresser, så er jo en switch løsningen. Hvis ikke, så er aksesspunkt måten å løse det på.

 

Switch er ingen løsning, jeg må ha en router koblet til serveren siden jeg bruker brannmur og port styring på routeren. (dette er både en backup server (FTP) og webserver)

Lenke til kommentar

Jeg har softwarebrannmur ja, men synes ikke noe særlig om å sette backup serveren i en DMZ sone, som den vil komme om jeg kobler den rett på en switch og ikke på ruteren.

 

Og vil dette her funke? Følgende oppsett:

 

Modem --> Switch --> Trådløs router

Lenke til kommentar

nettkart1_a1.jpg

 

Da vil det se slik ut. Men hvilken IP adresse vil da Serveren få tildelt? I dag får den jo IP fra routeren.

Og kan jeg koble ledningen fra Switchen til WAN porten på den trådløse routeren og så har den også internett tilgang??

 

Jeg må ha dette inn med teskjeer skjønner jeg...

 

Slik ser det ut her hjemme hos meg, og det funker jo fint som bare det, men det blir jo liksom litt motsatt, siden modemet er koblet rett til routeren, som så er koblet til switchen.

 

nettkart1_b1.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, så må du ha et abonnement som gir deg minst 2 offisielle ipadresser på internett om du skal bruke switchen slik..

Jeg vet at GET har dette for XL-abonnementet sitt, men kjenner ikke til hva CD har.

Adressen serveren vil få vil være en som eies av CD. F.eks 85.x.x.x. Du slipper å tenke på portforward etc med den løsningen.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Så da funker ikke dette her.... jeg er ute etter en løsning som lar meg bruke det modemet og det oppsettet som finnes der.

Eneste er at jeg eventuelt kan kjøpe et router - switch eller noe slikt i tillegg.

 

Betyr dette at det ikke finnes noen mulighet for å få til det jeg ønsker da?? Med det modemet fra CD, og det kravet om at den trådløse routeren står der den står i dag. (ca 12 meter fra modemet)

Lenke til kommentar

Problemet med CD modemet er at du ikke kan bruke det til f.eks DHCP etc, det er kun et modem, med ett inntak for kabelTV kabelen, og en utgang for WAN, enten rett til pcen eller til en router.

 

Kan være at CD har flere typer modem, men dette er i alle fall samme type jeg har her hjemme, så det virker som det er standard modemet.

 

Men da kan jeg vel konkludere med at det jeg ønsker ikke lar seg løse med det modemet jeg har tilgjengelig, og de kravene jeg har...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...