Gå til innhold

tv-ut på radeon kort

Anbefalte innlegg

Jeg får farger på tvn min, men jeg får ikke hele bildet. Bildet scroller. Jeg ser ikke hele desktoppen min, hvis jeg f.eks skal bruke start menyen må jeg holde musa "nedover" for at jeg skal kunne scrolle ned til den....

Hva i all verden er det for noe tull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krutselno, jeg hadde samme problemet selv på mitt WEGA widescreen. Og jeg har dem fortsatt, til en viss grad. Scrollingen kommer på alt over 1024x768, men dette i seg selv er jo meget uklart. Det har ingenting med widescreen TV'et ditt å gjøre at du får "kanter" hvis du ikke har satt den på 4:3 eller liknende (hvor en forøvrig for verticale kanter, ikke horisontale). TV'et ditt viser akkurat like mye som et vanlig 4:3, du blir ikke "straffet" fordi du har ekte widescreen :p

Du har 2 alternativer for å hjelpe lesbarheten:

- For programmer: Aktivere TV-ut som en egen skjerm, og sette denne på 640x480 (meget skarpt, bruker dette selv når jeg spiller musikk og sitter på sofaen med trådløs mus og TV'et som "monitor"..kan lese tekst tydelig, selv uten "zoom" på TV).

- For film (overlay)/spill: Bruke TV som Clone, gå inn i Catalyst display properties -> Overlay-> Clone mode options -> Theater mode (SKRU PÅ) og sette på "Same as source video" + "4:3 (standard TV)". Her har jeg fortsatt kantene, disse blir mindre jo nærmere jeg kommer 640x480. 800x600 går akkurat. 640x480 i spill gir deg jo mulighet til å skru opp alt som er av antialiasing blant annet, noe som hjelper MEGET!

Fjerne linjer:

Last ned Rage3dTweak fra Rage3D på www.rage3d.com, og etter installasjon går du inn i Display properties -> Rage3D Tweak -> "DVD & MMC" og skru på "TV overscan support". Etterpå går du inn i Display properties igjen -> Displays -> TV -> Adjustments og skal nå oppdage en ny knapp : "Overscan". Skru den på. 640x480 skal nå være uten kanter og være ekte overscan (strukket utenfor skjermbildet), 800x600 går omtrent akkurat avhengig av skjerm instillinger.

For divX, bruk The Core Media Player på http://www.corecoded.com, og sett Window->Video size (tastetrykk "U") til "DVD PAL anamorphic" + "original". Dette vil gi ekte widescreen uten å måtte bruke "zoom" på TV'et med fjernkontrollen, men mulig det vil variere fra film til film da jeg ikke har forsøkt så veldig mange enda (har alltid brukt Media Player, og brukt "zoom" på TV hvor filmen har blitt vist i letterbox).

Trenger du bilder eller mer hjelp, send meg en email! Jeg har akkurat løst dette problemet for et par uker siden selv, og er kjempefornøyd nå som det faktisk er et brukbart TV-ut bilde! På TNT2 kortet mitt brukte jeg jo TVTOOL som var glimrende! Men dette fungerer selvsagt ikke på ATi sitt nye R3x0 kort :-? Etter at linjene forsvant, må jeg si meg meget imponert av TV-ut funksjonen på 9700PRO kortet mitt! Så fryktelig skarpt er det ikke, men klare farger og overlay support er god som gull. Men overscan KUNNE jo vært skrudd på når man installerer Catalyst driverene....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...